5 019 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Dammsugare från Makita
Jag funderar på att köpa en dammsugare som lämpar sig till att kopplas till maskiner.
När jag har surfat runt lite på detta fantastiska forum har jag märkt att många talar gott för Festool, men eftersom jag har flera Makitamaskiner så känner jag av någon anledning att det ska vara en dammsugare från samma märke.
Nu till frågan, är det någon som har erfarenhet från Makitas dammsugare? Den modell jag funderar på är 440.
Om jag nu är helt ute och cyklar med mina idéer så tar jag gärna emot tips om andra alternativ.
/Daniel
När jag har surfat runt lite på detta fantastiska forum har jag märkt att många talar gott för Festool, men eftersom jag har flera Makitamaskiner så känner jag av någon anledning att det ska vara en dammsugare från samma märke.
Nu till frågan, är det någon som har erfarenhet från Makitas dammsugare? Den modell jag funderar på är 440.
Om jag nu är helt ute och cyklar med mina idéer så tar jag gärna emot tips om andra alternativ.
/Daniel
Välkommen till byggahus!
Jag har ingen erfarenhet av makitas dammsugare, har nog faktiskt aldrig sett någon i verkligheten ens. Däremot vill jag avråda dig från att helt snöa in på ett märke...ingen är bäst på allt...
Jag har ingen erfarenhet av makitas dammsugare, har nog faktiskt aldrig sett någon i verkligheten ens. Däremot vill jag avråda dig från att helt snöa in på ett märke...ingen är bäst på allt...
Mjae, Festool är nog bannemig bäst på att ta betalt för sina grejor! Jag håller med Daniel_N, Festools dammsugare är nog inte den pryl som känns mest motiverad att investera i. Glöm inte att titta på tillgänglighet och pris på dammsugarpåsar -- dessa är ju förbrukningsvara. Visst finns det longlife-påsar till vissa märken men de är dyra och fungerar inte i alla situationer.Daniel_N skrev:
Efter en hel del funderande (och sökande av information) så har det nu slutat med att jag har en Makita 446LX hemma...
Jag har bara testkört den lite med en slipmaskin och dammsugit lite golv och av de få minuternas användande så känns den riktigt bra. Jag skall dock försöka återkomma med en lite djupare recension när jag har satt den på prov ordentligt.
/Daniel 01
Jag har bara testkört den lite med en slipmaskin och dammsugit lite golv och av de få minuternas användande så känns den riktigt bra. Jag skall dock försöka återkomma med en lite djupare recension när jag har satt den på prov ordentligt.
/Daniel 01
Låter trevligt! Som sagt, kör på och kom tillbaka med info och bilder, det hade varit kul att läsa!Daniel 01 skrev:Efter en hel del funderande (och sökande av information) så har det nu slutat med att jag har en Makita 446LX hemma...
Jag har bara testkört den lite med en slipmaskin och dammsugit lite golv och av de få minuternas användande så känns den riktigt bra. Jag skall dock försöka återkomma med en lite djupare recension när jag har satt den på prov ordentligt.
/Daniel 01
Makita 446 och Nilfisk altos Attix 30 verkar vara samma maskiner. Makita och Nilfisk använder tillochmed samma bild ibland.
Min Attix 30 fungerar super bra iallafall, ljudnivån är väl kanske i högsta laget iofs...
Min Attix 30 fungerar super bra iallafall, ljudnivån är väl kanske i högsta laget iofs...
Efter att ha kört dammsugaren i några månader nu (inte oavbrutet) får jag säga att jag är nöjd. Den har huvudsakligen fått suga upp sågspån och en stor mängd damm från gipsskivor och slipdamm efter spackling. Jag har totalt förbrukat fem påsar till den så det är ganska många kilon som har sugits upp.
Den enda kvalitetsbristen är stålrören till munstycket som jag tycker är lite klena. Det fanns från början några plastringar som skulle låsa mellan delarna i röret, dom existerar inte längre. Det går ändå att sätta ihop rören så det kanske inte gör så mycket, men eftersom det är delar som man får köpa till maskinen borde dom vara lite mer stabila.
Vad jag har sett på bilder så stämmer det att det är samma maskin som Nilfisks.
Ljudnivån är ganska hög, men den låter som mest när den är kopplad till en slipmaskin el. dyl. och då brukar jag ändå bära hörselskydd, så då gör det inte så mycket.
I det stora hela så är jag nöjd med köpet och jag är väldigt glad att jag köpte en dammsugare för lite grövre jobb och inte knäckte standarddammsugaren med en massa slipdamm.
Den enda kvalitetsbristen är stålrören till munstycket som jag tycker är lite klena. Det fanns från början några plastringar som skulle låsa mellan delarna i röret, dom existerar inte längre. Det går ändå att sätta ihop rören så det kanske inte gör så mycket, men eftersom det är delar som man får köpa till maskinen borde dom vara lite mer stabila.
Vad jag har sett på bilder så stämmer det att det är samma maskin som Nilfisks.
Ljudnivån är ganska hög, men den låter som mest när den är kopplad till en slipmaskin el. dyl. och då brukar jag ändå bära hörselskydd, så då gör det inte så mycket.
I det stora hela så är jag nöjd med köpet och jag är väldigt glad att jag köpte en dammsugare för lite grövre jobb och inte knäckte standarddammsugaren med en massa slipdamm.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Finns det någon klassning på vad den släpper ut genom filtret? Läste på toolab och det såg ut som om filtret rengörs. Har på sistone insett att hög dammklasnsing är nödvändigt, hittade inget om denna.Daniel 01 skrev:Efter att ha kört dammsugaren i några månader nu (inte oavbrutet) får jag säga att jag är nöjd. Den har huvudsakligen fått suga upp sågspån och en stor mängd damm från gipsskivor och slipdamm efter spackling. Jag har totalt förbrukat fem påsar till den så det är ganska många kilon som har sugits upp.
Den enda kvalitetsbristen är stålrören till munstycket som jag tycker är lite klena. Det fanns från början några plastringar som skulle låsa mellan delarna i röret, dom existerar inte längre. Det går ändå att sätta ihop rören så det kanske inte gör så mycket, men eftersom det är delar som man får köpa till maskinen borde dom vara lite mer stabila.
Vad jag har sett på bilder så stämmer det att det är samma maskin som Nilfisks.
Ljudnivån är ganska hög, men den låter som mest när den är kopplad till en slipmaskin el. dyl. och då brukar jag ändå bära hörselskydd, så då gör det inte så mycket.
I det stora hela så är jag nöjd med köpet och jag är väldigt glad att jag köpte en dammsugare för lite grövre jobb och inte knäckte standarddammsugaren med en massa slipdamm.
--- Mats ---
Jag måste återkomma med klassningen när jag har kollat i dokumentationen till dammsugaren. Rengöringen av filtret går till så att man har dammsugaren igång, håller för slangen så att det blir stopp och sedan trycker på en knapp på dammsugaren. Mycket enkelt och jag upplever att det fungerar bra. Jag har någon enstaka gång plockat loss filtret och knackat på det men det har inte suttit så mycket damm i det då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
