2 566 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
avfuktare till 120kvadrat ladugård?
Anticimex rådde mig att köra luftavfuktare för att få bort de djuren som äter upp alla balkarna. :S
Byggnadsdel där kor har varit på något i stil med 110 eller 120kvadrat (minns inte) behöver en avluftare som inte ruinerar mig i varken inköp eller drift och som inte typ tar eld osv...
Sen funderar jag på om det är något jag kan göra för att det inte ska vara så fuktigt där inne, är det fönstrena, eller isolera uppåt, eller tja, något måste ju orsaka fukten....
Vad ska man tänka på, vilka är billiga i inköp och pris till så stora ytor?
Byggnadsdel där kor har varit på något i stil med 110 eller 120kvadrat (minns inte) behöver en avluftare som inte ruinerar mig i varken inköp eller drift och som inte typ tar eld osv...
Sen funderar jag på om det är något jag kan göra för att det inte ska vara så fuktigt där inne, är det fönstrena, eller isolera uppåt, eller tja, något måste ju orsaka fukten....
Vad ska man tänka på, vilka är billiga i inköp och pris till så stora ytor?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Frågan är väl om inte balkarna ruttnade upp och på så vis blev mottagliga för skadedjur när det var djur där? Lagårdsvirke har inte värst lång livstid när det är djur i lagårn. Uttorkning kan hjälpa, men rimligen är lösningen att byta ut balkarna. Särskilt de som står med ändträ neråt är väl angripna?
Lagårdar är ofta dåligt dränerade neråt, när djuren var där var det en fördel eftersom saker också kunde passera neråt. Beroende på markförhållandena kan det räcka med dränering och avvattning, men är det mycket vatten i backen (högt grundvatten) kanske marken under golvet behöver dräneras.
Påstar givetvis inte att det är problemet hos dig, men det är en av flera möjligheter.
Lagårdar är ofta dåligt dränerade neråt, när djuren var där var det en fördel eftersom saker också kunde passera neråt. Beroende på markförhållandena kan det räcka med dränering och avvattning, men är det mycket vatten i backen (högt grundvatten) kanske marken under golvet behöver dräneras.
Påstar givetvis inte att det är problemet hos dig, men det är en av flera möjligheter.
Anticimex var skeptiska till om det var någon mening att spruta, det hade gått förmånga år. Nu kommer jag både spruta, köra avfuktare och sen byta ut virket, funderar på ta in en byggingenjör som får räkna lite på en metall lösning...
Byggnaden är såpass fin i övrigt så tänker inte låta det fallaihop.
Men de tyckte att en avfuktare var ett bra första steg sen skulle de komma och spruta om jag ville.
Spärra golvet skulle jag ju kunna göra också såklart...
Tips på avfuktare vore uppskattat också
Byggnaden är såpass fin i övrigt så tänker inte låta det fallaihop.
Men de tyckte att en avfuktare var ett bra första steg sen skulle de komma och spruta om jag ville.
Spärra golvet skulle jag ju kunna göra också såklart...
Tips på avfuktare vore uppskattat också
Är det kallt i utrymmet ska du ha en absorptionsavfuktare som kamilenski visar på men är det alltid plussgrade i utrymmet kan du lika gärna ta en "vanlig", då du får en vanliga med samma kapacitet till mindre än halva kostnaden. Energiförbrukningen är det ingen större skillnad på. Kan du även hålla en högre temperatur inne än ute torkar det rätt bra i alla fall på vinter och vår, så att köpa en L/LVP är nog inte helt fel med den kan du ju få både värme och köra avfuktning.
det är nog kallt, vattenpumprummet är intill och där har jag radiator för inte riskera att det fryser.
känns lite overkill att värma hela lokalen då den inte används. detta är mer nödprojekt för att det inte ska falla ihop.
finns det billiga luftfuktmätare?
känns lite overkill att värma hela lokalen då den inte används. detta är mer nödprojekt för att det inte ska falla ihop.
finns det billiga luftfuktmätare?
Luftfuktmätare: Många digitala inomhustempmätare idag har extra finnesser för luftfuktighet. Och har du en station med en separat trådlös mätsond kan du lägga den sista på olika ställen och få uppgifter om luftfuktighet. Det är inga dyra saker, Clas Ohlson och Kjell och Company kan du leta hos.Yrrol skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden