1 478 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vilket verktyg för detta?
Hej!
Behöver jämna till en utstickande kant eftersom skivan jag använt ej är helt rak. Det ser i grova drag ut som på bilden nedan där det rödmarkerade måste bort. Det rör sig kanske som mest om ca 3mm. Jag hade först tänkt fräsa bort det utskjutande med överhandsfräsen men skivan visade sig vara för tjock för frässtålet (ca 25mm) så jag behöver något annat smart förslag. Skivan är dessutom för lång för att jag med precision ska kunna fixa till det med de sågar jag har.

Behöver jämna till en utstickande kant eftersom skivan jag använt ej är helt rak. Det ser i grova drag ut som på bilden nedan där det rödmarkerade måste bort. Det rör sig kanske som mest om ca 3mm. Jag hade först tänkt fräsa bort det utskjutande med överhandsfräsen men skivan visade sig vara för tjock för frässtålet (ca 25mm) så jag behöver något annat smart förslag. Skivan är dessutom för lång för att jag med precision ska kunna fixa till det med de sågar jag har.

Spänn fast en rak bräda på utsidan som är i exakt samma höjd som bordsskivan, använd sen en fräs med styrlagret närmast fästet i ett par omgångar. Räcker den inte fram så ta så mycket du kan och ta sen bort den raka brädan och fräs med en fräs med styrlagret utanför skären.
Misstänkte det, det är nämligen ett sådant stål jag hade tänkt använda men som inte var tillräckligt långt. Får ta mig till närmsta bygghandel och se om de har något som är längremattiasp skrev:
Smart, ska prova detta!!Daniel_N skrev:
Att köra i omgångar kan man ju bara göra om styrlagret sitter närmast fästet på frässtålet, inte om styrlagret sitter i andra änden.bjoli skrev:
Jo visst tar muttern i ibland men i detta fallet var ju tjockleken på det som skulle fräsas endast 25mm och om vi gissar att kopieringstålet som fanns tillhanda kanske är 20 eller som minst 15mm högt så räcker det ju om skaftet sticker ut 10mm utanför muttern och det brukar gå att fixa med de allra flesta stål.Daniel_N skrev:
Sen om det hade varit djupare än 3mm som skulle fräsas bort så kan man ju (tex om jobbet ska utföras en lördag kväll) acceptera att köra flera omgångar i den riktningen också även om det tar lite extra tid
Jo, är det inte ett billigt stål med kort skaft så kan man nog ordna 10mm, med viss försiktighet.bjoli skrev:Jo visst tar muttern i ibland men i detta fallet var ju tjockleken på det som skulle fräsas endast 25mm och om vi gissar att kopieringstålet som fanns tillhanda kanske är 20 eller som minst 15mm högt så räcker det ju om skaftet sticker ut 10mm utanför muttern och det brukar gå att fixa med de allra flesta stål.
Sen om det hade varit djupare än 3mm som skulle fräsas bort så kan man ju (tex om jobbet ska utföras en lördag kväll) acceptera att köra flera omgångar i den riktningen också även om det tar lite extra tid![]()
Att ta i flera omgångar går, men jag skulle inte rekommendera det, eftersom fräsen då kommer att styra efter skaftet och inte efter lagret. Och eftersom skaftet snurrar så kan det blir mer spännande än man tänkt sig. Förvisso funkade föregångarna till styrlagerfräsar på detta sätt, men de hade del betydligt mindre diameter, dels så var de aldrig särskilt bra.
Men å andra sidan kan man ju börja med tex en bandslip och sen ta det sista med fräs.
Så kan du få ut fräsen tillräckligt långt på ett säkert sätt så kommer detta att funka bra.
Tack för alla svar!
Slutade med att jag använde bjolis metod eftersom jag inte hittade någon längre fräs i närheten. Resultatet efter lite pillande: Superbra!
Handöverfräsen är verkligen ett sådant verktyg som jag trodde skulle bli stående efter inköpet med som jag nu inte förstår hur jag skulle klara mig utan.
Slutade med att jag använde bjolis metod eftersom jag inte hittade någon längre fräs i närheten. Resultatet efter lite pillande: Superbra!
Handöverfräsen är verkligen ett sådant verktyg som jag trodde skulle bli stående efter inköpet med som jag nu inte förstår hur jag skulle klara mig utan.
Klicka här för att svara