jac skrev:
Förresten: Hur många straffpoäng skulle man få om man påpekade att det hade gått åt mindre tid att bara köra på med fogsvansen än att hänga här framför datorn?
Tja, en 7-800 kan väl vara lagom? Vilken tur att du inte gjorde det utan bara kollade påföljdsläget ;):D
 
Det var väl nån som skrev att "Being a woodworker is 3% talent, and 97% not being distracted by the Internet." Ligger väl något litet i det i alla fall.
 
Daniel_N skrev:
Tja, en 7-800 kan väl vara lagom? Vilken tur att du inte gjorde det utan bara kollade påföljdsläget ;):D
Jo, självklart var det bara av nyfikenhet.
JAG skulle inte missa en chans att skaffa nya verktyg/maskiner och dessutom lägga massor med tid på att hitta det optimala för ändamålet. När detta är gjort så får man lägga lika mycket tid på att hitta var man köper det billigast och sedan köra en runda till för att vara helt säker på att det blir rätt. Under tiden så har det dykt upp nya ideer och då får man köpa änny en maskin och så rullar det på...

För att knyta åter till ämnet så har jag faktiskt ett liknande behov. Jag tänkte någongång också sätta ihop en liknande "taper" jig som beskrivs ovan till min GTS 10. Förutom på nätet så har jag sett ett par varianter i olika böcker. Alla verkar bygga på samma princp med mer eller mindre finesser.

Innan jiggen blir klar blir det alltså inga kilar och därmed inget ställ till mina byggskivor. (Trots att även jag innehar en Bacho Superior.)
 
mattiasp skrev:
Kan man få pluspoäng också? Jag förespråkar alltid inköp av maskiner! Kommer inte på fredag, tyvärr.
Tråkigt att du inte dyker upp, även om vi har viss förståelse med tanke på avståndet. Du får pluspoäng när du har köpt en pelarborr + lyckats få plats med den! ;)
 
jac skrev:
Jo, självklart var det bara av nyfikenhet.
JAG skulle inte missa en chans att skaffa nya verktyg/maskiner och dessutom lägga massor med tid på att hitta det optimala för ändamålet. När detta är gjort så får man lägga lika mycket tid på att hitta var man köper det billigast och sedan köra en runda till för att vara helt säker på att det blir rätt. Under tiden så har det dykt upp nya ideer och då får man köpa änny en maskin och så rullar det på...

För att knyta åter till ämnet så har jag faktiskt ett liknande behov. Jag tänkte någongång också sätta ihop en liknande "taper" jig som beskrivs ovan till min GTS 10. Förutom på nätet så har jag sett ett par varianter i olika böcker. Alla verkar bygga på samma princp med mer eller mindre finesser.

Innan jiggen blir klar blir det alltså inga kilar och därmed inget ställ till mina byggskivor. (Trots att även jag innehar en Bacho Superior.)
Det finns gott om smarta ställbara jiggar på nätet, som styrs antingen mot anhållet eller via spår i bordet. Bästa typen är där man också spänner fast regeln (till skillnad mot den jag visade bild på) - för ökad säkerhet såklart.

Det finns till och med jiggar där man spänner fast ämnet i centrumet av dess kortsida, vilket betyder att man kan kapa av alla sidor i en sned vinkel (tänkt avsmalnande bordsben).
 
Tänkte f.ö. ta med en trevlig jigg bok som jag hittade i UK i höstas till Glorias på fredag. (Ja, om jag kommer ihåg den alltså.) Det är alltså nu klart att jag kommer att dyka upp.

Det kanske kan locka Nimanjeb att ta en tur söderut?
 
jac skrev:
Det kanske kan locka Nimanjeb att ta en tur söderut?
Ligger i logistikförhandlingar...
 
När jag snedklyver har jag en MDF bit med knäledsspännare som jag spänner fast ämnet i .
Jiggen för Nimajned kan dock inte vara så tjock då GTS bara tar 79mm. (9mm tillgodo).
Skaffa ämnen så du får ut två kilar per sågninng och använd fogsvansen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.