Verktyg & Maskiner
Dr_Jerkyll: Tog kontakt med Mikael Klarström som syns i filmerna ovan, han rek även han Pfeil om man ska köpa nytt.
Daniel_N: [citat] Den ejcan jag tittade på var just en tallriksslip. Och som du räknande ut, runt 22m/s.
1457g: Ja det är bra service, man kan stå ut med produktfel så länge dom löser det på ett bra sätt.
v97peter: Min granne har köpt en och haft den till ett altanbygge. Han är mycket nöjd med den
Mr Handyman: Intressant, men det behövs nog fler bilder. En från varje håll vore bra, dvs. sex stycken, så man kan få en uppfattning om riktningar osv. Vad händer när man vevar på veven? Något rör sig (om det inte är fastrostat), vad?
Smältarn: [citat] Jo och om man funderar lite på de pengar man lägger på öl och whiskey på ett år så kan man ju lägga nån tusing extra på sågen då den iallafall finns kvar sen :).
Mats Bengtsson: [citat] Alternativet är att utnyttja rätten att dra en lös sladd (billigt) från var du nu har ett trefasuttag och till den plats din maskin står på. Så länge du inte fäster sladden med klamrar starkare än att den kan avlägsnas utan verktyg, är du laglig. Har man tur finns det en bra sladdväg. --- Mats ---
P-plats: [citat] Självklart är det inte bara tjockleken som avgör när man tar beslut om klingan är värd att slipa eller ej. Om jag inte är fel ute så blir klingan slöare lättare om tanden är sliten... En sak till, jag har mer erfarenhet av metallkapning än träkapning.
bygga_bo: [citat] Jag har en 85:a som uppvisade samma problem. Inte så mycket att det var jättestörande när man sågade på frihand, men det blev problem när man skulle såga utmed ett anhåll eller med cirkelanslaget. Nu är det förvisso inte samma såg, men det gick i varje fall inte att justera på 85:an. Jag tror att det är samma sak med 135:an. Jag lämnade in den på garantireparation, och
Mats Bengtsson: [citat] Autosol plus trasa är rubbing, svinto är slipning. Så jag hade kört rubbing. Går med de mesta rubbingsaker du har hemma. --- Mats ---
Daniel_N: [citat] Skenorna är i det närmaste identiska, och Festools såg funkar på makitas skena och vice versa. Som en parantes kan tilläggas att en del (alla?) av mafells sågar passar på festoolskena, men inte tvärtom. Jag använder själv makitaskenor till min festool sänksåg. Vid en närmare jämförelse finns det dock vissa skillnader: Jag upplever att sågen glider något sämre på
Marcus J: Jag har en tre år gammal skruvdragare (blå Bosch GSR12). Maskinen köptes ny för 2000 inkl. väska, laddare och 2 st 2,6 Ah batterier. Nu är ett av de hemmafixaranvända batterierna stendöda. Det tog sitt sista andetag i början av sommaren, vid en i allra högsta grad opraktisk tidpunkt. Det vill säga mitt i ett projekt. Ett nytt originalbatteri kostar typ 1200-1400. Otänkbart! Maskinen
Fluxor: Vill minnas att Bosch har sprängskisser på sina blå maskiner publicerade på sin websida. Inklusive rekommenderat pris, och närmaste åf. Exemplariskt.
Nils Ragnarsson: Vad finns det för halsstandarder till borrmaskiner/skruvdragare egentligen? Man talar ju om 43mm som europeisk standard, när bestämdes den? Amerikansk standard ska vara 38mm(när bestämdes den), finns det fler halsstandarder? Jag har ett gammalt borrstativ(säkert från 40-talet), med en paj borrmaskin som morfar hade fixat via någon auktion/eller nått överskottslager, den hade 40mm. Hur
Mangan: Vi återgick till flickvän+vattenpass för att få det så rät som möjligt. Nu skall jag bara bränna fast järnen med något lämpligt material (lutar åt husfix för det är så finkornigt) så skall jag gå på med släggan för att få det perfekt sen. tack för alla svar!
Yrrol: aja, ifall det är såpass mycket vatten som krävs så är den ju utesluten iaf.. :( vid vintertid kunde jag nog tagit upp den för då bör ju backen vara fryst också och inte ta in vatten.
Nimajneb: Lägg hellre på 20-30 £ på Stickisen så får du en Bosch135. Kan inte se om Cirkelsågen har klyvkniv, samma modell hittar du lite billigare på Ebay o hur det är med alla andra siter (kolla UK och Tysklandstrådarna) Var inte hellre rädd för att köpa begagnat. Har sett att både Bosch GST85 samt Hitachi C6BU2 ligger ute på Tradera.
Mats Bengtsson: [citat] Luftfuktmätare: Många digitala inomhustempmätare idag har extra finnesser för luftfuktighet. Och har du en station med en separat trådlös mätsond kan du lägga den sista på olika ställen och få uppgifter om luftfuktighet. Det är inga dyra saker, Clas Ohlson och Kjell och Company kan du leta hos. --- Mats ---
Mats Bengtsson: [citat] Håller med, vi är OT. Å andra sidan har du skrivit en massa väldigt bra saker som skulle passa i en tråd typ "GSR kontra C12 för och nackdelar". Stort tack för hjälpen. Moderatorn, skulle tråd-inslagen kunna flyttas så att eventuella fler svar inte blir OT? --- Mats ---
hokanp: Köp nakna maskiner och batteri på Ebay så sparar du stora summor. Köpte just 2 batteri + laddare för 1800:- Det är vad ett Lion kostar i Sverige. En stor fördel med Dewalt är att Lion funkar även till de gamla 18V maskinerna. Har köpt 5 nakna maskiner men mina batteri NiMh är nu 4 år och börjar lägga av så därav Lion inköpet. Dewalt tigersåg är båda stark och effektiv. Sågade
1457g: Jag vet ej skicket på maskinen, men spontant så ja det tycker jag. :)
Daniel 01: Jag måste återkomma med klassningen när jag har kollat i dokumentationen till dammsugaren. Rengöringen av filtret går till så att man har dammsugaren igång, håller för slangen så att det blir stopp och sedan trycker på en knapp på dammsugaren. Mycket enkelt och jag upplever att det fungerar bra. Jag har någon enstaka gång plockat loss filtret och knackat på det men det har inte
twonky: Jag tror det finns en förklarande faktor i att antalet "småhus" istället för 1000 pers, då jag tror att många i lägenheter generellt (självklart finns det undantag) inte har särskilt stort intresse och behov av verktyg. Skulle vara intressant att se det resultatet istället :). Det borde bli lite mer utjämnat då, dock kommer det inte att förklara att Gotland ligger så lågt, den