Hustrun vill ha en slip till de dyra köksknivarna (kostar 3X mer än min senaste maskin..) och jag har behov att slipa allt från små stämjärn till stora yxor.

Någon som har förslag på en lämplig bordsmaskin till detta?

Det får inte spruta gnistor då jag kommer att ha slipen i maskinhallen i ladugårdsbyggnaden.
 
Det låter väl som att en Tormek T7 är vad du behöver. Möjligen vill du få ännu finare skärpa på köksknivarna (jag har aldrig sett behovet efter att ha kört på läderbrynskivan, men det finns garanterat andra här som ser det). Förslagsvis börjar du med Tormek och skaffar komplement om du tycker att det behövs.

Det enda man behöver tänka på för övrigt är att stenen absolut inte får frysa, då blir det dyrt, så beroende på temperaturen i maskinhallen får du ha den inne vintertid om så krävs.
 
Skulle aldrig köra en fin kökskniv i en Tormek. Köp ett bra keramiskt bryne med två grovlekar och kör knivarna för hand. Har inte tillgång till mitt bryne nu så att jag kan kolla kornstorleken, men en kökskniv som används på rätt sätt behöver aldrig köras i en maskin för att bli vass igen. Sista finishen kör man med ett läderbälte och slippasta.
 
Patrick E skrev:
Sista finishen kör man med ett läderbälte och slippasta.
Borde väl gå bra med läderbrynskivan på Tormeken till knivarna då?
Sedan kan TS köra yxorna på stenen.
 
Patrick E skrev:
Skulle aldrig köra en fin kökskniv i en Tormek.
Varför inte?
 
mycke_nu skrev:
Hustrun vill ha en slip till de dyra köksknivarna (kostar 3X mer än min senaste maskin..) och jag har behov att slipa allt från små stämjärn till stora yxor.

Någon som har förslag på en lämplig bordsmaskin till detta?

Det får inte spruta gnistor då jag kommer att ha slipen i maskinhallen i ladugårdsbyggnaden.
En tormek verkar uppfylla alla dina krav (med reservation för vad Patrick skriver om köksknivarna, kanske har jag missat något). Den sprutar inte gnistor och gör saker riktigt vassa (även om allting kan bli vassare, se diskussion i denna tråd om vattenstenar etc http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/166132-samurai-vass-egg-pa-tormek.html) Mitt tips är dock att börja med en Tormek - jag tror att köksknivarna kommer att bli så vassa att du aldrig behöver fundera på något mer än denna för att lösa uppgiften.
 
OK, det är tydligt att Tormek T7 är det som gäller. Kan man hitta dem billigare än 440 GBP (Amazon UK)?
 
Jag förstår inte heller riktigt varför man inte skulle kunna köra sina köksknivar i sin Tormek?

Nu är inte mina knivar så himla exclusiva (global i diverse modeller) men jag hade inte tvekat även om jag hade haft dyrare knivar :)
 
Tidningen Villaägaren brukar ha auktion på bla Tormek T7, så köpte jag min för ett "skambud" - jag vill minnas att jag bjöd 4.200kr för den (riktpris 5.700kr för paketet).
 
Jag har skaffat en tormek t7 innan jul med dom flesta tillbehör utom jiggar för svarvstål. Jag är mer än nöjd med maskinen. Har själv global då jag gått på deras marknadsföring och tycker dom är fina :-) och dom har aldrig varit så vassa som nu. Jag köpte till japanska vattenstenen till tormeken och då blev det verkligen skillnad. Vattenstenen är väl onödigt dyr men ack så bra tycker jag
 
Daniel_N skrev:
En tormek verkar uppfylla alla dina krav (med reservation för vad Patrick skriver om köksknivarna, kanske har jag missat något). Den sprutar inte gnistor och gör saker riktigt vassa (även om allting kan bli vassare, se diskussion i denna tråd om vattenstenar etc [länk]) Mitt tips är dock att börja med en Tormek - jag tror att köksknivarna kommer att bli så vassa att du aldrig behöver fundera på något mer än denna för att lösa uppgiften.
Jo för köksknivar duger Tormeken gott (T7 är bra men för dyr), och den behövs som försteg för sådant som skall blir riktigt vasst. Men det finns ett problem, och det är knivar med sågbotten (bra för bröd och frukt). De vet jag inte hur man tar i Tormeken.

--- Mats ---
 
Tjacko skrev:
Jag har skaffat en tormek t7 innan jul med dom flesta tillbehör utom jiggar för svarvstål. Jag är mer än nöjd med maskinen. Har själv global då jag gått på deras marknadsföring och tycker dom är fina :-) och dom har aldrig varit så vassa som nu. Jag köpte till japanska vattenstenen till tormeken och då blev det verkligen skillnad. Vattenstenen är väl onödigt dyr men ack så bra tycker jag
Beskriv gärna dina erfarenheter av SJ250 stenen i tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/166132-samurai-vass-egg-pa-tormek.html
 
Daniel_N skrev:
Varför inte?
Är väl lite gammalmodig :), men jag upplever inte att jag har samma kontroll på eggvinkeln i en slipmaskin som när jag slipar knivarna för hand på ett bryne. Det är som sagt inte så mycket som behöver slipas om man inte misshandlar knivarna genom att skära i diskbänken och liknande ;).
En annan sak värt att tänka på när det gäller köksknivar är att vissa skärbrädor av plast kan innehålla små partiklar av sten som tydligen används för att "dryga ut" plasten. Likaså skärbrädor av teak sliter på knivar eftersom teak som levande träd suger upp kalk ur marken.
 
mycke_nu skrev:
OK, det är tydligt att Tormek T7 är det som gäller. Kan man hitta dem billigare än 440 GBP (Amazon UK)?
Köpte min av en Jönköpingsfirma som annonserar på Blocket, var billigast då (bla fri frakt).

Men kan man idag hitta en EUR eller GBP firma som köpte på sig några Tormekar när SEKen var billig så är det köpläge nu.

Finns Classe i sjön på Gotland så har dom hela Tormeksortimentet
 
Patrick E skrev:
Är väl lite gammalmodig :), men jag upplever inte att jag har samma kontroll på eggvinkeln i en slipmaskin som när jag slipar knivarna för hand på ett bryne. .
Hmm, anledningen till att jag väljer Tormeken för köksknivar är att man har en sådan total kontroll av eggvinkeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.