Jag skall prova din metod Handyman.

Pär

Pelarborren?

När vi använde rampamuff på snickeri så hade jag gjort en skruvmejsel med en tapp som gick i hålet på muffen så man fick styrning på eländet, sedan var snickarna gladare.

Protte

• Gilla
samoraj
  • Laddar…
prototypen skrev:
När vi använde rampamuff på snickeri så hade jag gjort en skruvmejsel med en tapp som gick i hålet på muffen så man fick styrning på eländet, sedan var snickarna gladare.

Protte
Det låter vettigt, ingen susning om håldiametern för insatsgängan?

Tråden har väl utvecklats till att handla om två olika saker: Dels vilken diameter man bör förborra, och dels hur man bästa skruvar i insatsgängan.

Mr Handyman skrev:
Det låter vettigt, ingen susning om håldiametern för insatsgängan?

Tråden har väl utvecklats till att handla om två olika saker: Dels vilken diameter man bör förborra, och dels hur man bästa skruvar i insatsgängan.
Och för bäst "skruvar i" finns ju förutom den specialtillverkade skruvmejseln också de ursprungliga klossarna på bild med skruvar, vars dubbla muttrar om jag gissat rätt är till för att fästa och kunna skruva i rampamuffen vertikalt.

Inte tänkt på det, jag skruvar i dem med en vanlig bred skruvmejsel, men eftersom jag först gängar för muffen med ett gängverktyg, så startar jag också med ett verktyg som är bra på att hjälpa en hålla en vertikal vinkel.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
eftersom jag först gängar för muffen med ett gängverktyg
Och jag ställer samma fråga som Mr. Handyman ovanför:
Vad använder du för gängverktyg?
Ett vanligt för metall gör väl inte så stor skillnad, eller?

jac skrev:
Och jag ställer samma fråga som Mr. Handyman ovanför:
Vad använder du för gängverktyg?
Ett vanligt för metall gör väl inte så stor skillnad, eller?
Jag hade inte sett jiggarna förrän jag såg denna sidan, så svaret är jo, ett helt vanligt gängverkyg, för metall antar jag. Det enda ovanliga med den var att hitta den för gängan (engelsk).

--- Mats ---

Så det var alltså ett gängsnitt för trägängan! Det var intressant. Har du nån länk?

Mr Handyman skrev:
Så det var alltså ett gängsnitt för trägängan! Det var intressant. Har du nån länk?
Tyvärr ingen länk, men det gängverktyg jag hittade köpte jag på Malmö Maskin AB,
Kantyxegatan 23
Malmö
040-22 02 00

Jag hade ett par gamla gängmått från förr (på den tiden när mycket var unc eller witworth). Med dem hittade jag vilken gänga det var på utsidan på den jag hade (på just den var det 7/16, vill minnas unc, men inte säker). Tillverkaren av gängverktyget som passade på min heter emuge.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Tyvärr ingen länk, men det gängverktyg jag hittade köpte jag på Malmö Maskin AB,
Kantyxegatan 23
Malmö
040-22 02 00

Jag hade ett par gamla gängmått från förr (på den tiden när mycket var unc eller witworth). Med dem hittade jag vilken gänga det var på utsidan på den jag hade (på just den var det 7/16, vill minnas unc, men inte säker). Tillverkaren av gängverktyget som passade på min heter emuge.

--- Mats ---
Full beteckning: UNC 7/16-14 på min.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.