få se...du är rätt ny på sånt här med verktyg och maskiner va? ;-)
Hehe, jag har ju inte 30 år i branschen precis...men killen på bauhaus var från en annan planet, dock är dörrjä**lar är faktiskt nytt för mig, även om jag byggt om hela övervåningen själv från råvind till 2 sovrum och allrum (hör och häpna). Jag blev helt enkelt trött på att lägga 5h av blod, svett och tårar på en dörrkarm som borde gå på en p-kvart och förbannade mig att jag är dumsnål och inte köpt en ordentlig maskin...nu visade det sig ju att jag hade den där GDR:en så förvirrad är jag möjligen...svets blir det dock inte.

En fundering "på landet". förborrar du inte innan. Det finns karmhålsborr som både borrar ur hela hålet i karmen (är väl 14mm) och samtidigt förborrar för skruven i vägregeln. Alternativt att du först borrar rakt igenom med "skruvborret" och efter det borrar genom karmsidan med 14mm.
Halloj, jodå förborrar gör jag, dock inte med karmhålsborr utan använde 12mm träborr och mindre i regeln...fick jobba lite för att få i kruven med karmskruvsnyckeln kan jag ju vittna om...men vasjutton morfar byggde ju hela sitt hus för hand på 40-talet så det går ju...

Det hela går ju ut på att man skall aldrig låna ett verktyg av någon !! Man skall se till att ha grejerna själv...(Byggställning är ok att låna)
HELT RÄTT ;)

Det här med Nm då? hur fungerar det i praktiken? Det verkar inte varit någon som greppade tag i den frågan. Någon frivillig att förklara?

ClasseClas
Kör med karmskruvsborr så går det bättre! Jag har för att de har 14mm i diameter. Att försöka gno i en karmskruv i ett 12mm hål låter bara jobbigt.
Tips: Köp ett skjutmått så kan du mäta lite i förväg!:)

på landet skrev:
Halloj, jodå förborrar gör jag, dock inte med karmhålsborr utan använde 12mm träborr och mindre i regeln...fick jobba lite för att få i kruven med karmskruvsnyckeln kan jag ju vittna om...men vasjutton morfar byggde ju hela sitt hus för hand på 40-talet så det går ju.
Jadu, blir det inte billigare att köpa ett 14mm borr som har rätt dimension och då fixar alla dina maskiner att dra in karmskruven.

Men visst man kan slå i skruv med slägghammare också;)

Jag använder en Bosch GSB 20-2 RE när jag drar grova skruv. Den är ungefär vad jag klarar av att hålla fast med bägge händerna. Om den suger fast så kan den ändå vridas ur händerna på mig (om jag inte håller i jätehårt) men om den hugger så löser säkerhetskopplingen ut för att man inte ska bli skadad. (Att vrida armbågen ur led är ingen bra idé...) Det nominella vridmomentet som anges för den är 5,2 Nm men jag tycker inte att det säger så mycket om hur stark den är. Den är definitivt mycket starkare än min Bosch GSR 14.4-2 som ska ha ett maximalt vridmoment på 38 Nm vid hård skruvdragning. Vridmomenten måste vara mätta på helt olika sätt.

Eld skrev:
Jag använder en Bosch GSB 20-2 RE när jag drar grova skruv. Den är ungefär vad jag klarar av att hålla fast med bägge händerna. Om den suger fast så kan den ändå vridas ur händerna på mig (om jag inte håller i jätehårt) men om den hugger så löser säkerhetskopplingen ut för att man inte ska bli skadad. (Att vrida armbågen ur led är ingen bra idé...) Det nominella vridmomentet som anges för den är 5,2 Nm men jag tycker inte att det säger så mycket om hur stark den är. Den är definitivt mycket starkare än min Bosch GSR 14.4-2 som ska ha ett maximalt vridmoment på 38 Nm vid hård skruvdragning. Vridmomenten måste vara mätta på helt olika sätt.
Jovisst, men din slagborr har typ 50% mer effekt samt har väl lågväxel. Den är alltså byggd för att kunna dra skruv. I mjukt förband på lågväxeln tror jag den grejar över 35Nm medans högväxeln ligger nog bara runt 10 skulle jag tro. Går säkert att verifiera mer exakta siffror.
Man får det man betalar för.

verktygsgurun skrev:
Det hela går ju ut på att man skall aldrig låna ett verktyg av någon !! Man skall se till att ha grejerna själv...(Byggställning är ok att låna)
Njae, jag har som princip att man kan låna ett verktyg, men bara en gång, behöver man samma verktyg en gång till så köper man d^_^b:wow: fast ibland undrar jag när jag ska använda avdragar´n för bromstrummorna bak på Volvo Amazon för 3e gången? :rolleyes:

Jag vet inte om det är ok att låna byggställning jag har en egen .Skylift och flygandematta är ok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.