Den finnes på dom flesta csågar bakom klingan. Men vad har den før funktion?

"hajfenan" som hänger ner bakom klingan är en klyvkniv, som skall hindra att såg snittet skall klämma om klingan, och där av hindra från kast. Det är en säkerhetsdetalj.

Med andra ord kan jag plocka bort den...

Ja om du bara ska kapa eller såga kortare bitar. Men vid klyvning rekommenderar jag att du låter den vara kvar. Även om du är uppmärksam och står på rätt sida för att undvika personskador så blir snittet fult vid ev. kast.

Ta bara bort den tillfälligt om du absolut måste köra utan! Det är INTE kul att få kast med cirkelsåg som fastnat! Jag har fått det med min batteridrivna (som saknar klyvkniv) och på den sitter det gudskelov motorbroms....

Kapa brädor utan går oftast bra, men för att klyva virke eller köra skivor: behåll den på!

Jag tänkte mest på att testa den som "sänksåg". Det kanske går. Det handlar om en liten Skil.

Nej, plocka inte bort klyvkniven. "Sänksågning" - som jag för övrigt inte rekommenderar, gör man genom att sakta föra sågen framåt, samtidigt som man sänker. På så vis får klyvkniven också plats.

Redigerat:
Instämmer med Daniel, låt den sitta!
Köp eller hyr en riktig sänksåg om du vill använda den funktionen.
Klyvkniven sitter där av en viktig anledning, säkerhet.

EU-direktivet angående handhållna cirkelsågar ändras tyvärr för ett par år sedan, och kravet på klyvkniv togs bort. Sen dess har tyvärr ett antal mindre seriösa tillverkare tagit bort klyvkniven. Anmärkningsvärt att att Blå Bosch tillhör den skaran - åtminstone för vissa modeller.

Binesh skrev:
JÄven om du är uppmärksam och står på rätt sida för att undvika personskador så blir snittet fult vid ev. kast.
Vilken sida är "rätt sida för att undvika personskador"?

Daniel_N skrev:
EU-direktivet angående handhållna cirkelsågar ändras tyvärr för ett par år sedan, och kravet på klyvkniv togs bort. Sen dess har tyvärr ett antal mindre seriösa tillverkare tagit bort klyvkniven. Anmärkningsvärt att att Blå Bosch tillhör den skaran - åtminstone för vissa modeller.
Kan jag tolka det enl:

att helst ska hajfenan användas
och endast i undantags fall bortplockas,
pga att användning av cirkelsågen utan den
ökar risken för skador.

Är det så ni menar?

Ja, så tycker jag man kan tolka det.

Man kan även använda sticksågen för att göra "sänksnittet" och därefter fortsätta med cirkelsågen.

Nimajneb skrev:
Man kan även använda sticksågen för att göra "sänksnittet" och därefter fortsätta med cirkelsågen.
Sticksåg har kanske 1,5mm bredd. Cirkelsåg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.