4 322 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Slip för köksknivar och vedyxor
Sida 1 av 2
Hustrun vill ha en slip till de dyra köksknivarna (kostar 3X mer än min senaste maskin..) och jag har behov att slipa allt från små stämjärn till stora yxor.
Någon som har förslag på en lämplig bordsmaskin till detta?
Det får inte spruta gnistor då jag kommer att ha slipen i maskinhallen i ladugårdsbyggnaden.
Det får inte spruta gnistor då jag kommer att ha slipen i maskinhallen i ladugårdsbyggnaden.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det låter väl som att en Tormek T7 är vad du behöver. Möjligen vill du få ännu finare skärpa på köksknivarna (jag har aldrig sett behovet efter att ha kört på läderbrynskivan, men det finns garanterat andra här som ser det). Förslagsvis börjar du med Tormek och skaffar komplement om du tycker att det behövs.
Det enda man behöver tänka på för övrigt är att stenen absolut inte får frysa, då blir det dyrt, så beroende på temperaturen i maskinhallen får du ha den inne vintertid om så krävs.
Det enda man behöver tänka på för övrigt är att stenen absolut inte får frysa, då blir det dyrt, så beroende på temperaturen i maskinhallen får du ha den inne vintertid om så krävs.
Skulle aldrig köra en fin kökskniv i en Tormek. Köp ett bra keramiskt bryne med två grovlekar och kör knivarna för hand. Har inte tillgång till mitt bryne nu så att jag kan kolla kornstorleken, men en kökskniv som används på rätt sätt behöver aldrig köras i en maskin för att bli vass igen. Sista finishen kör man med ett läderbälte och slippasta.
En tormek verkar uppfylla alla dina krav (med reservation för vad Patrick skriver om köksknivarna, kanske har jag missat något). Den sprutar inte gnistor och gör saker riktigt vassa (även om allting kan bli vassare, se diskussion i denna tråd om vattenstenar etc http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/166132-samurai-vass-egg-pa-tormek.html) Mitt tips är dock att börja med en Tormek - jag tror att köksknivarna kommer att bli så vassa att du aldrig behöver fundera på något mer än denna för att lösa uppgiften.mycke_nu skrev:Hustrun vill ha en slip till de dyra köksknivarna (kostar 3X mer än min senaste maskin..) och jag har behov att slipa allt från små stämjärn till stora yxor.
Jag förstår inte heller riktigt varför man inte skulle kunna köra sina köksknivar i sin Tormek?
Nu är inte mina knivar så himla exclusiva (global i diverse modeller) men jag hade inte tvekat även om jag hade haft dyrare knivar
Nu är inte mina knivar så himla exclusiva (global i diverse modeller) men jag hade inte tvekat även om jag hade haft dyrare knivar
Jag har skaffat en tormek t7 innan jul med dom flesta tillbehör utom jiggar för svarvstål. Jag är mer än nöjd med maskinen. Har själv global då jag gått på deras marknadsföring och tycker dom är fina
och dom har aldrig varit så vassa som nu. Jag köpte till japanska vattenstenen till tormeken och då blev det verkligen skillnad. Vattenstenen är väl onödigt dyr men ack så bra tycker jag
Jo för köksknivar duger Tormeken gott (T7 är bra men för dyr), och den behövs som försteg för sådant som skall blir riktigt vasst. Men det finns ett problem, och det är knivar med sågbotten (bra för bröd och frukt). De vet jag inte hur man tar i Tormeken.Daniel_N skrev:En tormek verkar uppfylla alla dina krav (med reservation för vad Patrick skriver om köksknivarna, kanske har jag missat något). Den sprutar inte gnistor och gör saker riktigt vassa (även om allting kan bli vassare, se diskussion i denna tråd om vattenstenar etc [länk]) Mitt tips är dock att börja med en Tormek - jag tror att köksknivarna kommer att bli så vassa att du aldrig behöver fundera på något mer än denna för att lösa uppgiften.
--- Mats ---
Beskriv gärna dina erfarenheter av SJ250 stenen i tråden:Tjacko skrev:Jag har skaffat en tormek t7 innan jul med dom flesta tillbehör utom jiggar för svarvstål. Jag är mer än nöjd med maskinen. Har själv global då jag gått på deras marknadsföring och tycker dom är finaoch dom har aldrig varit så vassa som nu. Jag köpte till japanska vattenstenen till tormeken och då blev det verkligen skillnad. Vattenstenen är väl onödigt dyr men ack så bra tycker jag
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/166132-samurai-vass-egg-pa-tormek.html
Är väl lite gammalmodigDaniel_N skrev:
En annan sak värt att tänka på när det gäller köksknivar är att vissa skärbrädor av plast kan innehålla små partiklar av sten som tydligen används för att "dryga ut" plasten. Likaså skärbrädor av teak sliter på knivar eftersom teak som levande träd suger upp kalk ur marken.
Köpte min av en Jönköpingsfirma som annonserar på Blocket, var billigast då (bla fri frakt).mycke_nu skrev:
Men kan man idag hitta en EUR eller GBP firma som köpte på sig några Tormekar när SEKen var billig så är det köpläge nu.
Finns Classe i sjön på Gotland så har dom hela Tormeksortimentet