Efter helgens arbete/övningar med Festool TS 55 EBQ (som jag hyrde) är känslorna blandade.

1: Inget tal om att detta var en i mitt tycke enastående maskin. Raka snitt, fina snitt, lättarbetad.
Jag fick gjort allt som jag behövde ha sågat utan några problem.

2: Det negativa. Det kommer att bli svårt att såga med en annan cirkelsåg efter detta.
Det finns nu en allvarlig risk (för min plånbok) att jag kommer att fastna i Festool träsket.:blushing:

Dock var helgens arbete ett rent nöje.d^_^b
 
Har du fått någon klarhet i varför det inte blev bra med din vanliga handcirkel? Har du testat Mats Bengtssons tips?
 
jac skrev:
När jag letade efter något annat så hittade jag denna manualen för TS55 som beskriver hur man ställer in sågen. Där finns också lite bilder på det som Mats beskriver ovan.

[länk]
Grymt bra manual! Tack för det!

Mvh
Dracule
 
mattiasp skrev:
Har du fått någon klarhet i varför det inte blev bra med din vanliga handcirkel? Har du testat Mats Bengtssons tips?
Nä, inte än. Jag har helt enkelt in haft tid.

Dock så i torsdags när jag provade så upptäckte jag att sågen inte står rakt.

Klingskyddet, när det fjädrade tillbaks kunde faktiskt lyfta upp sågen lite samt kila fast sig i glidplattan.

Det styrker några svar att sågen inte stod plant.

När jag får tid att prova och kanske kommer fram till vad det var som vart fel så kommer jag att skriva det här.
 
twoedge skrev:
Efter helgens arbete/övningar med Festool TS 55 EBQ (som jag hyrde) är känslorna blandade.

1: Inget tal om att detta var en i mitt tycke enastående maskin. Raka snitt, fina snitt, lättarbetad.
Jag fick gjort allt som jag behövde ha sågat utan några problem.

2: Det negativa. Det kommer att bli svårt att såga med en annan cirkelsåg efter detta.
Det finns nu en allvarlig risk (för min plånbok) att jag kommer att fastna i Festool träsket.:blushing:

Dock var helgens arbete ett rent nöje.d^_^b
Glöm inte titta på TS75 och Mafell med. Festools patent gick nog ut i fjol (hela marknaden översvämmades av sågskenor). Mafell är bättre än Festool. TS75 är tyngre, men orkar mer.

--- Mats ---
 
Jag har en handcirkelsåg där klingan inte är parallell med plattan... och det diffar mycket, cirka 3 mm på 20 cm. (Visst det var lågpris men inte lägsta pris... och den vägrar gå sönder så att jag får köpa en bättre.)

Är styrskenans bägge långsidor parallella?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.