Har en bordscirkelsåg med sågklinga, 315x30x24 tänder.
Tycker klingan är grov när jag klyvt regelvirke 45x70.

Vad är lämpligt om man vill såga MDF och andra byggskivor?
Fler tänder vet jag men hur fungerar det med diametermåttet?

Har en Woodstar-såg btw.

Just för klyvning borde väl en sån klinga vara rätt bra, om man inte har en särskild klyvklinga.

Vad menar du med diametermåttet egentligen? Menar du att det är en udda dimension eller?

CMT har klingor som är gjorda för den typen av skivor, kolla in deras saker, jag tror att Axminster
(www.axminster.co.uk) har deras klingor.

Nu har jag bara en 255mm såg, men jag kör en 40T klinga och den är för tättandad vid klyvning. Eller ja, det fungerar ju men en grövre hade varit bättre, allra helst en riktigt klyvklinga som jag kikat på och funderar på att beställa från just ovan nämnda butik.

Varför tycker du klingan är för grov? Fult snitt? Då kanske det egentligen är en ny vass klinga du ska ha?

EDIT:
Nu läste jag kanske lite snabbt. Baserat mina tankar kring att du skulle fortsätta klyva regelvirke. Men är det skivor vet jag itne riktigt faktiskt. Skulle själv vara lite intresserad av att veta vilken klinga som verkar mest lämpad för detta ändamål. Tycker min 40T klinga fungerar bra till detta dock, men allt kan ju bli bättre (tills varenda pryl i verkstaden är svart och grön antar jag..).

Redigerat:
Jag har en 10" såg och brukar då köra MDF och plywood med antingen en 40T eller en 60T. Den senare ger ett ruskigt fint snitt men den den är märkbart långsammare att såga med jämfört med 40T. Räknar man antal tänder per omkretscentimeter (ja, millimeter blev för futtigt i sammanhanget) så ligger jag på ungefär 0,5T/cm på 40T och 0,75T/cm på 60T. Du borde mao kanske kolla på klingor som ligger på mellan 50-75T.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.