3 980 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Köpte jag rätt maskin?? (om inte, tips på maskin som drar armbågen ur led)
Sida 1 av 2
Så råkade jag köra förbi bauhaus igen och ut kom jag med ett nytt verktyg!! Känner ni igen er?.
Det är ju måndag och eftersom jag förra helgen stod och drog i karmskruv för hand efter att min Bosch GSR 10,8 och Bosch PSR 14,4 inte klarade mer än mina lama kontorshänder så fick det bli en Metabo SBE 561 (slagborrmaskin) som det var runt halva priset på (699
.
Min fråga gäller nu alltså om denna "pallar" trycket för det jag vill att den skall klara så som att dra ett sånt där jävulskt moment så att armbågen nästan dras ur led som tillexempel karmskruvar eller om jag bör köpa någon annan maskin för runt 500-1000:- som ger mer "bang for the bucks"?
Lite fakta om maskinen:
- 560W
- 2800varv/min
- 5Nm
Det är just 5 Nm som låter sjukt lite eftersom min GSR skall ge 30 Nm? Är det någon som kan förklara hur detta hör ihop och vad som krävs för att dra armbågen ur led?
Trevlig måndagskväll på er,
//H
Det är ju måndag och eftersom jag förra helgen stod och drog i karmskruv för hand efter att min Bosch GSR 10,8 och Bosch PSR 14,4 inte klarade mer än mina lama kontorshänder så fick det bli en Metabo SBE 561 (slagborrmaskin) som det var runt halva priset på (699
Min fråga gäller nu alltså om denna "pallar" trycket för det jag vill att den skall klara så som att dra ett sånt där jävulskt moment så att armbågen nästan dras ur led som tillexempel karmskruvar eller om jag bör köpa någon annan maskin för runt 500-1000:- som ger mer "bang for the bucks"?
Lite fakta om maskinen:
- 560W
- 2800varv/min
- 5Nm
Det är just 5 Nm som låter sjukt lite eftersom min GSR skall ge 30 Nm? Är det någon som kan förklara hur detta hör ihop och vad som krävs för att dra armbågen ur led?
Trevlig måndagskväll på er,
//H
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Nimajneb var snabbare, men en GDR 10,8v body som komplement till GSR:en kanske? då gör den dessutom jobbet utan att dra några armbågar ur led. För just karmskruv kanske det är dåligt om verktyg till 1/4 hållaren i slagdragaren, själv har jag bränt ihop en liten mojäng själv...och kör uteslutande karmhylsor då jag anser de mycket användarvänliga.
Ok nu blev jag förvirrad men det är ju måndag och jag skyller på det,
Kan du förklara hur du menar att den inte behöver mycket vridmoment och att en slagskruvdragare är ett bättre alternativ?
Om du har något tips på en bra armknäckarmaskin för rimliga pengar så dela gärna med dig. Jag har tidigare kört med med en Hitachi som just bryter armar ur led. något sånt jag letar efter, fast Hitachi är lite för dyrt.
Jag provad även min gamla B&D slagskruvdragare som inte heller pallade med karmskruven.
Blå GSR VE-2 har nästan dubbelt så mycket kraft som GSR Pro.på landet skrev:Ok nu blev jag förvirrad men det är ju måndag och jag skyller på det,
Kan du förklara hur du menar att den inte behöver mycket vridmoment och att en slagskruvdragare är ett bättre alternativ?
Om du har något tips på en bra armknäckarmaskin för rimliga pengar så dela gärna med dig. Jag har tidigare kört med med en Hitachi som just bryter armar ur led. något sånt jag letar efter, fast Hitachi är lite för dyrt.
Jag provad även min gamla B&D slagskruvdragare som inte heller pallade med karmskruven.
--- Mats ---
Hehe,, JAPP, det e ju nästan entreavgift på dom ställena... Går in, skall bara kolla, kommer ut med, ja precis vad som helst.på landet skrev:
Just nu (förra veckan) rear dom ut sina gammla pluggar å spikar, då dom har ny leverantör....
250:- och då kostade paketen mellan 3-6 kronor styck. Sjukt, vad skall ja med all plugg å skruv till? Det var för billigt att inte handla. Så, nu skall det borras å skruvas.
Har ni länkar till prylarna? letade på boschs hemsida men hittade inget!? (samt att jag är kontorsråtta)
Men ni menar alltså att det jag köpt är skit och jag bör välja något annat helt enkelt? Skulle lagt pengarna på plugg och skruv på bygghuset istället!
Alltså det där med Nm måste ju vara lite mer komplicerat än att bara ange en viss nivå? om en bil har 150Nm så anger man ju det vid en visst varvtal, och vadå, skulle det gå att köpa 5st GSR 10,8v (5x30Nm)och driva bilen? Jag ska isåfall köpa massa GSR:er och börja bygga elbilar och vinna nästa års eco-bilstävling....något som inte stämmer här...kan någon förklara?
Case closed,
Jag var tvungen och springa ut och kolla i monsterboxen ....och vad låg där om inte en GDR 10.8v..105Nm nu jäklars....kommer köra denna till jobbet!...nu gäller det bara att fixa till karmhyslan på något sätt!
Stort tack för era tips, nu är bara frågan om jag behöver metabon till något annat ändå!?
Jag var tvungen och springa ut och kolla i monsterboxen ....och vad låg där om inte en GDR 10.8v..105Nm nu jäklars....kommer köra denna till jobbet!...nu gäller det bara att fixa till karmhyslan på något sätt!
Stort tack för era tips, nu är bara frågan om jag behöver metabon till något annat ändå!?
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Det hela går ju ut på att man skall aldrig låna ett verktyg av någon !! Man skall se till att ha grejerna själv...(Byggställning är ok att låna)
En fundering "på landet". förborrar du inte innan. Det finns karmhålsborr som både borrar ur hela hålet i karmen (är väl 14mm) och samtidigt förborrar för skruven i vägregeln. Alternativt att du först borrar rakt igenom med "skruvborret" och efter det borrar genom karmsidan med 14mm.
En sådan har jag också - en rätt dyr rackare har jag för mig. När det är förborrat på det viset kan jag dra karmskruven med min gamla 12v AEG-dragare, som är en hobbyvariant med rätt mycket lägre vridmoment än AEG:s bättre 12-voltare. Använder då en färdig karmskruvsmojäng med vanlig sexkantsfattning, samma fabrikat som borret, tror att det var Essve.AndersS skrev: