Verktyg & Maskiner
Logiman: Makita gir om jeg ikke husker feil, også 2 års garanti på batteriene. Iallefall her i Norge. Men jeg antar det er en internasjonal garanti.
1457g: Jag köpte via ebay för 288:- styck, vilket är vääääääldigt mycket lägre pris än i sverige. detta var alltså Bosch original :) Edit: Swedol tar 1205:- ex moms styck för såna batterier......
wagon: Har ett HT från -88, numret är instansat på vänster dragbalk på ovansidan ca 30 cm från balkens ände
BOJON: www.toolbox.se har ett stort sortiment om du inte skall köra mycket i hårda träslag eller träskivor typ MDF eller spånskiva så kan jag rekommendera en kutter med lösa HSS stål och avvisare. Avvisarna ger begränsad spåntjocklek och minstar risken för hugg och kast. Har du matarverk (rekommenderas) kan du använda kutter utan avvisare. Även www.swedendro.se har ett stort sortiment av
1457g: Om du gör dom i någon tjockare plywood så borde det ju bli tillräckligt starkt tycker jag, då kan du även såga ut dom med en sticksåg.
Raceman: Nu är det dags för mig att inhandla ett multiverktyg. Jag undrar om någon möjligtvis har testat multiverktyget CEL MT1 Multi2PR? Länk: http://www.toolstop.co.uk/cel-mt1-multi2pro-10.8v-li-ion-cordless-multitool-2-batteries-plus-accessories-kit-p11401 Fråga 1. Hur står sig denna i jämförelse med en Bosch Pmf 180 E, eller en Fein? Jag har provat Boschen men tycker den är lite skakig, har
Doldskada: Jag har borrat en massa i granit för ett tag sen - säkert över 200 hål allt som allt men vissa mindre diameter, körde med en röd meec+ maskin för 500 kr och 20mm borr som var dryga halvmetern lång. Efter att ha pajjat rätt många borr borr märkte jag att det smartaste var att inte kyla med vatten utan att byta borr varje 20 cm eller så o låta dom svalna, inte trycka hårt heller utan
peo: Ok, då är säkert det förklaringen till att jag fick mitt mailsvar just i fredags, efter att jag beställt fräsen jag behöver från olsana.se istället (som låter Tooltrust skicka, så det blev ändå skickat i fredags och anlände i måndags) Nu fick jag inga bra priser att jämföra mot, men en av de jag inte beställde fick jag pris på från Tooltrust. 214-019, 295 SEK + 45 SEK porto
Nimajneb: Naked Makita slagskruvdragare 1000kr Borrhammare mindre 2500kr Nätansluten borrmaskin 1499kr Tutti 4999 och du har kanongrejer istf någon halvmesyr. (Beställer du i UK så spar du nog ett par tusen på ovanstående pris)
phl: [citat] Det är nog läge för det ja. Plockade själv upp en laddning 18ga dycket för en spottstyver.
MathiasFr: Jag fick hem min Bosch 2-18 idag men har inte ännu hunniut titta närmare. Såg dock att Axminster skickat med en Bosch 3-backs chuch (med nyckel) med SDS fäste vilket inte framgår av deras hemsida. Maskinen verkar smidigt och kommer förmodligen att göra precis det jag önskat. Den dag jag behöver bila hoppas jag kunna köpa en riktig bilningsmaskin och fortsätta använda Boschen för
Doldskada: Jag tror cirkelsåg är mer mångfaldig - sen kan han ändra arbetsgången för att passa verktyget han har - tex lägga däcket och kapa ned det som sticker ut med cirkelsågen så blir det jämnt och fint och går fortare än med kap/ger, men det passar inte alla altan designer förstås.
StyrmanBerg: Till takläggning och liknande saker funkar den bra, men det krävs nästan 3 batteri för att det ska bli smidigt. Jag skulle inte vilja leva utan den, den är ingen ersättare till en sladdmaskin men däremot ett riktigt bra komplement. Jag är ju förvisso glad amatör, så om jag får ta en extra kafferast för att ladda klart ett batteri kan jag överleva...=)
FredrikR: Eller ett NIKO sågbord, som också avhandlats i tidigare trådar. :) ~1300-1400:- om jag minns rätt. Hitachi har det i sin katalog, eller åtminstone hade.
ByggareNick: Fan vad tråkigt att behöva köpa sämre grejer för att de andra inte passar i händerna.
prototypen: Jag har använt en vanlig mejselhammare när det var underupp och trångt. Protte
1457g: [citat] När jag ser såna där verktyg så kommer jag alltid att tänka på Macken-serien med galenskaparna. När försäljaren vill sälja ett badminton-set i sop påse färdigt att kasta. :D
MÅLLGAN: God eftermidag. Milwakue är AEGs Topp of the linemärke så vitt jag har fattat rätt,sedan så kommer AEG därefter så kommer deras lågbudgetmärke Ryobi. Myckrt riktigt så stod det Atlas Copco på maskinerna förut. Däremot så kan jag inte sägs om Milwakuen är så mycket bättre än AEG anväder aeg maskiner för egen del bla exenterslip,skruvdragare har 2 st en BS 12 vilken är den
Mieron: Har testat båda alternativen och måste nog säga att jag tycker att en Panasonic är klart bästa alternativet. Den är smidig och ligger klart bättre i handen än de små makitorna som blir ganska grova i handtaget. Sen har du mer kraft och klarar med uppgifter.
lt1cobra: Jag tycker Conrad har bra priser på fein blad : det lilla (35mm) kostar 166kr styck (3 pack). Jag har inte letat så hårt efter boschblad men jag hittade på verktygsproffsen (32mm) 156 kr styck?
hakjar: Hej, Du det där var knepigt. Jag är inne på samma linje som ovanstående är. Det ser ut som om mikrometern sitter i en jigg av eloxerad/anodiserad metall?! Det är dessutom sannolikt så att det mesta inte tillhör denna satsen. I de tre facken till höger bör ligga utbytesmothåll som sätts till vänster i jiggen för att kunna mäta toleranser i facken som syns mellan anhåll och
Fluidistor: På tal om presstryck. Hur hårt drar ni åt då? Såg just denna finurliga grej: http://www.bessey.de/catalogue/catalogue.do?id=186&favOid=000000010003adcd00040023&act=showBookmark
grävaren: Du har nog haft tur som kom hela vägen hem. Den kunde lika gärna ha stannat efter nån timme.
Nimajneb: Då är det säkert SDS du tänker på. Detta är standard på alla Borrhammare upp till typ 4-5 kg. (står alltid i specen)
Daniel_N: Jag köpte på biltema för ett antal år sedan, skulle tro att de fortfarande har.
pbengtsson: [citat] Tackar! Då har jag bestämt mig, jag behåller dem.
v-g: Min KEW läcker också och det är mellan pumphus och oljehuset som det läcker. Har nya tätningar som ligger och väntar ;) Den läcker ett tag efter att man tvättat sen upphör det. Synd att jag just hällt i 130:- olja dagen innan jag upptäckte läckan :rolleyes: