Tänkte ge på ett större och lite repetitivt snickeriprojekt, 18 stolar. Har letat runt på auktioner sista halvåret men ett större antal stolar blir så jädrands dyrt oavsett om det är stilmöbler eller original. Modellen jag tänkt mig har en lotusblomma i ryggspjälorna och en sån där klassisk lövrad.

Någon som har erfarenhet av bildhuggarjärn och kan tipsa om en kvalisort eller inköpsställe?

Inte direkt svar på frågan, men i Bill Hyltons bok Router Magic, finns instruktioner på hur man tillverkar en kopieringsfräs. Då menar jag en anordning som kan kopiera en tredimensionell yta från ett original. Att handsnida 18 sniderier verkar i mina ögon ofantligt drygt.

Dieter har en hel del bra grejor. Du lär också behöva några lämpliga brynen för att hålla dem riktigt riktigt vassa.
/B

Dieter hade jag glömt av, tack. Mattias, Ja det blir drygt, får ta det pö om pö och förenkla alla moment som går med jiggar. Apropå drygt och handkarva, kolla in proffsen på taserud. Kolla även in bildspelet på tillverkningen av en senbarock/rokoko stilstol. Hade jag pengarna skulle jag beställa därifrån. Se tex stolen nedan, ett fantastiskt hantverk för 2 150 kr. Otroligt mycket stol för pengarna tycker jag. Vi ska spara till ett par karmstolar.

• Skärmavbild 2010-08-21 kl. 11.53.10.png
Nu har jag kollat på bildspelet. Snickaren verkar vara förtjust i sin bandsåg, minst sagt!
Däremot verkar det som om han aldrig byter sågblad. Jag tycker att det ser ut som om han kör allt med ett halvtumsblad. Om man planerar sitt arbete behöver det inte vara så besvärligt att byta till rätt blad. Det som gälller är att ha så brett blad som möjligt för att klara av de radier arbetsmomentet kräver.

Men nog går det fort för honom att skära till bladraden... Knappt så din kopierfräs skulle hinna med mattias, dessutom blir det skarpa kanter istället för runda hörn. ;)

Jag trodde du menade något i den här stilen:
LA03%20Chippendale%20Chair1.jpg

Att göra 36 sådana skulle nog bli i överkant ensidigt, eller?

De ganska enkla snidningarna du skall göra blir nog enklare med skölpar (gauges). Kolla på Dick.biz eller fine-tools.com

Tycker själv om Pfeils järn. Men t ex Stubai är också bra. Pfeils järn är lätta att få tag på, t ex från Slöjddetaljer eller Bröderna Holms om man vill bli fattig... Stubai finns hos Fine-Tools, men man blir nästan lika fattig ändå. Jag har köpt Pfeil-järn i Hemslöjdsbutiken i Linköping till förvånansvärt bra pris vid något tillfälle.

Tog kontakt med Mikael Klarström som syns i filmerna ovan, han rek även han Pfeil om man ska köpa nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.