Har behov av att såga till en 45x70 regel 60cm lång i en kilform (45mm tjocklek ena kortändan ner till 20mm i den andra kortändan)....
Kruxet är att det inte är 45 utan 70mm djupt jag behöver såga snett.
Har inte tillgång till bandsåg, funderar på att stödja o spänna upp så att jag kan ta snittet 2 ggr med TS55a o slipa till ev ojämnheter..
Någon som ser andra lösningar, behöver tillverka 6sk likadana?
Handhyvelförslag undanbedes tacksamt
Kruxet är att det inte är 45 utan 70mm djupt jag behöver såga snett.
Har inte tillgång till bandsåg, funderar på att stödja o spänna upp så att jag kan ta snittet 2 ggr med TS55a o slipa till ev ojämnheter..
Någon som ser andra lösningar, behöver tillverka 6sk likadana?
Handhyvelförslag undanbedes tacksamt
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har ritat en linje och kört med klyvsåg på frihand samt lagt till någon extra (ca 1-2 mm) på linjen. Sedan har jag alltid finjusterat med en elhyvel. Lite jobb, men det funkar.
Stämjärn istället för handhyvel?Nimajneb skrev:Har behov av att såga till en 45x70 regel 60cm lång i en kilform (45mm tjocklek ena kortändan ner till 20mm i den andra kortändan)....
Kruxet är att det inte är 45 utan 70mm djupt jag behöver såga snett.
Har inte tillgång till bandsåg, funderar på att stödja o spänna upp så att jag kan ta snittet 2 ggr med TS55a o slipa till ev ojämnheter..
Någon som ser andra lösningar, behöver tillverka 6sk likadana?
Handhyvelförslag undanbedes tacksamt![]()
En fundering är om du behöver styrkan av 70 bredd, kan vara lättare göra 12 stycken och i efterhand limma ihop dem till 6?
--- Mats ---
Har du något litet snickeri, möbelfabrik eller husfabrik i närheten kan du säkert få använda en större klyvsåg som brukar finnas. På mitt jobb har vi en som går att köra 145 reglar på högkant. Brukar vara svårt att få det riktigt bra när man måste köra två gånger.
Har du inte en GTS10? En enkel kiljigg i den så är det ju snabbt fixat
Hur noga är det med precisionen?
Är det inte så noga m precisionen och du har en superior så kommer du att bli mycket överraskad av hur lätt det är att såga detta för hand. Spänn fast ordentligt först bara.
Hur noga är det med precisionen?
Är det inte så noga m precisionen och du har en superior så kommer du att bli mycket överraskad av hur lätt det är att såga detta för hand. Spänn fast ordentligt först bara.
Då är det mitt förslag. Att såga dubbla snitt med bordssåg är svårt att få bra. Att såga precis likadant med bordsåg är vad sågen är bra på. Var noga med 90 grader på klingan kontra biten i vertikalled, och du kan lätt få ihop bitar som är i princip likadana. Kanten kan du slipa bort, ju hårdare botten på slipen dess bättre. Har du en jointer tar du istälet den pyttelilla skarven med den. Annars kan du ta en handhållen fräs med kullager och jämnar den i skarven bredaste biten genom att köra fräsen ovanifrån och med kullagret mot den i skarven smalaste biten.Nimajneb skrev:
Du kan också med lite meck lösa det med ett stämjörn: Till exempel om du försöker jämna av skarven med ett smalt stämjärn. Egentligen blir det bättre med ett brett stämjärn. Det svåra är om stämjärnet vickar i sidled, det kan motverkas om du kan trycka ner stämjärnet över hela dess yta, med någon typ av handtag, som på en surplan. Gärna om du kan komma på ett sätt att ha ett handtag fram och ett bak, ger bättre stabiitet. Räcker med en liten rund knopp fram, så handtag bak räcker. För att inte vicka stämjärnet, kanske fästa det mot någon typ av metallram som handtagen då är fästa på och som går utanför stämjärnet. För att inte få utslag kan det vara bra om du kan fästa stämjärnet i ungefär 50 grader kontra den plana ytan du har handtagen och stämjärnet monterade mot. 2 tums bredd på stämjärnet brukar vara lagom. För att inte stämjärnet skall gräva ner sig, vänd beveln så att beveln är på den sidan du har det stora handtaget.
Se, ingen handhyvel med i någon del av förslaget.
--- Mats ---
Nja, kunde ha varit av eleakhet men du skrev ju EN regel i ditt ursprungliga inlägg. Jag tycker ofta det är enklare att rita på ett streck och såga efter det än att försöka rigga upp en jigg för bara ett snitt. Med 6 st reglar är det något annat.Nimajneb skrev:
/B
tolerans på +-1mm är okDaniel_N skrev:
jag tror jag kan se en "kiljigg" framför mig, men hjälp mig gärna på traven
Skiva som löper via list i spår på bordssågen. Kapa till bredden på skivan med klingan så passar den perfekt. Sedan någon form av anordning som håller fast din regel över kanten mot klingan. Då kan man föra skivan helt i linje med klingan, samtidigt som regeln sitter snett på skivan. Voilá. Förstod du den?
Jag gjorde en sådan då jag behövde snedkapa ett antal bitar till en hylla. Funkade bra.
Jag gjorde en sådan då jag behövde snedkapa ett antal bitar till en hylla. Funkade bra.
Ulfs förslag är en mycket bra ide, det ger viss justersågskapacitet till din bordssåg. Dock kan det vara svårt att balansera 45x70 på högkant på en sådan lösning.
Det du letar efter heter en "tapering jig", finns massor på nätet.
En mycket enkelt version ser ut som bilden nedan.
Grått=anhåll
svart=klinga
beige=jiggen, med kraftig plywood- eller mdf-skiva med ett hack i.
brunt=biten du ska såga
blått=om det behövs, en list påskruvad på jiggen. Från listen skruvar du sen skruvar i biten du ska såga. Se noga till att de inte hamnar i klingan. Brukar ej behövas.
Eftersom du trycker direkt på biten du ska klyva är det naturligtvis extremt viktigt med bra psuhsticks/pushblocks.
Det du letar efter heter en "tapering jig", finns massor på nätet.
En mycket enkelt version ser ut som bilden nedan.
Grått=anhåll
svart=klinga
beige=jiggen, med kraftig plywood- eller mdf-skiva med ett hack i.
brunt=biten du ska såga
blått=om det behövs, en list påskruvad på jiggen. Från listen skruvar du sen skruvar i biten du ska såga. Se noga till att de inte hamnar i klingan. Brukar ej behövas.
Eftersom du trycker direkt på biten du ska klyva är det naturligtvis extremt viktigt med bra psuhsticks/pushblocks.

