TheStills skrev:
Förlåt TS om det har blivit en BE-kort diskution, Kanske ska bryta ut detta? Men är inte gilbert uträkning i inlägg #61 lite fel. Ska det inte vara totalvikt + släpets maxvikt och inte bilens tjänstevikt?? dvs 1950+1550 = 3500kg och därmed precis ok för B kort?

Nåväl
Så dom nya B-reglerna är så att max tågvikt blir 4250kg mot dagens 3500kg? Och att dom med dagens BE-kort inte kommer har någon max tågvikt? och framtidens BE har en begränsing i max släpvikt på 3500kg? Men någon max tågvikt då på det nya BE? och någon skillnad med detta att man inte får dra ett släp som har en max vikt större än bilens max dragvikt? Både angående B och BE?

Det jag känner ibland att jag just skulle vilja kunna dra större släp som där max vikten överskrider bilens max dragvikt. Naturligtvis inte lasta så vikten blir för hög för bilen. Min bil idag har bara 1300kg max dragvikt. Grannen har ett bra boggi 2000kg släp som hade varit fint att kunna låna ibland...
Jag tolkade Gilberts inlägg som att släpvagnens totalvikt var 1950kg och bilens tjänstevikt var 1570kg. Med nuvarande regler får inte släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt om föraren har B-kort. Denna begränsning försvinner med de nya reglerna.

Dessutom får de sammanlagda totalvikterna inte överstiga 3500kg vilket det gör i detta fall (Cirka 4000kg). Med de nya reglerna ska de sammanlagda totalvikterna understiga 4250kg så då skulle det gå bra.

Dvs med de nya reglerna kommer B-behörighet räcka och det återstår att se vad bilen har för begränsningar.

Gilberts kalkyl där tjänstevikt slås ihop med totalvikt är knasig men slutresultatet blev detsamma....:)

Max tågvikt på nytt BE blir ju rimligen 7ton eftersom bilen inte kan väga mer än 3500kg och släpet inte kan väga mer än 3500kg.Idag finns ingen begränsning för släpets totalvikt och således ingen max tågvikt (däremot har ju bilen en max tågvikt som ALLA måste följa oavsett behörighet).

Ditt exempel med grannens släp är precis skälet till att skaffa BE. Med ett BE i fickan kan du låna grannens släp och lasta det med cirka 800kg. Jag har ett 3000kg släp som jag kan dra bakom en skoda fabia, dock med max 300kg last.
 
MathiasS skrev:
Gilberts kalkyl där tjänstevikt slås ihop med totalvikt är knasig men slutresultatet blev detsamma....:)
Jag får nog förtydliga få se om det blir knasigare eller klarare:

B-kort i dagsläget=max 3500kg tågvikt(totalvikt bil+totalvikt släp), släpens totalvikt lika med eller lägre än bilens tjänstevikt. bil= totalvikt 1950kg, tjänstevikt 1570, max släpvikt 1700.

B-kortsinnehavaren får inte dra en släp med totalvikt för B maximala 1570, då tågvikten blir 1950+1570=3520, dvs 20kg för mycket, därför blir max totalvikt på släp för B 1550kg.

Efter 2013 med vanligt B-kort får B-kortsinnehavaren fortfarande bara dra 1550 pga tågvikten enligt ovan, men med tilläggsbehörigheten för 4250kg får han dra 1700kg då regeln att släpens totalvikt ska vara lika med eller under bilens tjänstevikt förfaller och tågvikten 3650 hamnar under 4250kg.
 
TheStills skrev:
Nåväl
Så dom nya B-reglerna är så att max tågvikt blir 4250kg mot dagens 3500kg? Och att dom med dagens BE-kort inte kommer har någon max tågvikt? och framtidens BE har en begränsing i max släpvikt på 3500kg? Men någon max tågvikt då på det nya BE? och någon skillnad med detta att man inte får dra ett släp som har en max vikt större än bilens max dragvikt? Både angående B och BE?

Det jag känner ibland att jag just skulle vilja kunna dra större släp som där max vikten överskrider bilens max dragvikt. Naturligtvis inte lasta så vikten blir för hög för bilen. Min bil idag har bara 1300kg max dragvikt. Grannen har ett bra boggi 2000kg släp som hade varit fint att kunna låna ibland...
Om jag tolkat det hela rätt så får man bara tänka själv, tex räkna ut hur mycket man kan lasta med ett 2000kg släp bakom en bil med max släpvikt 1300kg med BE-behörighet även i framtiden, B eller B med 4250-tillägg får fortfarande inte dra saker med högre totalvikt än vad dragfordonet får dra, det krävs alltså även i framtiden ett BE för dig för att få dra grannens släp.
 
MathiasS skrev:
Hmm....jag hade koll på detta men vet inte var jag har länkarna nu. Ska leta vid tillfälle och se vad jag hittar. Gilbert kanske har något tillgängligt.

[länk]

[länk]
Kompletterar väl med det här: http://www.sweden.gov.se/sb/d/108/a/118791
 
MathiasS skrev:
Hmm....jag hade koll på detta men vet inte var jag har länkarna nu. Ska leta vid tillfälle och se vad jag hittar. Gilbert kanske har något tillgängligt.

[länk]

[länk]
Tack för länkarna. Är det känt hur provet för 4250kg-begränsningen kommer att se ut?

För min del så funderar jag på om det egentligen är lönt att ta ett BE kort. Jag har följande förutsättningar:

Bil
Tjänstevikt 1820
Totalvikt 2800
Max släpvagnsvikt 2000
Max släpvagnsvikt vid B-kort 750 (faller på regeln om max 3500kr tågvikt för bil+släp och blir därför automatiskt 750kg)
Max sammanlagd bruttovikt 4500

Släp
Totalvikt 1300

Idag (med B-kort) får jag inte framföra denna kombination.

Med BE-kort får jag dra släpet, och bil och släp får lastas fullt (2800+1300=4100, dvs under max sammanlagd bruttovikt). Vill jag lasta fullt kan jag också använda mig av släp på upp till 1700kg (2800+1700=4500). Jag får använda mig av släp med högre totalvikt, men då inte lasta fullt.

Med det nya EU-provet höjs max tågvikt för bil och släp till 4250kg. Och eftersom totalvikt för bil och släp för min del är 4100kg idag, så är jag inom denna gräns, och dessutom inom gränsen för vad bilen klarar. Jag får köra med släp upp till totalvikt på 1450kg (4250-2800). Ett BE-kort känns alltså inte så vansinnigt intressant om ett det nya EU-provet blir avsevärt enklare och billigare att klara.

Har jag tänkt och räknat rätt?
 
Daniel_N skrev:
Tack för länkarna. Är det känt hur provet för 4250kg-begränsningen kommer att se ut?
Slutbetänkandet säger:

"Medlemsstaterna kan välja mellan att föreskriva utbildning om
minst 7 timmar, vilken i korthet ska omfatta teori och en praktisk
del som varje utbildningsdeltagare ska göra på allmän väg, eller ett
körprov. Körprovets längd och innehåll ska vara tillräcklig för att
bedöma samma kunskaper som utbildningen ska omfatta. Både
utbildning och körprov kan också föreskrivas."

"Kostnaden för att förvärva ett BE körkort är för närvarande
840 kronor för körprovet. Det är troligt att ett körprov för den nya
rättigheten kan komma att kosta ungefär lika mycket som ett
körprov för BE.
Den enskilde kommer att kunna välja hur han eller hon vill
förvärva nödvändiga kunskaper för att klara av körprovet. Man kan
tänka sig att många oerfarna släpvagnsförare kommer att utbilda sig
via trafikskola eller annan utbildare. Möjligheten att övningsköra
privat med ett lättare släp finns också liksom självstudier.
Provalternativet är därför ett mer flexibelt system än utbildningsalternativet.
Att kräva obligatorisk utbildning om minst 7 timmar
skulle kosta som lägst cirka 6 000 kr."

Om jag fattar rätt så är det ett körprov motsvarande BE, inget krav på utbildning eller teoriprov.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.