Har du kollat på Morten i Odenskog?
Dom brukar ha lite inbytesmaskiner på lager.
Nu var det länge sedan jag var in där men då stod det en gammal L18 i butiken.

CarlMagnus skrev:
Hur är denna sågen [länk] ??
Den vinner väl kanske inget pris i design, men grymt bra såg och jag är supernöjd!!! :wow:

Det jag gillar bäst är släden, är så himla smidig att använda när man sågar.
Rekommenderar att köpa till SUVA skyddet.

Hur är det?
Har dom ändrat slaglängden så det går att lägga upp och såga en spånskiva?

Under Tekniska data står det "kaplängd släde 1235 mm" Då borde det gå med en vanlig 1200-skiva eller en 4 fot, dvs 1220 skiva?

mattiasp skrev:
Under Tekniska data står det "kaplängd släde 1235 mm" Då borde det gå med en vanlig 1200-skiva eller en 4 fot, dvs 1220 skiva?
Om du lägger skivan precis framför sågen och skjuter fram den 1235 mm så sitter skivan i sågen, men du skall nog ställa den cirkulära sågen på en väldigt hög höjd för att den skall kapa hela skivan till slut på de runt 12-15 mm du skjutit in den längre än dess slut.

--- Mats ---

Snacka om att spara på fel ställe...

Även om sågen fixar de utlovade 1235 millimetrarna tycker jag att det saknas en bit - 1250 mm är ju inte en helt ovanlig bredd på skivmaterial idag.

Jag vart så nyfiken på varför man inte gjorde justerbordet längre så jag ringde Bo mårtensson på moretens.
Det var så enkelt att deras maskin som tillverkade justerbordet hadde en slaglängd på 1250mm

Med kapanhållet på justerbordet mot magen så är såglängden 950mm.

Det finns tydligen ett juster bord som är 1400mm som man kan få mot att tilläg av 1825kr
och då blir det hela intressantare. fast den kostar med det bordet och kapanhåll ca 33000kr

Och för dom pengarna kan man få bättre såg lät begagnad.

Mvh Pär H

jag kollade med Mortens, men de hade slutat med begagnat för flera år sedan. Har sett Luna-maskinen på blocket. Är det en bra maskin?

Var ju tvungen att mäta på min och jag har 1700 från bakkant släde till framkant klinga så det ska inte var några probs att slänga upp en fullskiva på bredden

Har du använt din fina såg Masses.

Mvh Pär H

Föresten så sa killen på Mortens att alla handlar med begagnade maskiner på nåt snickeri-net. Någon som känner till det?

eriobe skrev:
Har sett Luna-maskinen på blocket. Är det en bra maskin?

Mycket bättre än de du länkade till i början av tråden. Lunan går ju att plocka isär och få fristående maskiner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.