Vad har Leican för fördelar gentemot Boschen?

Redigerat:
H
Användavänlighet

H
Finns i Sverige och är ett allternativ. Ska bara se till och bli av med den blå, om det nu går.

Jag har en (grön, huga! :-) Bosch PLR 30 som har fungerat mycket bra för mina ändamål.

Den har inte så många finesser som vissa av dom andra modellerna, men jag använder iaf bara "tryck, mät, stäng av", och för det behövs bara två av knapparna.

Precisionen är mycket bra på lite längre avstånd, iaf bra mycket bättre än vad jag kan åstadkomma vinglandes med tumstock eller svärandes över måttband. För kortare (<2m) så använder jag dock fortfarande mest talmetern.

Jag har sneglat på andra modeller med lite längre räckvidd (Stanley har t.ex. en som skall klara 220m), men jag har inte riktigt lyckats motivera inköpet ännu.

/fth

Tror en Leica Disto skulle fylla dina behov ypperligt och det är riktigt bra maskiner. Små, smidiga, användarvänliga.
Bra maskin för pengen helt enkelt.

Kör själv en Hilti PD40 och är supernöjd - Speciellt för utomhusbruk med längre avstånd. Bra robust design som tål stryk.
Använder uteslutande den till allt över 2 meter.

Hitta en som klara ned till 1cm är i princip omöjligt och där kan man lika gärna köra med talmetern eller med tumstocken.

jag skulle ju inte satsa på att ge någon av mina stryk ;) speciellt inte leican, vad det nu är som mäter lutningar på den är lite ömtåligt och tar gärna skada, själva mätningen klarar sig dock ganska bra.

Gött att se fler med PD40, den är oslagbar, skulle vara PD42 då men kikarsikte....... riktigt så illa att man behöver det är det inte än.

Vi har en Hilti PD42 inköpt på tyska Ebay och är mycket nöjda. Vi har hittills nästan uteslutande använt den utomhus där vi mätt många och långa avstånd.

Roligt med så många svar och åsikter :) Ska gå igenom och jämföra alla så får vi se vad som passar bäst med hänsyn till funktioner och prisklass. Sen får det nog hamna på tomtens önskelista så att den inte blir tom som vanligt..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.