Jag har fått ärva min fars snickerimaskiner, men har funderingar på att göra mig av med dem pga jag föredrar handverktyg till de snickerier jag håller på med. Grejen är att jag har svårt att bedöma värdet på dessa. Vad kan man begära vid en annonsering på Blocket?

Det är alltså följande grejer främst av fabrikat KITY. De är inköpta på 70-talet och skall vara kompletta vad jag vet (kvitton, bruksanvisning, mm finns). Skicket är hyfsat, men de behöver säkert lite service (rengöra, smörja, slipa, etc). Monterade på bord som framgår av bilderna.

KITY såg
KITY hyvel
KITY fräs
KITY slip
KITY bandsåg
Taurin svarv (0.75 kW 3-fas)
Hyvelbänk modell äldre

Se även bilder på länk nedan
http://www.dropbox.com/gallery/8725278/1/Kity?h=cb9429

Tacksam för tips!

Säkert inte det svar du sökte men; behåll dom, de penagar du kan få på dessa maskiner är inte något som betalar elräkning i särskilt många veckor. Saningen är den att detta ger inga stora pengar och du har större glädje av dom som maskiner än vad du har av de (relativt) små pengar som de ger på blocket. Därmed inte sagt att detta inte är något att ha, som hobby maskiner är dom säkert utmärkta, njut av hobby snickeriet i stället!!

ohh! Vilken dröm att snubbla över det där! Håller verkligen med Thomas_snickare.
Om du behöver inspiration vad du ska göra med allt kan jag tipsa om den härliga sidan http://www.newyankee.com/index.php
Söker man på den välkända bukten hittar man massvis av roliga avsnitt också från samma källa!

// ohlinj - som är bitter för att han bor i lägenhet ;)

Har precis likadana maskiner, Har dock tillsatsen för långhålsborr oxå (Den som du använder som slip).
Trevliga och starka maskiner i hög kvalitet är vad det är.
Jag skulle uppskatta värdet till...
Bandsåg med hyvelstålsslipen 2000-3000:-
Kombibordet 8000-10000:-
Svarv 1000:-
Hyvelbänk 1000:-

Här kan du kanske få ytterligare hum om värdet. (Om det nu inte är dina maskiner...)

Håller med, värdet vill en försäljning är inte stort.
Räkna inte med över 10' för allt, troligen därunder.
Svarvar är svårsålda och trefasen underlättar inte för gemene man och sen drar det iväg med frakt också.

Dock är det mycket trevliga maskiner även om deras kapacitet är begränsad.

/Kent

Jag sålde en 20 cm kityhyvel med motor för 500 spänn, en enda hörde av sig och lyckligtvis så tog han den.

Protte

Hej alla!

Tack för era svar. Jag hade inte förväntat mig att maskinerna skall vara värda någon förmögenhet, därför ville jag kolla av läget lite innan man slänger ut en annons. Svarven hade jag ute förra året för 1500 kr, men ingen hörde av sig... (fel värdering alltså)

Att behålla dem är nog inget alternativ. Dels tar de mycket plats, och dels använder jag inte denna typen av maskin. Jag har haft tillgång till maskinerna i alla år, men som sagt aldrig använt dem.

Så mitt mål är att sälja av dem och låta värdet (del)finansiera lite Festool verktyg istället. Det är ingen som vill byta mot en TS55 och OB1010? :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.