Kan någon visa bilder på smart/snygg/ordnad förvaring av elhandverktyg (skruvdr, cirkel, borr, slip osv)? Jag har några ideer jag ska prova men får gärna lite inspiration.

Och nej, sorry festouliganerna, systainrar är inte rätt svar. Jag vill inte öppna en låda när jag ska använda maskinen. Jag förstår poängen med lådorna, men inte när jag förvarar saker i garaget som jag använder i garaget/på huset.

Ikea har något hyllsystem som tål mycket vikt med pelare mittpå hyllplanet. Hyllplanet kan sedan lutas så det är lätt att komma åt. Man skulle kunna tänka sig hyllplan i trä där man ordnar för respektive verktyg, tex en slits för cirkelsågen osv. Någon sorts kabelhantering borde också kunna fixas.
 
Hyllor är ju idealet ja, så får man undan grejorna och allt blir översiktligt. Systainers fyller bara sin funktion i bilen och på fältet håller jag också med om. Vi får väl utöka tråden till "bilder på din skåpbilsinredning" ! Har haft samma tankar, en skåpbil med plats för en mobil verktygsarsenal blir investeringen när man blir 50+ och omgivningen vill ha ens hjälp.
 
Jag pratade med Mr Handyman i helgen som var, och han hade en mycket intressant idé om hur man kan förvara handelvverktyg så att man snabbt kan ta fram dem.
 
Jag skulle funderat på utdragbara lådor. Har även bra erfarenhet av att förvara maskinerna i plastbackar på hyllor. Plastbackarna brukade norpas från något stackars grönsaksföretag i trakten men det är nog preskriberat.
 
Gruvberget skrev:
Hyllor är ju idealet ja, så får man undan grejorna och allt blir översiktligt. Systainers fyller bara sin funktion i bilen och på fältet håller jag också med om. Vi får väl utöka tråden till "bilder på din skåpbilsinredning" ! Har haft samma tankar, en skåpbil med plats för en mobil verktygsarsenal blir investeringen när man blir 50+ och omgivningen vill ha ens hjälp.
Det är härlig läsning detta. Även bland proffs finns en hobbytanke som går ut på att investera i fina verktyg och tillbehör (bilar...) för att kunna hjälpa sin omgivning om man bara får lov när man har tid. Det är brinnande intresse. :)

Bland det obehagligare kan jag nämna att det förefaller som om barn, som först inte insåg tjusningen med modelljärnvägar, i vuxen ålder verkar tendera till att vilja ha möbler med krom och glas. Mycket svårhyvlat. Och att en leveranstid från tanke till på plats som överstiger två dagar upplevs som en evighet långt utanför det tänkbaras gräns. Nå, men även de blir ju äldre, än finns det hopp, för tillfället har jag ändå inte tid så det räcker.

--- Mats ----
 
phl skrev:
Jag skulle funderat på utdragbara lådor. Har även bra erfarenhet av att förvara maskinerna i plastbackar på hyllor. Plastbackarna brukade norpas från något stackars grönsaksföretag i trakten men det är nog preskriberat.
Jag har gjort små backar, 5 cm höga, som visar sig väldigt bra för en massa. Lätta att se över kanten på, lätta ta in och ut ur hyllorna, och lätta att sätta på ett bord när man väljer. Används för förpackningar av typ skruv, borrtillbehör, ...

Så jag tror på plastbacken ovan, eller en modifierad träback med lite högre kanter och några pinnar i för att de större grejerna skall hålla sig på plats.

--- Mats ---
 
Håller med om plastbackar i lagom storlek. Då kan man ha elverktyg med tillbehör tillgängliga men ändå något skyddad från damm och spån. Egentligen hade jag viljat ha skåp med hyllor som elverktyg förvaras på men med glasdörrar för att hålla det damm och spånfritt...
 
Mikael_L
Egentligen skulle jag vilja ha en rad med utdragslådor, ungefär som utdragslådor i bänkskåpen i moderna kök.
I dessa lådor, en maskin i varje.
Gärna enkelt losstagbara lådor ifall jag vill bära iväg med maskinen och dess tillbehör.
Botten i lådan bör vara ett öppet nät, typ botten i de där grönskasbackarna tidigare nämnts här.
Botten ska vara så för att spån och sån skit som trillar ner i lådorna ska rensa ut sig självt.
Locket, ett enkelt som inte kräver det minsta fipplande, gärna transparent.
Locket skyddar även mot spånet som rensar ut sig självt från lådan ovan.

Hmmm, nu är det bara att börja fundera på hur detta ska realiseras ... :)
 
Gruvberget skrev:
Hyllor är ju idealet ja, så får man undan grejorna och allt blir översiktligt. Systainers fyller bara sin funktion i bilen och på fältet håller jag också med om. Vi får väl utöka tråden till "bilder på din skåpbilsinredning" ! Har haft samma tankar, en skåpbil med plats för en mobil verktygsarsenal blir investeringen när man blir 50+ och omgivningen vill ha ens hjälp.
Hyllor är inte idealet...blir dammigt fort av slipdamm och dylikt.
Själv köpte jag upp hela lagret på garderober när Beijer bytte leverantör från Marbodal till Ballingslöv.
Blev 7st 80 garderober och 1 st 60 garderob att förvara prylarna i.
 
Hyffsat stort stängbart plåtskåp med hyllor är förvaringen för mina elverktyg.
Inte längre det optimala, blir lätt kaos i skåpet... Dessutom så verkar de ha en förmåga att föröka sig :D Men de kommer undan och syns inte iallafall.
Kommer någon på den bästa lösningen för förvaring av elverktygen så tipsa gärna!

Sugen på att testa med plastbackar i skåpet...
 
verktygsgurun skrev:
Hyllor är inte idealet...blir dammigt fort av slipdamm och dylikt...
Jojomän!
Eftersom min verkstad är ett snickeri från förra seklets första hälft har jag praktisk erfarenhet av detta. Hyllor är förträffliga damm-och-skitsamlare. Kombinationen av slipdamm, vanligt damm samt annan skit bildar ett ämne som smutsar ner nåt alldeles fantastiskt när man kommer åt det.
Men detta borde få en egen tråd, åter till verkstadsbilderna nu.
 
bax skrev:
Men detta borde få en egen tråd, åter till verkstadsbilderna nu.
Jag skapade ett nytt ämne istället.
 
Jag har ett träskåp med dörrar (två uppe och två nere) och bakom dörrarna fack som är ca 30cm x 30cm.
Det är ett skåp från en skola och har väl använts som materialförråd. Dörrarna gör det någorlunda dammtätt och öppnar man dem är maskinerna lättöverskådliga och åtskilda från varandra. Maskiner i storlek med cirkelsåg, tigersåg, vinkelslip mmmm passar bra i facken men större kan bli problem...
 
När jag bygger om garaget så kommer jag montera ett Ikea-kök där :)

Underskåp med lådor i olika bredder och höjder för maskiner, varje maskin ska få sin egen låda där den ska bo tillsammans med sina tillbehör.

Ovanpå underskåpen blir det en lång bänkskiva som arbetsbord.

Sedan tänkte jag montera överskåp som ska kapas ner så dom bara är typ 15-20cm djupa, i dessa monteras det sedan verktygstavlor och krokar direkt på väggen så luckorna skyddar mot slipdamm, eventuellt monteras dörrarna med P-lister.
Något överskåp kommer jag montera små 15-20cm djupa hyllplan till att förvara spik och skruv på.

Ett par skåp kommer ha luckor istället för lådor, i dessa ska alla väskor till maskiner bo.

Under överskåpen monteras belysning med eluttag till alla batteriladdare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.