2 469 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skruvdragare - Bosch GSR vs Festool C12
Själv gjort resan ferm til 135an via en black and decker, så den kan jag associera till och hålla med.skalman1 skrev:
Vad är skillnaden man upplever mellan en GSR (har själv en 14.4 ve-2) och en c12?
--- Mats ---
Nu kommer jag att låta som Daniel_N men:Mats Bengtsson skrev:
Körkänslan, krypförmågan, centrotec, antal skruv/ batteriladdning, möjligheten att få maskinen jättekort genom att köra bits direkt i axeln, momentlägena osv.
Har bara använt den 4 kvällar men har redan märkt detta.
Boschen och AEG skruvdragarna känns urkassa i jämförelse så dom ska jag sälja.
Dom är ju bra i sig, men när man har kört något bättre så stör man sig bara på dom.
Redigerat:
Umm, daniels reklaminslag är farliga, det förra jag gick på var efter ett år av lovord för en tormek, som jag till sist köpte. Och mycket riktigt, den var precis vad som behövdes, jag är otroligt nöjd. Det otäcka är att min GSR behöver ersättas med en ny.skalman1 skrev:Nu kommer jag att låta som Daniel_N men:
Körkänslan, krypförmågan, centrotec, antal skruv/ batteriladdning, möjligheten att få maskinen jättekort genom att köra bits direkt i axeln, momentlägena osv.
Har bara använt den 4 kvällar men har redan märkt detta.
Boschen och AEG skruvdragarna känns urkassa i jämförelse så dom ska jag sälja.
Dom är ju bra i sig, men när man har kört något bättre så stör man sig bara på dom.
Och jag är nöjd med min GSR. AEG är kass, hade deras dyra, och bytte bort den. Vilken GSR hade du om en C12 har bättre krypförmåga? Och kan C12 ha bättre moment än de 25 som sitter i en GSR? Väldigt intresserad då jag egentligen inte tänkt göra anat än köpa en GSR igen...
--- Mats ---
Jag hade GSR 14,4-2 Li (en av dom nyaste modellerna) och C12:an är väldigt mycket starkare vid krypkörning.Mats Bengtsson skrev:Umm, daniels reklaminslag är farliga, det förra jag gick på var efter ett år av lovord för en tormek, som jag till sist köpte. Och mycket riktigt, den var precis vad som behövdes, jag är otroligt nöjd. Det otäcka är att min GSR behöver ersättas med en ny.
Och jag är nöjd med min GSR. AEG är kass, hade deras dyra, och bytte bort den. Vilken GSR hade du om en C12 har bättre krypförmåga? Och kan C12 ha bättre moment än de 25 som sitter i en GSR? Väldigt intresserad då jag egentligen inte tänkt göra anat än köpa en GSR igen...
--- Mats ---
Angående momentbegränsaren så knarrar den till och slår sedan av motorn, vilket funkar suveränt.
Boschen är en väldigt trevlig maskin, bra ergonomi och vikt. Men mot Festoolen så är den en bit efter.
Dock så kostade ju boschen flera tusen mindre.
Just nu står mitt köp av ny skruvdragare still på grund av ren förvirring. Den jag har, gsr ve-2 14.4 har specat moment 30/72 mot C12ans 18/30, och jag använder ända upp till högsta momenten ibland (radiatorer och balkar). C12an är inte dyrare eller bara marginellt dyrare. Nyttjar dessutom boschens momentdragare som skruvknackare (den slår lite för varje tick). Hittar en gsr 14.4 2 blå med 15 momentlägen som har 16/38 i moment. Om det är den du jämför med C12 kan jag förstå C12 kan vara lite starkare. Inte ens C15 närmar sig VE-2s moment på pappret. Nu är största frågan för mig om det är en pappersprodukt, för om Festool i verkligheten är starkare så byter jag gärna, annars inte. Några fler som jämfört båda?skalman1 skrev:Jag hade GSR 14,4-2 Li (en av dom nyaste modellerna) och C12:an är väldigt mycket starkare vid krypkörning.
Angående momentbegränsaren så knarrar den till och slår sedan av motorn, vilket funkar suveränt.
Boschen är en väldigt trevlig maskin, bra ergonomi och vikt. Men mot Festoolen så är den en bit efter.
Dock så kostade ju boschen flera tusen mindre.
--- Mats ---
Om du har maskinen till riktigt tuffa jobb så är säkert VE-2 bättre, men man ska inte heller stirra sig blind på moment.Mats Bengtsson skrev:Just nu står mitt köp av ny skruvdragare still på grund av ren förvirring. Den jag har, gsr ve-2 14.4 har specat moment 30/72 mot C12ans 18/30, och jag använder ända upp till högsta momenten ibland (radiatorer och balkar). C12an är inte dyrare eller bara marginellt dyrare. Nyttjar dessutom boschens momentdragare som skruvknackare (den slår lite för varje tick). Hittar en gsr 14.4 2 blå med 15 momentlägen som har 16/38 i moment. Om det är den du jämför med C12 kan jag förstå C12 kan vara lite starkare. Inte ens C15 närmar sig VE-2s moment på pappret. Nu är största frågan för mig om det är en pappersprodukt, för om Festool i verkligheten är starkare så byter jag gärna, annars inte. Några fler som jämfört båda?
--- Mats ---
T.ex märkte jag skillnad när jag körde 74mm dosfräs genom 45 reglar.
Gsr:en orkade precis igenom på låg-växeln, C12:an orkade hålla fullt varv på hög-växeln.
Detta trots att C12:an har högre varvtal på hög-växeln men nästan samma moment som gsr:en.
hmmm, känns som vi har kommit lite OT mot vad tråden handlade om.....
Håller med, vi är OT. Å andra sidan har du skrivit en massa väldigt bra saker som skulle passa i en tråd typ "GSR kontra C12 för och nackdelar".skalman1 skrev:Om du har maskinen till riktigt tuffa jobb så är säkert VE-2 bättre, men man ska inte heller stirra sig blind på moment.
T.ex märkte jag skillnad när jag körde 74mm dosfräs genom 45 reglar.
Gsr:en orkade precis igenom på låg-växeln, C12:an orkade hålla fullt varv på hög-växeln.
Detta trots att C12:an har högre varvtal på hög-växeln men nästan samma moment som gsr:en.
hmmm, känns som vi har kommit lite OT mot vad tråden handlade om.....![]()
Stort tack för hjälpen. Moderatorn, skulle tråd-inslagen kunna flyttas så att eventuella fler svar inte blir OT?
--- Mats ---
Klicka här för att svara