4 757 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Monterbar bandslip
Sida 1 av 2
Jag skulle vilja effektivisera listslipningen som jag hållit på med ett par år. 
Jag inbillar mig att en bandslip skulle vara trevlig. Istället för att hålla på och skrapa först och sen slipa med exentern som jag gör nu. En bandslip kommer jag ju att skaffa mig förr eller senare så då kan man lika bra passa på när man inbillar sig att den kan underlätta saker.
Grejen är att jag vill fälla in den i ett arbetsbord så småningom, när jag väl fått lite ordning och byggt mig ett bra arbetsbord. Jag har ännu inte hittat någon som verkar lämpad för det. Jag har varit och tittat på Julas och Bauhaus utbud samt surfat runt lite. Den enda som verkade ha infästningsfunktion var en B&D men på hemsidan antyds inget sådant så då undrar man ju. Det måste väl ändå vara ett försäljningsargument och inte nåt man vill mörka?
Naturligtvis vill jag även komma undan så billigt som möjligt! Har den församlade intelligentian några förslag?
Jag inbillar mig att en bandslip skulle vara trevlig. Istället för att hålla på och skrapa först och sen slipa med exentern som jag gör nu. En bandslip kommer jag ju att skaffa mig förr eller senare så då kan man lika bra passa på när man inbillar sig att den kan underlätta saker.
Grejen är att jag vill fälla in den i ett arbetsbord så småningom, när jag väl fått lite ordning och byggt mig ett bra arbetsbord. Jag har ännu inte hittat någon som verkar lämpad för det. Jag har varit och tittat på Julas och Bauhaus utbud samt surfat runt lite. Den enda som verkade ha infästningsfunktion var en B&D men på hemsidan antyds inget sådant så då undrar man ju. Det måste väl ändå vara ett försäljningsargument och inte nåt man vill mörka?
Naturligtvis vill jag även komma undan så billigt som möjligt! Har den församlade intelligentian några förslag?
Finns en röd B&D (XT???) med inkluderat fäste för att skruvas fast upp och ner. Troligen samma pris?MathiasS skrev:
--- Mats ---
Den har jag, och den funkar bra.Mats Bengtsson skrev:
Har dock bara använt den någon timme totalt men inga fel än iaf.
Och valet mellan grön bosch och b&d är nog mest en smaksak, ingen av dom är toppenkvalitet.
Jo, jag såg dem. Monteringen sker liggande på rygg mot ett underlag.
Jag vill ha den nersänkt i bordsskivan så att bandet ligger knappt högre än bordsskivan.
Samma princip som för en bordsmonterad handöverfräs ungefär. Det skulle förvisso vara lösbart men jag inbillar mig att det finns maskiner anpassade för detta. Har jag fel?
En annan negativ sak med de gröna Boscharna är att de envisas med sina mysko dammsamlare.
De funkar i och för sig hyffsat men när den är monterad i bord vill jag deffinitivt koppla på dammsugare och med den fyrkantiga öppningen på Boscharna är det rätt hopplöst. Det finns väl förvisso addaptar men chansen att de i sin tur ska passa till min dammsugare är normalt minimal.
Fler förslag?
Jag vill ha den nersänkt i bordsskivan så att bandet ligger knappt högre än bordsskivan.
Samma princip som för en bordsmonterad handöverfräs ungefär. Det skulle förvisso vara lösbart men jag inbillar mig att det finns maskiner anpassade för detta. Har jag fel?
En annan negativ sak med de gröna Boscharna är att de envisas med sina mysko dammsamlare.
De funkar i och för sig hyffsat men när den är monterad i bord vill jag deffinitivt koppla på dammsugare och med den fyrkantiga öppningen på Boscharna är det rätt hopplöst. Det finns väl förvisso addaptar men chansen att de i sin tur ska passa till min dammsugare är normalt minimal.
Fler förslag?
Det var nog den B&D:n jag kikade på och tyckte såg ut att kunna funka. Det var nån metallram som man kunde montera på. Men när jag kollade upp den på blackanddecker.com så nämndes inget om att den kunde fästas eller något om en metallram. Då blev jag lite skeptisk eftersom det (i mina ögon åtminstone) är ett klart plus som man naturligtvis skulle nämna i reklamen.
Är det rent av så att Herr Skalman kan rekommendera prylen ifråga så ligger den bra till. Vill minnas att Jula ville ha 895:- för den.
Är det rent av så att Herr Skalman kan rekommendera prylen ifråga så ligger den bra till. Vill minnas att Jula ville ha 895:- för den.
Ja Herr Skalman kan rekommendera den! 
Det följer med en adapter för att ansluta dammsugare dessutom.
Däremot så följde det inte med nån metallram till min, men det finns väl olika paket.
Oavsett så finns det 2 st skruvhål i det stora handtaget som verkar vara till för att fästa maskinen uppockner.
Det följer med en adapter för att ansluta dammsugare dessutom.
Däremot så följde det inte med nån metallram till min, men det finns väl olika paket.
Oavsett så finns det 2 st skruvhål i det stora handtaget som verkar vara till för att fästa maskinen uppockner.
Det är nog egentligen jämt skägg som du säger men för egen del är det så att gröna maskiner aldrig gjort mig riktigt besviken (sticksågar, borrmaskiner, skruvdragare, multimaskin, kapger) även om jag trivs mycket bättre med dom blåa (stickis, gts10, skruvdr etc) helt enkelt för att dom är bättre på allt. BD har jag inte lika goda erfarenheter av och därför håller jag mig till det jag vet funkar. Detta är förstås en högst subjektiv uppfattning men dom gröna rackarna är perfekta som snikmaskiner där man inte riktigt vill kosta på den sista tusingen.skalman1 skrev:
Ja det är nog mest personliga erfarenheter som spelar in, för mig har ingen grön bosch funkat så dom har bytts ut mot annat.MathiasS skrev:Det är nog egentligen jämt skägg som du säger men för egen del är det så att gröna maskiner aldrig gjort mig riktigt besviken (sticksågar, borrmaskiner, skruvdragare, multimaskin, kapger) även om jag trivs mycket bättre med dom blåa (stickis, gts10, skruvdr etc) helt enkelt för att dom är bättre på allt. BD har jag inte lika goda erfarenheter av och därför håller jag mig till det jag vet funkar. Detta är förstås en högst subjektiv uppfattning men dom gröna rackarna är perfekta som snikmaskiner där man inte riktigt vill kosta på den sista tusingen.
Just nu har jag 3 b&d ( bandslip, elfil och en modell på slipmus), dom funkar ok för mig.
Det märket som jag försöker köpa mest av är faktiskt AEG, jämnt hög kvalitet till ok pris.
Jag har själv också bättre erfarenheter av gröna Bosch än av B&D men man vet ju aldrig.
Jag har en grön B&D sticksåg som nog kombinerar det sämsta från båda företeelserna.
Just nu är det infästningsmöjligheterna jag främst är ute efter.
Angående AEG så har jag en del sådana som jag är nöjd med, varken mer eller mindre.
Vad gäller bandslip så var AEGvarianten som Bauhaus förde en megakoloss som knappt gick att lyfta. (Ja förvisso var den så tajt fäst med stålvajer mot bänkskivan så man knappt kunde försöka. Vad ska det egentligen vara bra för? Inte fan hade jag kunnat smuggla den förbi kassan nerstoppad i kalsongerna!)
Till synes var den inte heller ämnad att fästas vid ett bord på något sätt men det kan ju hända att jag missade något. En så stor och tung maskin känns mer lämpad för sånt än för att köra lös med händerna. Dessutom kostade den gott och väl 2000:- och det är lite för mastigt för att snabba upp lite listslipning.
Jag har en grön B&D sticksåg som nog kombinerar det sämsta från båda företeelserna.
Just nu är det infästningsmöjligheterna jag främst är ute efter.
Angående AEG så har jag en del sådana som jag är nöjd med, varken mer eller mindre.
Vad gäller bandslip så var AEGvarianten som Bauhaus förde en megakoloss som knappt gick att lyfta. (Ja förvisso var den så tajt fäst med stålvajer mot bänkskivan så man knappt kunde försöka. Vad ska det egentligen vara bra för? Inte fan hade jag kunnat smuggla den förbi kassan nerstoppad i kalsongerna!)
Till synes var den inte heller ämnad att fästas vid ett bord på något sätt men det kan ju hända att jag missade något. En så stor och tung maskin känns mer lämpad för sånt än för att köra lös med händerna. Dessutom kostade den gott och väl 2000:- och det är lite för mastigt för att snabba upp lite listslipning.
Lustigt, AEG är det märke som hos mig gått från att vara "bra" till "bäst att undvika". De är som jag ser det aldrig med och tävlar om mycket funktion för lite pengar, och de är heller inte i topp när man kommer till "mycket pengar för riktigt bra". Har själv både den omtalade B&D slipmaskinen (köpte den när den var ny, den fick enormt positiv kritik då, och den var fantastiskt bra tills jag köpte min rotex). Har en elfil från B&D, gissar vi har samma. Har inga andra B&D, köpte de två just för att de tillförde något jag inte kunde hitta hos någon annan, och de hade fått god kritik. Grön bosch har jag haft ett par, men numera har de ersatts av blå Bosch eller Festool, har en enda grön bosch kvar, borrmaskinen, och den används bara när jag inte tycker det är bättre borra med DeWalten eller min GSR..skalman1 skrev:Ja det är nog mest personliga erfarenheter som spelar in, för mig har ingen grön bosch funkat så dom har bytts ut mot annat.
Just nu har jag 3 b&d ( bandslip, elfil och en modell på slipmus), dom funkar ok för mig.
Det märket som jag försöker köpa mest av är faktiskt AEG, jämnt hög kvalitet till ok pris.
Vad gäller bordsmonterad bandslip funderar jag ofta på Festools CMS modul. Kommer nog köpa den till slut.
--- Mats ---
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Ang B&D bandslip med ram, enda stället jag hittat den på är Pixmania, fick min därifrån förra veckan. Med ram och monteringssats för bruk uppochner heter den KA 89 EK, har jag för mig. Priset blir 1300-1400 nånting med frakt.
Har inte hunnit testa slipen än, men XT-modell eller ej, sablar så plastig sak. Ramen är vek och monteringssatsen en osexig plastklump, medföljande tvingarna av 20-kronors-varianten. Så ingen större unboxing-glädje tyvärr, men jag ser inget alternativ ändå, jag ville verkligen ha ram och jag ville verkligen inte betala mer. Redan pengen det blev känns överdriven för en bandslip.
Var medveten om att Pixmania har uruselt betyg från användarna på prisjakt, men dom har funkat för mig. Jag brukar välja betalning efter leverans och jag har inte så bråttom att felaktig lagerstatus och fördröjd leverans gör så mycket (tror det är just detta som förargat många av dom som klagat).
Har inte hunnit testa slipen än, men XT-modell eller ej, sablar så plastig sak. Ramen är vek och monteringssatsen en osexig plastklump, medföljande tvingarna av 20-kronors-varianten. Så ingen större unboxing-glädje tyvärr, men jag ser inget alternativ ändå, jag ville verkligen ha ram och jag ville verkligen inte betala mer. Redan pengen det blev känns överdriven för en bandslip.
Var medveten om att Pixmania har uruselt betyg från användarna på prisjakt, men dom har funkat för mig. Jag brukar välja betalning efter leverans och jag har inte så bråttom att felaktig lagerstatus och fördröjd leverans gör så mycket (tror det är just detta som förargat många av dom som klagat).
Skil visade sig ha ett par varianter som påminde om de gröna Boscharna. (Kanske inte så överraskande.) De hade samma typ av infästning - lägg maskinen på rygg och spänn fast med ett par tvingar. Det går ju helt klart att lösa genom att jägga den i en lådliknande konstruktion som man i sin tur fäster under bänkskivan. Inte helt rätt men borde funka. (Visste ni förresten att Skil har en serie som de kallar Skil Masters som de riktar till proffesionell användning. De kostar ett par hundralappar(!) mer än de vanliga Skilarna och skillnaden verkar vara gummisladd.)
Sen hittade jag en intressant maskin från Ryobi, de har ju pratats upp en del i en annan aktuell tråd. Den verkar ha en platta av samma typ som B&D:n. Tror folket på den modellen? Tyvärr verkar den inte finnas att uppbringa i det här landet. Jag har bara lyckats hitta den från en E-handel i UK för en ungefärlig tusenlapp. Jag tror jag lutar lite mer åt denna än B&D:n trots allt. Mörkblått passar lite bättre än varningsorange i en verkstad.
Sen hittade jag en intressant maskin från Ryobi, de har ju pratats upp en del i en annan aktuell tråd. Den verkar ha en platta av samma typ som B&D:n. Tror folket på den modellen? Tyvärr verkar den inte finnas att uppbringa i det här landet. Jag har bara lyckats hitta den från en E-handel i UK för en ungefärlig tusenlapp. Jag tror jag lutar lite mer åt denna än B&D:n trots allt. Mörkblått passar lite bättre än varningsorange i en verkstad.
Jag tror dessa ramar för bandslipar mer är tänkta att hindra att man oavsiktligt slipar stora gropar i underlaget och inte till för att montera maskinen upp-och-ner (därav vekheten). Men det kanske fungerar, rapportera gärna