8 750 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Tips på bra bordscirkelsåg
Sida 1 av 2
Tjena!
Jag är på jakt efter en bordscirkelsåg och har kikat på Bosch PTS 10. Någon som har erfarenhet av denna modell?
Finns det någon hyfsad bordscirkelsåg under 2000 SEK?
Tackar!
Jag är på jakt efter en bordscirkelsåg och har kikat på Bosch PTS 10. Någon som har erfarenhet av denna modell?
Finns det någon hyfsad bordscirkelsåg under 2000 SEK?
Tackar!
Har du provat att söka på PTS10 på forumet? Det har skrivits en hel del om den tidigare och kontentan brukar vara att den kostar mer än den smakar. Som lågprisalternativ har det nämnts en dröse kinamaskiner i diverse trådar. Den som söker skall hitta.
Det blir nog svårt att hitta en så billig modell. Jag har en Dewalt 744 och den "duger" (för regelvirke mm.) Vid behov av "finare snitt" så står den sig slätt dock (beror iofs delvis på klingan, men upphängning av motor mm påverkar ju också) En till sak jag noterat är att "parallelliteten" varierar då man justerar höjden på klingan. Detta är en sån där typisk "Dewalt-grej" som medför att Dewalt aldrig kan hamna i det översta toppskiktet. Har ett till exempel gällande min (Dewalt-)planlaser. Gör man en "planförskjutning" i x- och y-led så kommer denna variera med tiden. Egentligen helt oacceptabelt, men som sagt det är Dewalt...
Jag har en Meec från Jula som kostade 1500:-
Jag tycker den funkar helt ok, den var lite pysslig att montera men när den väl var ihop så funkar den bra.
Jag har ju inga extrema precisionskrav men jag kan konstatera att när man klyver reglar m.m så blir det bra yta och jämntjocka delar. Ganska stark är den också och lätt att justera med bra sidoanhåll.
Men man ska ju inte tro att den ens kan nämnas i samma mening som en GTS eller liknande.
Jag tycker den funkar helt ok, den var lite pysslig att montera men när den väl var ihop så funkar den bra.
Jag har ju inga extrema precisionskrav men jag kan konstatera att när man klyver reglar m.m så blir det bra yta och jämntjocka delar. Ganska stark är den också och lätt att justera med bra sidoanhåll.
Men man ska ju inte tro att den ens kan nämnas i samma mening som en GTS eller liknande.
Tack för svaren!
Ja 2000SEK kanske är i underkant. Men eftersom jag knappast kommer att använda den varje vecka så känns det onödigt att slänga ut för mycket pengar. Så frågan är vad som ger mest "bang for the buck" dvs. vad som är mest prisvärt?
Jag hade tänkt använda den till sporadiska snickeriarbeten (klyva till lister osv) samt kanske eventuellt till att kapa virke vid ett fasadarbete framöver, men för fasadarbetet kan jag lika gärna anvädna en kap-/gersåg.
Ja 2000SEK kanske är i underkant. Men eftersom jag knappast kommer att använda den varje vecka så känns det onödigt att slänga ut för mycket pengar. Så frågan är vad som ger mest "bang for the buck" dvs. vad som är mest prisvärt?
Jag hade tänkt använda den till sporadiska snickeriarbeten (klyva till lister osv) samt kanske eventuellt till att kapa virke vid ett fasadarbete framöver, men för fasadarbetet kan jag lika gärna anvädna en kap-/gersåg.
Ja, jag äger en liten, smidig handcirkelsåg. Min gersåg räcker dock inte till för att kapa 145-brädorna.
Problemet är snickerierna. Jag behöver klyva ett antal lister och jag sliter snart av mig håret i förtvivlan. Därför tänkte jag att det kanske finns en billigare modell som klarar detta hyggligt eller finns det ngt vettigt alternativ till en bordscirkelsåg?
Problemet är snickerierna. Jag behöver klyva ett antal lister och jag sliter snart av mig håret i förtvivlan. Därför tänkte jag att det kanske finns en billigare modell som klarar detta hyggligt eller finns det ngt vettigt alternativ till en bordscirkelsåg?
Jag vill att det ska bli någorlunda exakt:
om jag t.ex. ska klyva en 210 cm lång foderlist till bredden 48 mm så blir jag besviken om den blir 45 mm i ena änden och 49 i den andra.
om jag t.ex. ska klyva en 210 cm lång foderlist till bredden 48 mm så blir jag besviken om den blir 45 mm i ena änden och 49 i den andra.
Jag har en lågprisvariant från Coop för ca 1000kr, dessvärre så är det rätt vanligt med några millimeters skillnad mellan ändarna vid klyvning.
Gör väl inte så mycket vid klyvning av panelbrädor men lite tråkigare vid lister och foder mm.
Efter ett par år börjar dessutom hela sågen falla sönder i vevar mm.
Nu menar jag inte att det här gäller för ALLA billiga sågar, men man får väl tänka på att man får det man betalar för, så att man vet att den kan behöva bytas ut efter nått år igen om man har lite otur...
Skalman1, en helt OT fråga >> Vad är det för slagskruvdragare du har som avatarbild?
/Andreas
Gör väl inte så mycket vid klyvning av panelbrädor men lite tråkigare vid lister och foder mm.
Efter ett par år börjar dessutom hela sågen falla sönder i vevar mm.
Nu menar jag inte att det här gäller för ALLA billiga sågar, men man får väl tänka på att man får det man betalar för, så att man vet att den kan behöva bytas ut efter nått år igen om man har lite otur...
Skalman1, en helt OT fråga >> Vad är det för slagskruvdragare du har som avatarbild?
/Andreas
En Hitachi WH14DSL, köpte en naken maskin eftersom jag redan har en hitachi skruvdragare.clain skrev:
Jag har stora problem med ryggen så jag ska testa en maskin som man inte behöver trycka som en galning på för att skruva ph skruv med.
Andreas (heter jag med
Ärligt talat handlar det väl ändå mer om handhavandet än om sågen om det blir rakt eller ej.
Jag har i alla fall lyckats klyva en 4.5 meter lång bräda till halvmillimeterprecision på min (nästan värdelösa) 100kronors så kallade bordssåg från Cheapy. Till saken hör att jag hade den fastspänd i en Workmatekopia som jag var tvungen att hålla fast med ena foten för att den inte skulle tippa samtidigt som jag matade brädan. Inte helt bra ur säkerhetssynpunkt och jag vill inte göra om det, men rakt blev det.
Jag har i alla fall lyckats klyva en 4.5 meter lång bräda till halvmillimeterprecision på min (nästan värdelösa) 100kronors så kallade bordssåg från Cheapy. Till saken hör att jag hade den fastspänd i en Workmatekopia som jag var tvungen att hålla fast med ena foten för att den inte skulle tippa samtidigt som jag matade brädan. Inte helt bra ur säkerhetssynpunkt och jag vill inte göra om det, men rakt blev det.
Hallå
Jag köpte nyligen en pts 10 och är mycket nöjd.
Jag kände inte att jag hade råd med dyrare såg. De billigare som jag lyckades hitta hade enligt min mening dåliga klyvanhåll som flexar i bakkant samt rappliga geranhåll.
För min del behövde jag även en kompakt maskin vilket pts 10 är.
De sämre bitarna på sågen är de utdragbara stöden, de är inte superstabila men funkar.
Skjutsliden som finns fungerar dessutom mycket bra. Återstå att se hur länge nylonupplagrena håller. Finns dock som reservdel.
Mvh
Jacob
Jag köpte nyligen en pts 10 och är mycket nöjd.
Jag kände inte att jag hade råd med dyrare såg. De billigare som jag lyckades hitta hade enligt min mening dåliga klyvanhåll som flexar i bakkant samt rappliga geranhåll.
För min del behövde jag även en kompakt maskin vilket pts 10 är.
De sämre bitarna på sågen är de utdragbara stöden, de är inte superstabila men funkar.
Skjutsliden som finns fungerar dessutom mycket bra. Återstå att se hur länge nylonupplagrena håller. Finns dock som reservdel.
Mvh
Jacob
Håller med dig till 100%Ropa skrev:Ärligt talat handlar det väl ändå mer om handhavandet än om sågen om det blir rakt eller ej.
Jag har i alla fall lyckats klyva en 4.5 meter lång bräda till halvmillimeterprecision på min (nästan värdelösa) 100kronors så kallade bordssåg från Cheapy. Till saken hör att jag hade den fastspänd i en Workmatekopia som jag var tvungen att hålla fast med ena foten för att den inte skulle tippa samtidigt som jag matade brädan. Inte helt bra ur säkerhetssynpunkt och jag vill inte göra om det, men rakt blev det.
Och jag kan får väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte är någon mästare på att hantera bordssågen heller, fast förhoppningsvis ger övning färdighet även här..
Men, som det sagts förr här på forumet.. Så tror jag en bättre såg kan underlätta medan en "nästan värdelös" såg tvärtemot kan försvåra för oss stackare som inte fått full kläm på handhavandet ännu..
(Därmed inte sagt att en bättre såg gör arbetet=resultatet åt dig)
Ville nog mest varna för att köpa en alltför billig såg.....
skalman1 skrev:
Visst är det väl ett toppennamn !!!
d^_^b