2 826 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Leigh Dovetail Super Jig
Tänkte köpa mig en Leigh Dovetail Super Jig 18 i julklapp eftersom jag varit så snäll i år.
Tar tittat runt på en del billigare varianter men de verkar vara mindre exakta och mindre flexibla. Har en del, framförallt köksinredning, som ska byggas nu under den mörka årstiden.
Nån som har köpt denna jiggen? Finns det nån annan man bör titta på? Pundet står ju så lågt nu så den blir ju överkomlig i pris på Axminster.
http://www.axminster.co.uk/leigh-leigh-dovetail-super-jigs-prod659724/?showsku=701479
Tar tittat runt på en del billigare varianter men de verkar vara mindre exakta och mindre flexibla. Har en del, framförallt köksinredning, som ska byggas nu under den mörka årstiden.
Nån som har köpt denna jiggen? Finns det nån annan man bör titta på? Pundet står ju så lågt nu så den blir ju överkomlig i pris på Axminster.
http://www.axminster.co.uk/leigh-leigh-dovetail-super-jigs-prod659724/?showsku=701479
Jag har Leigh D4R, 24". Kök är som standard 60 centimeter, och passar inte i en 18".Saxpy skrev:Tänkte köpa mig en Leigh Dovetail Super Jig 18 i julklapp eftersom jag varit så snäll i år.
[länk]
Jiggen är mycket bra, men det du skall titta på är instruktionerna för hur man gör. Dovetails är mycket bra, genomgående fingertails likaså. Men icke genomgående kräver mycet jobb att ställa in, sliding dovetails kan göras lättare i ett fräsbord. Hopfästning görs lättast med en Domino.
Så studera arbetsbeskrivningarna, fundera på vad exakt du vill göra, och sedan bestäm dig för typ av produkt. Men baserat på D4R, är det dovetails du skall göra, så finns det inte mycket som är bättre. Samma för fingertails.
--- Mats ---
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:Jag hr Leigh D4R, 24". Kök är som standard 60 centimeter, och passar inte i en 18".
Jiggen är mycket bra, men det du skall titta på är instruktionerna för hur man gör. Dovetails är mycket bra, genomgående fingertails likaså. Men icke genomgående kräver mycet jobb att ställa in, sliding dovetails kan göras lättare i ett fräsbord. Hopfästning görs lättast med en Domino.
Så studera arbetsbeskrivningarna, fundera på vad exakt du vill göra, och sedan bestmd dig för typ av produkt. Men baserat på D4R, är det dovetails du skall göra, så finns det inte mycket som är bättre. Samma för fingertails.
--- Mats ---
Uttryckte mig lite slarvigt. Inte tanken att ha den till stommar utan till alla lådor i köket. Kanske man ska ha en 24tums istället...
Det som kommer att kosta är alla tillbehör, inte bredden...Saxpy skrev:
Lådor består av framsida, baksida och botten. Botten sätter man oft i genom att göra spår. Lättast med bordssåg, tvåa är fräsbord, trea är fräs. Skulle inte göra det ed Leighen. Baksidan är lättast med domino, eller sliding dovetail, så återigen Domino eller fräsbord snarare än Leigh (men det går bra med finger/dove också). Framsidan är troligen snyggast med dovetail eller finger, men väljer man half blind är det nästan lättast att sätta på en front istället.
Det jag borde nämnt första gången är att min jig är jättebra. Men det är väldigt sällan jag använder den, för det ä bara till dovetail och fingers som den är klart bättre än alla andra alternatv.
--- Mats ---
Klicka här för att svara