Patrick E skrev:
Är väl lite gammalmodig :), men jag upplever inte att jag har samma kontroll på eggvinkeln i en slipmaskin som när jag slipar knivarna för hand på ett bryne. Det är som sagt inte så mycket som behöver slipas om man inte misshandlar knivarna genom att skära i diskbänken och liknande ;).
En annan sak värt att tänka på när det gäller köksknivar är att vissa skärbrädor av plast kan innehålla små partiklar av sten som tydligen används för att "dryga ut" plasten. Likaså skärbrädor av teak sliter på knivar eftersom teak som levande träd suger upp kalk ur marken.
Dum fråga, men du använder väl en jigg till Tormeken? Annars krävs det stor skicklighet för att få vinkeln rätt.

Nimajneb skrev:
Köpte min av en Jönköpingsfirma som annonserar på Blocket, var billigast då (bla fri frakt).

Men kan man idag hitta en EUR eller GBP firma som köpte på sig några Tormekar när SEKen var billig så är det köpläge nu.

Finns Classe i sjön på Gotland så har dom hela Tormeksortimentet
Aha, ska titta in på CO i Visby i morgon. Tack för tipset!

Mats Bengtsson skrev:
Jo för köksknivar duger Tormeken gott (T7 är bra men för dyr), och den behövs som försteg för sådant som skall blir riktigt vasst. Men det finns ett problem, och det är knivar med sågbotten (bra för bröd och frukt). De vet jag inte hur man tar i Tormeken.

--- Mats ---
Är kniven "vågad" endast från ena sidan, dvs baksidan slät så slipa från baksidan så förstör du inte vågorna. Är den vågad från bägge håll vet jag inte riktigt, men är den "tandad" i stället så kanske man kan ta lite från varje håll?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.