1 318 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Högre arbetsbänk?
Finns det några högre arbetsbänkar ute på marknaden? De jag har (gamla numera) har en arbetshöjd på ca 800 mm. Problemet jag råkar ut för är att jag blir hängande framåtlutad så ländryggen protesterar. Speciellt när jag kör handöverfräs, så brukar det resultera i ryggsmärtor.Häromåret fick jag 4 ryggskott på 1 månad... Nu så behöver jag köra min OF1400 lite igen, men direkt känner jag i ryggen. Jag vill inte råka ut för samma smärtor som förra gången och behöver alltså få en rakare arbetsställning. Därför min fråga, finns högre arbetsbänkar? Rimligen borde ju många personer 185-190 cm och över uppleva samma problem. Kanske att min rygg är väldigt dåligt tränad...
Du råkar inte möjligtvis ha några gamla spånskivor eller liknande liggande?
Peta i så fall in dem under bänken som nödlösning tills du hittar nåt bra.
Lite stabilitet förlorar man kanske men det blir nog inte så mycket.
Brädor borde också funka men med större stabilitetsförlust än skivor.
Peta i så fall in dem under bänken som nödlösning tills du hittar nåt bra.
Lite stabilitet förlorar man kanske men det blir nog inte så mycket.
Brädor borde också funka men med större stabilitetsförlust än skivor.
Ett bättre alternativ till skiva under arbetsbänken, om du inte redan använder dem, är rocklers benchcookies, de lyfter 2 centimeter men gör samtidigt nytta på fler sätt.Ropa skrev:
Själv är jag 190, och har haft en 80 cm arbetsbänk (hopfällbara gaqmla wolfcraft och liknande har/hade ofta den höjden). Någonstans mellan 87-90 känns som en bra arbetshöjd för mig (den lägre siffran för att ha tryck bekvämt neråt på hyvlarna, och en högre siffra om jag jobbar med elverktyg som inte behöver tryck neråt. På wolfcraften har jag löst det genom att bygga en torsionsbox med samma innermått som en Festool MFT arbetsskiva. Det gav mig ett högre och samtidigt stabilare bord. När du gör icke-fysiska saker är en pall en bra sak, då kan du få upp höjden ytterligare gentemot ryggen.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Höj benen på bänken, det har jag gjort. 90 cm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden