Liten körkortsfråga: Får man med B-kort dra t ex en PSX 3000 lagligt, förutsatt att släp inkl. last inte väger mer än max släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet enligt bilens registreringsbevis?

Nej det finns ingen bil som kan dra ett 3000kg släp på Bkortsbehörighet. Det blir aldrig mer än 1500-1600kg totalvikt på släpet ungefär, som mest. På b-kort måste du se till totalvikten när du jämför med tillåten släpvikt, om det är lastat eller inte spelar ingen roll.

MathiasS skrev:
Nej det finns ingen bil som kan dra ett 3000kg släp på Bkortsbehörighet. Det blir aldrig mer än 1500-1600kg totalvikt på släpet ungefär, som mest. På b-kort måste du se till totalvikten när du jämför med tillåten släpvikt, om det är lastat eller inte spelar ingen roll.
Min gamla Audi torde nog ligga bland de högsta vad gäller släpvagn på B-kort med 1550kg, tjänstevikten är 1570, men det kan man inte dra då totalvikten är1950, och 1950+1570=3520, dvs 20kg för mycket för B-behörighet. Med nya körkortsdirektivet som träder ikraft 2013 så kan man om jag förstått rätt dra 1700, dvs max släpvikt med Audin på B-kort, eftersom 1950+1700=3650 är lägre än den då gällande maxtågvikten på 4250kg och kravet på lägre totalvikt på släpen än dragfordonets tjänstevikt försvinner.

Ser ut som att du fått siffrorna rätt! Ett e-behörighet är dock aldrig fel om man drar mycket.

P
MathiasS skrev:
Ser ut som att du fått siffrorna rätt! Ett e-behörighet är dock aldrig fel om man drar mycket.
Inte heller att förglömma fördelen att man med stort släp också reducerar mängden löst folk (de utan BE-behörighet) som annars skulle komma och låna ens släp i tid och otid.:)

bra-byggare skrev:
Inte heller att förglömma fördelen att man med stort släp också reducerar mängden löst folk (de utan BE-behörighet) som annars skulle komma och låna ens släp i tid och otid.:)
+1 d^_^b

Så om jag förstår dig MathiasS rätt, så får jag inte dra ett släp med högre typregistrerad vikt än 1280kg (max för XC70 + B-behörighet, 1800kg med BE-behörighet) med mitt B-kort.
Detta oavsett om om släpet är lastat/olastat och om den faktiska vikten för släpvagnen understiger 1280kg och att tågvikten håller sig under 3500kg.

Det verkar som att jag börjar få allt fler anledningar att överväga ett BE-kort, då jag går & lurar på husvagn.

Ja det stämmer. Dock kommer det bli lite bättre för dig när man ändrar reglerna, men du är fortfarande låst vid att räkna totalvikter. Ska du ta BE så gör det nu innan nya reglerna träder i kraft. Det är inte signifikanta skillnader för oss vardagsbilister, men det är lite färre begränsningar även med ett BE givet gamla regler (handlar tex om total tågvikt).

Såja, ursprungskontrollen avklarad och tid för registreringsbesiktning beställd, 12 dagar tog det alltså från webbansökan till att beviljandet låg i brevlådan. Lite grann känns det som att det värsta är avklarat nu, en regbesiktning av ett helt nytt fordon som är helfordonsgodkänt borde inte kunna ställa till alltför mycket förtret kan man tycka.

Vad gäller BE före och efter 2013 så verkar det lite oklart, enligt en del blir det i princip samma krav på utbildning och prov för BE som för att få köra 4250kg totalvikt, dvs B-behörighet med gemensamhetskod 96, och då kan det nog bli billigare att spara det, medan andra uppgifter säger minst 40 timmar teori för att få ta BE som väl torde betyda att det är billigare att ta det nu. I vilket fall så kommer BE att bli lite mer begränsat i det nya eftersom maximal släpvikt blir 3500kg, i dagsläget är det obegränsat om jag minns rätt, så för de sk BE-trailerekipagen bestående av en lätt lastbil med trailer kommer det att krävas behörigheten C1E som minst.

H
Hur blir det för oss som har ABC*E?

Gilbert skrev:
Såja, ursprungskontrollen avklarad och tid för registreringsbesiktning beställd, 12 dagar tog det alltså från webbansökan till att beviljandet låg i brevlådan. Lite grann känns det som att det värsta är avklarat nu, en regbesiktning av ett helt nytt fordon som är helfordonsgodkänt borde inte kunna ställa till alltför mycket förtret kan man tycka.

Vad gäller BE före och efter 2013 så verkar det lite oklart, enligt en del blir det i princip samma krav på utbildning och prov för BE som för att få köra 4250kg totalvikt, dvs B-behörighet med gemensamhetskod 96, och då kan det nog bli billigare att spara det, medan andra uppgifter säger minst 40 timmar teori för att få ta BE som väl torde betyda att det är billigare att ta det nu. I vilket fall så kommer BE att bli lite mer begränsat i det nya eftersom maximal släpvikt blir 3500kg, i dagsläget är det obegränsat om jag minns rätt, så för de sk BE-trailerekipagen bestående av en lätt lastbil med trailer kommer det att krävas behörigheten C1E som minst.
Näe, några utbildningstimmar lär det inte bli på BE, det tror jag har varit klart rätt länge. Antagligen förväxlas det med de nya kraven på C-kort som blir avsevärt besvärligare (läs omöjligt för en "privatist").

Man kan ju också fråga sig hur ofta man behöver köra ett släp som väger mer än 3500kg. Det är ju bara ett fåtal bilar på marknaden som får dra sådana släp. Fast det är ju kul att kunna. Möjligen kan det vara nyttigt någongång om man kör husbilsklassad turistbuss med släp bakom....:)

hokanp skrev:
Hur blir det för oss som har ABC*E?
För den som "har" sker ingen förändring. Regelverket ändras för nytagna behörigheter eftersom det inte är retroaktivt.

MathiasS skrev:
Ja det stämmer. Dock kommer det bli lite bättre för dig när man ändrar reglerna, men du är fortfarande låst vid att räkna totalvikter. Ska du ta BE så gör det nu innan nya reglerna träder i kraft. Det är inte signifikanta skillnader för oss vardagsbilister, men det är lite färre begränsningar även med ett BE givet gamla regler (handlar tex om total tågvikt).
Vet du var det finns mer info om när de nya reglerna träder i kraft och hur ett BE före och efter ikraftträdandet skiljer sig?

P
Förlåt TS om det har blivit en BE-kort diskution, Kanske ska bryta ut detta? Men är inte gilbert uträkning i inlägg #61 lite fel. Ska det inte vara totalvikt + släpets maxvikt och inte bilens tjänstevikt?? dvs 1950+1550 = 3500kg och därmed precis ok för B kort?

Nåväl
Så dom nya B-reglerna är så att max tågvikt blir 4250kg mot dagens 3500kg? Och att dom med dagens BE-kort inte kommer har någon max tågvikt? och framtidens BE har en begränsing i max släpvikt på 3500kg? Men någon max tågvikt då på det nya BE? och någon skillnad med detta att man inte får dra ett släp som har en max vikt större än bilens max dragvikt? Både angående B och BE?

Det jag känner ibland att jag just skulle vilja kunna dra större släp som där max vikten överskrider bilens max dragvikt. Naturligtvis inte lasta så vikten blir för hög för bilen. Min bil idag har bara 1300kg max dragvikt. Grannen har ett bra boggi 2000kg släp som hade varit fint att kunna låna ibland...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.