11 549 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Justersåg
Sida 1 av 2
För att generalisera: Är det billigt är det inte bra grejer.eriobe skrev:
Känner inte till märket, men från bilden ser det ut att justervägen är kort, och att sågen sitter långt vid sidan av justerbordet.
--- Mats ---
Den varianten är "amerikansk" modell dvs en bordssåg som man byggt på med justerbord. De "europeiska" har justerbordet tätt mot klingans vänstra sida, lite tycke och smak vilket man föredrar. Jag föredrar de "amerikanska" eftersom det är enklare att bygga jiggar för olika ändamål samt att jag vill stå där stativet till justerbordet är, dvs det kan jag inte på en "europeisk".
Den sågen ser ut precis som den som Jula sålde utan justerbord (sett dem hos andra aktörer med), dvs en kinamaskin som säkert kan fungera, däremot kan man ju lika gärna köpa en begagnad L18 för mindre pengar då.
/Kent
Den sågen ser ut precis som den som Jula sålde utan justerbord (sett dem hos andra aktörer med), dvs en kinamaskin som säkert kan fungera, däremot kan man ju lika gärna köpa en begagnad L18 för mindre pengar då.
/Kent
Min har justerbordet en bit från klingan. Det innebär att när jag för bitar som är mindre, kommer jag att ha press på dem mot ett icke rörligt underlag (vänstra sidan av sågbordet). Jag har alltid sett detta som en nackdel jämfört med att ha klingan vid justerbordet, och allt material som blir kvar fast mot ett rörligt justerbord.snickarboden skrev:Den varianten är "amerikansk" modell dvs en bordssåg som man byggt på med justerbord. De "europeiska" har justerbordet tätt mot klingans vänstra sida, lite tycke och smak vilket man föredrar. Jag föredrar de "amerikanska" eftersom det är enklare att bygga jiggar för olika ändamål samt att jag vill stå där stativet till justerbordet är, dvs det kan jag inte på en "europeisk".
/Kent
Förstår jag dig rätt att det är en så liten skillnad att jag inte skall bry mig om det vid en framtida eventuell ny justersåg (det leder då automatiskt till att en eventuell framtida justersåg blir ännu mer fjärran, för sanningen att säga fungerar min bra nog, och med detta som mindre viktigt är det bara T-spåret kvar att lösa).
--- Mats ---
Tycke och smak...... kanske
Det är stor sklilnad mellan sågarna.
Det går precis lika bra att bygga jiggar till "europeisk" men grejen är att det inte behövs lika många jiggar med ett justerbord. Du har en mycket störe valmöjlighet med justerbord du blir inte lika låst.
Har man råd för det kostar mycket mer att köpa en "europeisk" skall man definitift köpa en den är bätre på alla punkter.
Jag har arbetat många år med båda sorterna
Jag tror det mera handlar om pengar vore dom lika billiga/dyra så tror jag att dom flesta skulle välja en europeisk. Har man en gång använt en så vill man inte ha något annat.
Mvh Pär H
Det är stor sklilnad mellan sågarna.
Det går precis lika bra att bygga jiggar till "europeisk" men grejen är att det inte behövs lika många jiggar med ett justerbord. Du har en mycket störe valmöjlighet med justerbord du blir inte lika låst.
Har man råd för det kostar mycket mer att köpa en "europeisk" skall man definitift köpa en den är bätre på alla punkter.
Jag har arbetat många år med båda sorterna
Jag tror det mera handlar om pengar vore dom lika billiga/dyra så tror jag att dom flesta skulle välja en europeisk. Har man en gång använt en så vill man inte ha något annat.
Mvh Pär H
Visst är där skillnad, den "europeiska" är suverän att kanta med, men däremot avskyr jag att stativet till justerbordet är där jag vill stå. Står jag sen på rätt sida om justerbordet så är jag för långt ifrån klingan för att få full kontroll men det är säkert en vanesak. Sen tar de "europeiska" en del plats med, i alla fall de med lite slaglängd.
/Kent
/Kent
Hur menar du att då står för långt i från klingan.
Om man använder justerbordet så har du sågen på din högra sida/magen i höjd med klingan eller rättare sagt klingan är något snett framför dig om man inte sågar något långt. Avståndet där är väll lika långt ifrån som en "amerikansk" såg.
Det enda som kan vara lite bökigt är när man vill såga tex något mot klyvanhållet eller ändra inställning på den. Man får skjuta justerbordet framåt och ta ett kliv bakåt för att komma förbi stativet/såg kroppen. Många gånger så gör man inte det utan man lutar sig i sidledes över justerbordet vilket gör att man får en något oergonomisk arbetsställning. Det låter farligt men det går ej att luta sig över klingan efter som det sitter ett stort suvaskyd i mitt fall.Desutom så lutar man sig ca halvmetern innan klingan.
Tar plats är bara förnamnet. Men det går liksom inte att jemföra storlekarna tycker jag för det ena bordet har ett justerbord.
Mvh Pär H
Om man använder justerbordet så har du sågen på din högra sida/magen i höjd med klingan eller rättare sagt klingan är något snett framför dig om man inte sågar något långt. Avståndet där är väll lika långt ifrån som en "amerikansk" såg.
Det enda som kan vara lite bökigt är när man vill såga tex något mot klyvanhållet eller ändra inställning på den. Man får skjuta justerbordet framåt och ta ett kliv bakåt för att komma förbi stativet/såg kroppen. Många gånger så gör man inte det utan man lutar sig i sidledes över justerbordet vilket gör att man får en något oergonomisk arbetsställning. Det låter farligt men det går ej att luta sig över klingan efter som det sitter ett stort suvaskyd i mitt fall.Desutom så lutar man sig ca halvmetern innan klingan.
Tar plats är bara förnamnet. Men det går liksom inte att jemföra storlekarna tycker jag för det ena bordet har ett justerbord.
Mvh Pär H
Precis det som du beskriver upplever jag som problem, men det beror ju på hur man jobbar.
På den amerikanska kan jag stå närmre klingan dvs direkt till vänster om den vilket jag föredrar, framförallt vid mindre arbetsstycken.
/Kent
På den amerikanska kan jag stå närmre klingan dvs direkt till vänster om den vilket jag föredrar, framförallt vid mindre arbetsstycken.
/Kent
Hur är denna sågen http://www.logosol.se/snickerimaskiner/formatsag/ ??
Med de sågarna som jag avser som lite klumpiga för mig vid vissa operationer är det typ dessa.
http://scmgroup-usa.com/detail.aspx?ID=14
/K
http://scmgroup-usa.com/detail.aspx?ID=14
/K