Jag råkade dra ner min GST i golvet och när jag började kolla är plattan uppbjöd lite i framkant, kanske 1-2mm. Nu har jag alltid haft den där plastplattan monterad och aldrig detaljstudera metallplattan. Så frågan är om plattan är helt plan där fram? Böjningen är så jämn så jag blev misstänksam om att den kanske skulle varar så av någon anledning. Hur ser era ut?
Samtliga mina stickisar (varav en blå Bosch) har en liten böj i sulans framkant. Jag antar att det är för att sågen skall glida bättre, eller rättare sagt inte fastna i minsta lilla ojämnhet som hade blivit fallet om sulan var försedd med en skarp framkant.
Provar med en bild så blir det tydligare.
http://picasaweb.google.se/lh/photo/JBR8ir9a-IfIMAi7VOl2hcRImODDqr4-sMWH9l74Zrg?feat=directlink
Ska den se ut så?
http://picasaweb.google.se/lh/photo/JBR8ir9a-IfIMAi7VOl2hcRImODDqr4-sMWH9l74Zrg?feat=directlink
Ska den se ut så?
Min 135:a är svagt uppböjd i framkant som din men jag skulle uppskatta uppböjningen till 0,3-0,5 mm eller så med ett ögonmått. Minnet är lite luddigt men den har givetvis varit i marken ett par gånger även om jag inte kommer ihåg nu exakt hur den landade. Någon annan forummedlem som kan kolla med sin?
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Efter en rejäl golvkänning där ena "benet" böjdes mycket och följdaktligen gick av när jag skulle prova att böja tillbaka det så köpte jag en ny grundplatta och även arbetsplattan. Har bara använt den en gång så den kan nog betraktas som ny och den är inte böjd i framkant, men när jag höll en vinkelhake mot kunde jag konstatera att undersidan inte var helt plan. Uppskattar skillnaderna till några tiondelar, alltså inte lika mycket som på din platta.
Priset var 206:- för grundplattan och 66:- för arbetsplattan. (plus moms) Jag hade nog inte behövt köpa en ny arbetsplatta. Den var lätt att återställa, men nu vet jag det.
Länk till Bosch
http://www.powertools-aftersalesser..._BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true
Priset var 206:- för grundplattan och 66:- för arbetsplattan. (plus moms) Jag hade nog inte behövt köpa en ny arbetsplatta. Den var lätt att återställa, men nu vet jag det.
Länk till Bosch
http://www.powertools-aftersalesser..._BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true
Min 135'a sågar väldigt snett i förhållande till fotplattan. Jag måste hålla
hela sågen snett för att såga rakt...
(Alltså sågbladet är alltså inte parallellt med fotplattans sidor)
-Går det att justera?
hela sågen snett för att såga rakt...
(Alltså sågbladet är alltså inte parallellt med fotplattans sidor)
-Går det att justera?
Sågar den snett även med nytt blad? Med ett ojämnt slitet blad kan det bli så även om sågen i sig är OK (ex. kört på spik med ena sidan).hakaner skrev:
Jag har en 85:a som uppvisade samma problem. Inte så mycket att det var jättestörande när man sågade på frihand, men det blev problem när man skulle såga utmed ett anhåll eller med cirkelanslaget. Nu är det förvisso inte samma såg, men det gick i varje fall inte att justera på 85:an. Jag tror att det är samma sak med 135:an. Jag lämnade in den på garantireparation, och när jag fick tillbaks den hade de bytt en fjäder. Efter reparationen gick sågen rakt, men efter ett tag började den dra snett igen... illa...hakaner skrev:
Klicka här för att svara
