Sitter med fingret på avtryckarknappen hos www.mtmc.co.uk för en beställning av Mafell KSP 55 F men har några frågor.
Har hittat Bosch sågklingor som på papperet har samma mått som originalklingan d.v.s. 160 x 1,2/1,8 x 20 m (diameter, tjocklek stomme\tjocklek klingspets, mittenhål).
Funderar på en klinga med 12 tänder (£8.90) och en med 48 tänder (£20.36).
Bosch optiline
Originalklingan har 24 tänder.
Mafell original
Tror ni jag behöver dessa 2 extra klingor och kommer de funka bra tillsammans med sågen och skenan? 48-tandaren ger väl finare snitt än original 24-tandaren, och 12-tandaren är så billig att man kan ha den till klyvning (bättre med få tänder?) eller "ful-kapning"?
Jag tänker använda sågen till allt annat än sticksågning (har Bosch 135) d.v.s. kap/ger/klyvning med och utan skena.
Detta leder oss in på nästa fråga
Vad tror ni om att köpa Mafell Angle Fence och använda som "raksågningsmanick" för reglar? Den kommer jag även ha nytta av vid längre kapning med skena eftersom den går att koppla ihop med dessa.
Synpunkter tas tacksamt emot!
Har hittat Bosch sågklingor som på papperet har samma mått som originalklingan d.v.s. 160 x 1,2/1,8 x 20 m (diameter, tjocklek stomme\tjocklek klingspets, mittenhål).
Bosch optiline
Originalklingan har 24 tänder.
Mafell original
Tror ni jag behöver dessa 2 extra klingor och kommer de funka bra tillsammans med sågen och skenan? 48-tandaren ger väl finare snitt än original 24-tandaren, och 12-tandaren är så billig att man kan ha den till klyvning (bättre med få tänder?) eller "ful-kapning"?
Jag tänker använda sågen till allt annat än sticksågning (har Bosch 135) d.v.s. kap/ger/klyvning med och utan skena.
Detta leder oss in på nästa fråga
Vad tror ni om att köpa Mafell Angle Fence och använda som "raksågningsmanick" för reglar? Den kommer jag även ha nytta av vid längre kapning med skena eftersom den går att koppla ihop med dessa.
Synpunkter tas tacksamt emot!
Ah, en till som har sett ljuset!
Jag kör med en biltemaklinga som fulklinga. Jag tror att den gick lös på 70 spänn. Satsa inte pengar på extra klingor innan du har testat den medföljande klingan. Den är bra. Vinkelanhållet är mycket intressant. Beställ paketet med 1600 mm skenan.
Jag kör med en biltemaklinga som fulklinga. Jag tror att den gick lös på 70 spänn. Satsa inte pengar på extra klingor innan du har testat den medföljande klingan. Den är bra. Vinkelanhållet är mycket intressant. Beställ paketet med 1600 mm skenan.
Ja, det var nån här inne som upplyste mig. Tror hans namn börjar på m...d^_^bmattiasp skrev:
Kul att originalklingan är bra men 12-tandaren för £8.90 kan jag nog inte motstå. Vad tror du om bredden på klingspetsen? Den ska ju vara samma som Mafells klinga enligt specen. Vill ju inte förstöra gummilisten på skenan.mattiasp skrev:
Jepp. Tänkte köpa till en 110cm skena (+adapter) så klarar man hela skivor. Och så har man en smidigare skena till mindre kapningar.mattiasp skrev:
Det var ju helt rätt pris! Skulle tro att det är i närheten av biltemas pris. Kom dock ihåg att du måste kolla både tandbredden och stombredden för att undvika att förstöra gummilisten.H skrev:
Du får alltså totalt 2700 mm skena, dvs 1 dm tillgodo på varje sida av en 2500 mm skiva. Med en Festool sänksåg är det i minsta laget. Jag har själv Festool (och ingen Mafell) så jag vet inte hur det funkar i detta fallet. Kanske en onödig "varning", men lika bra att reda ut det innan köp... Mattias vet säkert...H skrev:
Det är ofta bra att ha lite längre startsträcka på Mafellen än på en traditionell sänksåg, eftersom man oftast startar Mafellen i nedfällt läge när man sågar skivmaterial med skena. Självklart kan man välja att sänka ned sågen som en sänksåg, och då behöver man inte någon längre startsträcka. Man jobbar snabbare om man sågar som en vanlig cirkelsåg.
När man fulsågar med maskinen kan man använda det andra spåret i sågens basplatta. Snittet hamnar då ca 5 mm utanför gummilisten, vilket gör att man inte sågar i gummilisten oavsett vilken klinga man har. Det andra spåret använder man även när man sågar vinklade snitt, eftersom sågen inte har det vi brukar benämna nollpunktslutning.
När man fulsågar med maskinen kan man använda det andra spåret i sågens basplatta. Snittet hamnar då ca 5 mm utanför gummilisten, vilket gör att man inte sågar i gummilisten oavsett vilken klinga man har. Det andra spåret använder man även när man sågar vinklade snitt, eftersom sågen inte har det vi brukar benämna nollpunktslutning.
Angående startsträckan så kan jag alltid koppla på Mafell Angle Fence och få ca 25 cm extra.
Men då måste jag köpa en extra adapter för £47.37 vilket känns lite saftigt. Fast å andra sidan får jag då användning för Angel Fence på hela skivor vilket man kanske vill?
Kan ju alltid beställa en extra adapter från Axminster i efterhand med lite andra smågrejer som man behöver.
Men då måste jag köpa en extra adapter för £47.37 vilket känns lite saftigt. Fast å andra sidan får jag då användning för Angel Fence på hela skivor vilket man kanske vill?
Kan ju alltid beställa en extra adapter från Axminster i efterhand med lite andra smågrejer som man behöver.
Gärna fler kommentarer på vinkelanhållet.mattiasp skrev:
Tänker bygga ett arbetsbord med integrerad Superjaws för att hålla fast det som ska sågas. Där sågningen sker sätter jag en liten skiva som byts ut när den blivit för uppsågad.
Vid sågning klämmer man den utstickande plastbiten på vinkelanhållet mot regeln och placerar sedan sågen på skenan och kör.
Det borde väl funka bra eller tror ni det blir vingligt med skenan på smala reglar?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
H skrev:Sitter med fingret på avtryckarknappen hos www.mtmc.co.uk för en beställning av Mafell KSP 55 F men har några frågor.
Bosch optiline......................
Jag har köpt dessa Bosch klingor från mtmc till min Mafell MT55 men har ännu inte använt dom:
2608641172
2608641171
Sent ikväll om minnet fungerar kan jag mäta dom om du vill.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
mattiasp skrev:
Har KSP'n två spår? Det kunde dom väl i så fall klämt in påMT55'an också
Har funderat på såglåda men kommit fram till ett par nackdelar:mattiasp skrev:
-Arbetsbordet blir inte lika bra till övrig verksamhet
-Lite meckigt att kapa virke med olika tjocklek
-Virket måste ligga dikt an såglådan för att det ska bli rätt vinkel
Tror jag kör utan om inte det inte finns bra motargument.
Tror man kan få bort den eventuella vingligheten genom att ha ett par små fyrkantiga skivor av olika tjocklek som man lägger under slutet på skenan/Mafell Angle Fence. Början på skenan vilar ju på regeln så där finns ju automatiskt ett stöd. Är nog bara 2-3 tum som eventuellt blir vingligt.