Se där, de har bytt bredd. Är det möjligen så lckligt att den nya bredden alltid är samma som originalklingans bredd? Eller har de gjort en "Festool" det vill säga bytt til något som gör att man måste köpa nya delar för att få full nytta av senaste ändringen? Tittade på TS75 och såg att de sålde olika tjocklekar fortfarande, så jag kunde inte komma fram till vad som var de nya bredden.mattiasp skrev:Syftet med att shimsa bladet på en Festool TS55:a är att flytta ut klingan axiellt en aning så att den skärande eggen hamnar precis vid gummikanten på skenan. Lite Åsa-Nisse är det kanske. Den dyrare, och korrektare lösningen är inte att skaffa shims från Momentum, utan att skaffa ersättningsklingor till de för smala originalklingorna. Festools nyare klingor har nämligen alla samma bredd, vilket löser problemet.
--- Mats ---
Den nya bredden på TS55-klingorna är 2,2 mm. Jag skulle tro att de valde den smalaste klingbredden som standard, eftersom sågen ofta får kritik för att vara för svag. Att de inte bytt på TS75 är lite märkligt. Kanske är de klingorna asymmetriska, så att det inte är ett problem?
Vet faktiskt inte varför de inte bytt på TS75, det är ett problem att klingorna inte har samma bredd (gör gummilisten oanvändbar och man köper en bred klinga och sedan kör med en smal), så jag håller mig till bara en bredd på alla klingor som går mot skena.mattiasp skrev:
Om de valt den smalaste kingbredden som standard har de gjort en "Festool" igen. Det vill säga bytet leder till att alla som använt de andra klingbredderna har sågat av en bit gummilist för mycket, så att man nu måste köpa nya Festooldelar om man tror på Festool-reklamen om hur bra det är att lägga gummit där man vill såga.
--- Mats ---
Nu tycker jag nog allt du tar i. Du _behöver_ ju inte köpa fler tyska produkter om det inte passarMats Bengtsson skrev:Om de valt den smalaste kingbredden som standard har de gjort en "Festool" igen. Det vill säga bytet leder till att alla som använt de andra klingbredderna har sågat av en bit gummilist för mycket, så att man nu måste köpa nya Festooldelar om man tror på Festool-reklamen om hur bra det är att lägga gummit där man vill såga.
Det är sant, jag överdriver när jag säger deras "Festool" tvingar en att köpa nytt gummi.phl skrev:Nu tycker jag nog allt du tar i. Du _behöver_ ju inte köpa fler tyska produkter om det inte passarSjälv tycker jag det verkar sunt att välja den tunnare klingan eftersom den belastar sågen mindre. Det du behöver göra är ju att flytta gummit en gång efter att du slängt ut dina gamla breda klingor och sedan är problemet löst.j
Man behöver inte köpa nytt gummi. Man kan faktiskt ta det gamla slitna gummit, slita loss det från skenan, flytta det lite mer än en tiondel ut, och sedan limma på det igen.
Jag tänkte att det var nog fel väg att gå, bättre börja med ett nytt gummi om jag ändå måste fytta mina gummin (det är ju inte säkert jag någonsin får jämntjocka klingor, TS75an är ju inte för klen, den fungerar som den är, så för den kanske inte Festool någonsin anser att jämnklena klingor har någon betydelse). Om jag får jämntjocka klingor till min såg, då köper jag nog faktiskt nya gummin till skenan också, men förhoppningsvis väljer de en bredd på klingorna som är minst standardklingans gamla bredd.
--- Mats ---
Klicka här för att svara