Y
PRatade med brunnsborraren angående att min brunn tog in vatten. (har tre cementringar ner sen borrhålet). han ansåg att det är så svårt att täta sånna ringar så då ville han hellre svetsa på en förlängning på borrhål-metallröret så det stående vattnet inte blev något hot...

Men så sa jag; vore det inte enklare att bara ställa en pump isf om man nu ändå inte tätar läckaget? Vilket han medgav att så kunde man ju också göra..

Sååå... Jag behöver någon lite käck, energisnål, driftsäker, automatiskt pump jag kan ha där nere som lyfter upp vattnet 2 meter och ut med det några meter åt sidan...

Några tips mer än att jag ska söka på google? :)

Y
1400_1.jpg
Kan en sådan funka måntro, den där lilla svarta saken på sidan, är det "givaren" eller vad ska det föreställa?
Jag vill ju inte att vattennivån ska hinna bli så himla hög.

Det är klumpen på sidan som är givaren, ja. Den flyter på vattnet och innehåller en lägessensor så du ställer tillslagspunkten genom att korta in kabeln som den sitter i. Eftersom kabeln inte är hur smidig som helst blir det ett ganska stort vattendjup innan den slår till. I bilden ovan blir det väl knappt dubbla pumpens höjd.

Jag vet inte hur bra en sån där pjäs tål kyla. På vintern borde det väl frysa i betongringarna, åtminstone på ytan?

Y
aja, ifall det är såpass mycket vatten som krävs så är den ju utesluten iaf.. :(
vid vintertid kunde jag nog tagit upp den för då bör ju backen vara fryst också och inte ta in vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.