10 902 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Cirkelsåg vinge funktion. [klyvkniv /mod]
Sida 1 av 3
Ja om du bara ska kapa eller såga kortare bitar. Men vid klyvning rekommenderar jag att du låter den vara kvar. Även om du är uppmärksam och står på rätt sida för att undvika personskador så blir snittet fult vid ev. kast.
Ta bara bort den tillfälligt om du absolut måste köra utan! Det är INTE kul att få kast med cirkelsåg som fastnat! Jag har fått det med min batteridrivna (som saknar klyvkniv) och på den sitter det gudskelov motorbroms....
Kapa brädor utan går oftast bra, men för att klyva virke eller köra skivor: behåll den på!
Kapa brädor utan går oftast bra, men för att klyva virke eller köra skivor: behåll den på!
Nej, plocka inte bort klyvkniven. "Sänksågning" - som jag för övrigt inte rekommenderar, gör man genom att sakta föra sågen framåt, samtidigt som man sänker. På så vis får klyvkniven också plats.
Redigerat:
EU-direktivet angående handhållna cirkelsågar ändras tyvärr för ett par år sedan, och kravet på klyvkniv togs bort. Sen dess har tyvärr ett antal mindre seriösa tillverkare tagit bort klyvkniven. Anmärkningsvärt att att Blå Bosch tillhör den skaran - åtminstone för vissa modeller.
Kan jag tolka det enl:Daniel_N skrev:
att helst ska hajfenan användas
och endast i undantags fall bortplockas,
pga att användning av cirkelsågen utan den
ökar risken för skador.
Är det så ni menar?