phl skrev:
--Tjacko:
Jag förutsätter att du polerar knivarna på läderskivan efter att ha kört dem på stenen?
Absolut, det kändes självklart och jag skrev det inte. Men jag kommer nog med dumma frågor snart för att förstå bättre vad jag håller på med och för att kunna bli bättre.

Tjacko skrev:
Absolut, det kändes självklart och jag skrev det inte. Men jag kommer nog med dumma frågor snart för att förstå bättre vad jag håller på med och för att kunna bli bättre.
Tormek tycker inte det är lika självklart.

Tormek Japanese Waterstone
The Tormek Japanese Waterstone is 4000 grit and delivers a mirror finish with hardly any visible marks. Since it is made to create the finest surface, it has a limited steel removal capacity and cannot be used for shaping* a tool.

It excels at sharpening hand tools like carving tools, knives, scissors, plane irons and wood chisels where a minimum of steel removal is needed and a superior surface finish is demanded. Its unique composition gives the stone an extremely long life. Since the surface left by the Japanese Waterstone is so fine, we do not recommend honing afterwards on the leather honing wheel.

You should clean the stone surface of steel particles every minute or so with the fine side of the Stone Grader SP-650. Do not use the coarse side of the Stone Grader on the Japanese Waterstone.

Efter slipning på Tormek eller annan maskin brukar jag bryna på en MDFskiva fastsatt i svarven. Skivan laddar jag med Unipol blå. Spegelblankt på nolltid. Har än så länge brynt på frihand, men kommer bygga en jigg.

Nimajneb skrev:
Riktigt lustigt, för jag var på väg att lägga in en parantes" (att jag vet inte varför det är självklart att avsluta med läderskivan då jag tror mig läst olika i frågan, men ändå ansett att det borde vara bästa avslutningen) " om att jag egentligen inte visste varför jag använt mig av läderskivan som avslutning.
Men som jag hoppas det framgått av mina inlägg i frågan så är jag väldigt ödmjuk inför hur man slipar knivar. Och jag inser att jag inte vet något om dess teknik. Jag har fått till vassare knivar än jag själv någonsin haft men det säger inget om hur vassa dom kan bli.
Vilket jag tror och hoppas framgått av mina inlägg om SJ250 då jag sagt att jag inte haft några referenser, och då är inte mina nöjda resentioner mycket värt då jag inte vet vad som kan åstakommas med andra metoder.
Men jag tror och hoppas att det framkomit av tidigare inlägg av mig i tråden. Och att ingen köper en dyr sten med mina referensmått, då jag är för okunnig att uttala mig.

Nimajneb skrev:
Vet inte om jag missat något, jag har trots allt bara köpt en gammal 1200:a på skoj utan att sätta mig in i Tormeksystemet (uj Mats), men var nämner Tormek att man inte bör bryna knivar på läderskivan?

phl skrev:
Vet inte om jag missat något, jag har trots allt bara köpt en gammal 1200:a på skoj utan att sätta mig in i Tormeksystemet (uj Mats), men var nämner Tormek att man inte bör bryna knivar på läderskivan?
hmm, vart nåra pilsner ikväll..;). själv funkade inte returlogistiken så jag fick måla källarväggar istället:@

Tormek skriver ju i inlägget du citerade från mig att dom INTE rekommenderar att man kör läderskivan efter man kört den japanska stenen på 4000grid.

Jag har tidigare lästa att man inte behöver, men Tormek själva är ju mycket tuffare o säger att man i princip inte ska.....

Kan det betyda att Tormek menar att läder+pasta är grövre än den japanska stenen SJ250?

Jaha, du menar efter att ha använt japanstenen. Då klarnade saker och ting.

Nimajneb skrev:
hmm, vart nåra pilsner ikväll..;). själv funkade inte returlogistiken så jag fick måla källarväggar istället:@

Tormek skriver ju i inlägget du citerade från mig att dom INTE rekommenderar att man kör läderskivan efter man kört den japanska stenen på 4000grid.

Jag har tidigare lästa att man inte behöver, men Tormek själva är ju mycket tuffare o säger att man i princip inte ska.....

Kan det betyda att Tormek menar att läder+pasta är grövre än den japanska stenen SJ250?
Man kan ju bara gissa på vad de menar. Jag tror deras syn beror på att japanstenen slipar väldigt fint, och att även om läder är finare, så kommer man inte att lyckas få exakt samma inställning när man flyttar till läderbryning, så man riskerar förstöra skärpan.

--- Mats --

Kan ju vara så. Läderbrynskivan är inte något jag använder på annat än knivar och maskinhyvelstål. Det är väldigt lätt att förstöra slipningen på läderskivan om man inte har tungan rätt i mun.

• Gilla
Ronny Larsson
  • Laddar…
phl skrev:
Kan ju vara så. Läderbrynskivan är inte något jag använder på annat än knivar och maskinhyvelstål. Det är väldigt lätt att förstöra slipningen på läderskivan om man inte har tungan rätt i mun.
Håller med, jag är också mkt försiktig med denna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.