10 808 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Vilka maskiner bör vara nätdrivna?
Sida 1 av 4
Tjena verktygsdårar och annat löst folk!
Sitter och kollar efter nya maskiner och kom att tänka på vilka maskiner som bör vara nätdrivna resp batteridrivna
Naturligtvis skall kap/ger sågar och liknande vara nätdrivna, men annars då?
I min värld skall så mkt som möjligt vara batteridrivna .
Tex skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg, men sen då, tigersåg tex, vilket är att föredra? andra maskiner?
Vad tycker ni?
Tacksaam för alla synpunkter även om ni idiotförklarar mig
Sitter och kollar efter nya maskiner och kom att tänka på vilka maskiner som bör vara nätdrivna resp batteridrivna
Naturligtvis skall kap/ger sågar och liknande vara nätdrivna, men annars då?
I min värld skall så mkt som möjligt vara batteridrivna .
Tex skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg, men sen då, tigersåg tex, vilket är att föredra? andra maskiner?
Vad tycker ni?
Tacksaam för alla synpunkter även om ni idiotförklarar mig
Jag har också blivit batterifrälst, jag vill ha allt på batteri och undrar varför inte tyngre maskiner tar 2 batterier, tex kap& ger, skulle vara bra med en batteridriven som typ tar 2 18v LTX batterier. Sen multimaskinen, den borde ju också vara batteridriven. Väntar på att ltx skall få en... väntat länge nu!
Alla maskiner som inte lyckas leverera tillräcklig effekt under tillräckligt lång tid på batteri skall vara nätdrivna. Det innebär att om du har stora batterier, och många batterier kan du ha fler batteridrivna än om du har ett enda batteri. Om du har nätdrivna reserv-alternativ kan du ha batteridrift på alla maskiner,Marcus J skrev:
Det finns ingen vinst i sig med nätdrivna maskiner. Förutom att de orkar gå läge nog, och kan göras starka nog. Det finns en enorm frihet med batteridrivna, men det hjälper inte om de inte orkar med jobbet eller blir för tunga. Vissa maskiner är bättre som tryckluftsdrivna än vare sig batteri eller nätdrivna.
I 9 fall av 10 borrar jag på batteri, men för borrhammaren, och för stora borr, går jag över till nätdrivet. Sticksågen har jag som "det där verktyge som alltid ligger inom räckhåll" och som i pricip bara används för quick and dirty lösningar. Så för mig skulle den kunna vara batteridriven, i alla fall 99 procent av tiden.
--- Mats ---
Jag har batteridriven skruvdragare, slagskruvdragare, tigersåg, cirkelsåg och lågenergilampa. Tidigare hade jag också en batteridriven sticksåg.
Skruvdragarna och lampan är det jag använder absolut mest, de bara måste vara batteridrivna. Tigersågen är toppen för lite snabba snitt här och var, ta ner en gren eller så - skönt att bara snabbt packa upp den och köra. Den batteridrivna sticksågen uppskattade jag aldrig (den är numera såld), när sticksågen åker fram så är det oftast där jag redan står och jobbar, med framdragen kabel etc. Dessutom har jag alltid dammsugaren inkopplad, så man får inte den där riktiga friheten ändå. Den batteridrivna cirkelsågen använder jag rätt sällan. Blir ibland på brädgården eller vid småjobb (bara utomhus, dammutsuget är inget vidare), skulle klara mig bra utan en batteridriven cirkelsåg.
Jag gillar nätdrivna grejor för deras generellt sett högre kapacitet, lägre pris och för att de, om jag köper ett kvalitetsverktyg, kan fungera hur länge som helst i princip. Även för ett batteriverktyg av bra kvalitet så tar batterierna slut. Dessutom tycker jag inte att det är lönt med batteridrivna verktyg när jag kopplar en dammsugarslang till verktyget - då missar man ju poängen.
Skruvdragarna och lampan är det jag använder absolut mest, de bara måste vara batteridrivna. Tigersågen är toppen för lite snabba snitt här och var, ta ner en gren eller så - skönt att bara snabbt packa upp den och köra. Den batteridrivna sticksågen uppskattade jag aldrig (den är numera såld), när sticksågen åker fram så är det oftast där jag redan står och jobbar, med framdragen kabel etc. Dessutom har jag alltid dammsugaren inkopplad, så man får inte den där riktiga friheten ändå. Den batteridrivna cirkelsågen använder jag rätt sällan. Blir ibland på brädgården eller vid småjobb (bara utomhus, dammutsuget är inget vidare), skulle klara mig bra utan en batteridriven cirkelsåg.
Jag gillar nätdrivna grejor för deras generellt sett högre kapacitet, lägre pris och för att de, om jag köper ett kvalitetsverktyg, kan fungera hur länge som helst i princip. Även för ett batteriverktyg av bra kvalitet så tar batterierna slut. Dessutom tycker jag inte att det är lönt med batteridrivna verktyg när jag kopplar en dammsugarslang till verktyget - då missar man ju poängen.
Mycket borrande med Borrhammare, då skall det vara sladd. Men skall jag göra 3-4 20 mm hål i betong då blir det med Batteri borrhammaren.. Min 12v Panasonic är helt underbar.. Men den backas ju alltid med en riktigt Hilti när det skall jobbar under lång tid.
Och att batterimaskiner blir oerhört dyra per timme användning för amatörfixaren, då det blir batteribyte vart och vartannat år för nästan en tusenlapp varje gång.Mats Bengtsson skrev:
Men just denna aspekt är betydligt mindre problematisk nu med Li-ION batteriernas intåg.
Men med gamla Ni-Cd och NiMH-batterier så blev de flesta hemmafixares skruvdragare containermat pga av helt urladdade och förstörda batterier redan efter ett par år.
Det verkar som att Li-ION har ett betydligt trevligare beteende.
Nä, för den som ganska sällan skruvar och borrar tycker jag alla verktyg kan vara nätdrivna.
Det första verktyget som lämpligtvis blir batteridrivet är skruvdragaren.
Måste man jobba där ström inte finns eller är svåråtkomligt blir alla verktyg bra att ha batteridrivna.
Jag har endast skruvdragare som batterimaskin och kan inte påstå att jag är speciellt sugen på att skaffa batterivariant av någon annan maskin.
Min huvudprincip är att funkar det inte bra med små 10.8V maskiner ska det vara 240V alt ska man ha bägge.
Batterimaskinerna ska vara lätta att plocka fram o fixa småjobb (Skruvdragarna /pluralis/ även större jobb)
Betyder tex att:
Slipmaskiner (Excenter, band, skakis, delta osv)
Cirkelsåg
Borrhammare
är nätdrivna
Skruvdragare
slagskruvdragare
Slagborr
Är 10.8V
Multimaskin
Tigersåg
kan man gått o väl ha dubbel uppsättning av (240+10,8V)
Batterimaskinerna ska vara lätta att plocka fram o fixa småjobb (Skruvdragarna /pluralis/ även större jobb)
Betyder tex att:
Slipmaskiner (Excenter, band, skakis, delta osv)
Cirkelsåg
Borrhammare
är nätdrivna
Skruvdragare
slagskruvdragare
Slagborr
Är 10.8V
Multimaskin
Tigersåg
kan man gått o väl ha dubbel uppsättning av (240+10,8V)
Så här tycker jag:
Batteri 10,8V:
Skruvdragare
Slagskruvdragare (om man tycker att man har råd med en sån också)
Dessa bör vara batteridrivna, men kan givetvis vara av något annat volttal, men 10,8 räcker nästan alltid. Resten kan vara nätdrivet tycker jag.
Om man kör batteri 14-18V kan man strunta i 10,8V-maskinerna om man vill ha färre batterityper, och utöver ovanstående även ha en sticksåg (lätt att hantera med en hand och lätt att komma åt med).
Om man bor/jobbar där det är ett himla sladdragande kors och tvärs och gör lite smågrejor här och där kan man ha nytta av:
Vinkelslip att kapa metall och tjafs med (i regel betydligt klenare än sladdvarianten, men funkar oftast).
Cirkelsåg att kapa brädor med.
Tigersåg (antar jag, har ingen själv).
Vårt lantställe är ute på en ö och jag har insett att det är där jag verkligen har nytta av ovanstående batterimaskiner. Däremot har borrhammaren sladd. Ska man borra många eller/och stora hål i stenar/berg ska man nog inte ha en batteriborrhammare, oavsett volttal. Och bor man i betonglägenhet/-hus är det kanske ändå inte så långt till ett vägguttag.
Batteri 10,8V:
Skruvdragare
Slagskruvdragare (om man tycker att man har råd med en sån också)
Dessa bör vara batteridrivna, men kan givetvis vara av något annat volttal, men 10,8 räcker nästan alltid. Resten kan vara nätdrivet tycker jag.
Om man kör batteri 14-18V kan man strunta i 10,8V-maskinerna om man vill ha färre batterityper, och utöver ovanstående även ha en sticksåg (lätt att hantera med en hand och lätt att komma åt med).
Om man bor/jobbar där det är ett himla sladdragande kors och tvärs och gör lite smågrejor här och där kan man ha nytta av:
Vinkelslip att kapa metall och tjafs med (i regel betydligt klenare än sladdvarianten, men funkar oftast).
Cirkelsåg att kapa brädor med.
Tigersåg (antar jag, har ingen själv).
Vårt lantställe är ute på en ö och jag har insett att det är där jag verkligen har nytta av ovanstående batterimaskiner. Däremot har borrhammaren sladd. Ska man borra många eller/och stora hål i stenar/berg ska man nog inte ha en batteriborrhammare, oavsett volttal. Och bor man i betonglägenhet/-hus är det kanske ändå inte så långt till ett vägguttag.
För mycket strul med batterier, jag kör med en lång förlängningskabel och gott om uttag i arbetsområdet. Det enda batteridrivna verktyg jag använder är min lilla Bosch mini-skruvdragare (som tyvärr gick sönder nyligen...). Allt annat är kabel.
Batterier kan inte matcha styrkan, ettrigheten och uthålligheten hos kabel.
Batterier kan inte matcha styrkan, ettrigheten och uthålligheten hos kabel.
Jag försöker minimera antalet batterimaskiner, både vad gäller snickerimaskiner och trädgårdsmaskiner. Orsaken är enkel: Maskiner av bra kvalitet överlever sina batterier många många gånger om. Bra batterier kostar skjortan och slipsen och totalekonomin under någon period, tex 10 år, blir därför en katastrof för batterialternativet. Iprincip är det nästan bättre att slänga en skruvdragare och köpa ett nytt set än att bara byta batterier...inte riktigt sant men nästan.
Skruvdragare är det enda batteridrivna jag använder förutom en ficklampa.... Min gröna bosch skruvis överlevde gott och väl sina batterier och ersattes av en blå med tre batterier (som även användes i den gröna). Nu är dom batterierna kass och behöver ersättas. Bra celler är dyrt och det är knappt värt besväret att renovera dom själv - det bär dock emot att bli sittande med TRE fullt fungerande skruvdragare....
Skruvdragare är det enda batteridrivna jag använder förutom en ficklampa.... Min gröna bosch skruvis överlevde gott och väl sina batterier och ersattes av en blå med tre batterier (som även användes i den gröna). Nu är dom batterierna kass och behöver ersättas. Bra celler är dyrt och det är knappt värt besväret att renovera dom själv - det bär dock emot att bli sittande med TRE fullt fungerande skruvdragare....
Redigerat:
