12 154 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Hjälp med val av bordcirkelsåg.
Har inte sett nåt liknande på JULA tyvärr..
€198 + frakt från Tyskland är inte mycket dyrare än vad det röda stativet kostade löst förrut.
Med tanke på valutakursen är det najs prajs.
Är mycket nöjd med GTA60W, stabilt och mobilt.
€198 + frakt från Tyskland är inte mycket dyrare än vad det röda stativet kostade löst förrut.
Med tanke på valutakursen är det najs prajs.
Är mycket nöjd med GTA60W, stabilt och mobilt.
Nä, sänksåg för att göra egna dimensioner av regelvirke är väl inte rätt matchning, men då kanske man inte behöver lägga ut alla de pengarna på en GTS10 och GTA60W. Då skulle jag nog prioritera stativet i första hand och sågen efter det ...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Som sagt, GTS 10 har numera ett motorskydd, dessutom har många kunnat använda den utan i åratal utan problem, däribland jag. Dock ett solklart plus.tallmilan skrev:Precis, Bosch 4100 har väl även motorskydd så att man slipper betala för en ny motor titt som tätt.
Sedan fundera på om det inte är en såg och skena du ska ha istället för byggsåg eftersom du funderar på finsnickeri. Jag valde att inte förnya min byggsåg som motorn brann på utan att välja sänksåg och sken då:
1. Fingrarna blir kortare med byggsåg - det är bara en tidsfråga (alt. sawstop)
2. Anhållet på byggsågarna är egentligen för reglar, inte skivor och inte för finsnickeri.
3. Otymplig, ett helvete att kånka runt på - GTA60W etc är ett måste.
4. Skivor och byggsåg är ett svårt enmansjobb
1.) Det är farliga maskiner, men att det skulle vara oundvikligt stämmer ju inte.
2.) Jo, men GTS 10 är ingen renodlad byggsåg, och anhållet är inte sämre för skivor, och knappast heller för finsnickeri. Dock är det ibland lite flipprigt att ställa in vilket är ett minus.
3.) Det kanske inte är roligt att flytta på den, men heller inget problem. Det fasta stativet är jättebra. GTA60W är säkert jättebra men ingen nödvändighet.
4.) Helskivor är väl inte så roligt till en sån såg. Där är en sänksåg helt överlägsen, för att inte tala om en justersåg.
Det jag skrivit om GTS 10 här är väl tillämpligt också för Makitan och DeWalts varianter. Sänksågen är jättebra att ha, men bordssågen är i mina ögon ett mycket tidigare inköp.
Allt jag ville säga var att >>ett tips är att tänka efter ett extra steg innan man köper en byggsåg<<, och att alla punkter som gjorde mitt val finns det lösningar på. Jag har själv haft tre olika sågar som jag trixat med.
Jag önskar inget otalt med folk som är kära i sin byggsåg, jag saknar min också. Men jag känner inte att det är rätt för mig för annat än reglar och jag tror inte att jag är ensam om det.
Jag önskar inget otalt med folk som är kära i sin byggsåg, jag saknar min också. Men jag känner inte att det är rätt för mig för annat än reglar och jag tror inte att jag är ensam om det.
Man jobbar olika, jag klarar mig inte utan en bra bordssåg.
Sen så ja, de kan vara eller är farliga, men än så länge har jag alla fingrar kvar och då har jag ändå hållt på i en del år. Kunskap är det viktigaste här och där är väl de som håller på med möbelsnickeri rätt bra rustade.
/Kent
Sen så ja, de kan vara eller är farliga, men än så länge har jag alla fingrar kvar och då har jag ändå hållt på i en del år. Kunskap är det viktigaste här och där är väl de som håller på med möbelsnickeri rätt bra rustade.
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Alla har olika arbetsmetoder, och olika maskiner passar förstås därefter, och en sänksåg kan vara svaret, särskilt om man jobbar mycket med skivmaterial.tallmilan skrev:Allt jag ville säga var att >>ett tips är att tänka efter ett extra steg innan man köper en byggsåg<<, och att alla punkter som gjorde mitt val finns det lösningar på. Jag har själv haft tre olika sågar som jag trixat med.
Jag vet inte hur Boschen ser ut, men min Makita låser bara på ena sidan.Tomas J skrev:
Vill minnas att om man vill ha ett riktigt bra anhåll på en bordsåg så är det en Dewalt (f.d Elu) modell som brukar förordas.
/Håkan
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Boschen låser på båda sidor, men jag har haft lite problem att få den att låsa exakt 90 varje gång. Dock har jag inte gjort någon justering för att fixa det heller.hahel skrev:
DeWalten har kuggstång till anhållet vilket lär vara bättre.
problemet med alla de här sågarna i viktklassen är väl att de är för lätta och klena. Både för bygg och finsnickeri. Men det är väl vad man får betala för att de ska väga 25kg och inte 250.
Även CMSens långdanhåll låser på båda sidorna. Det är en riktigt bra bordssåg men kostar så mycket mer att man skall ha platsbrist för att den skall vara med i diskussionen (har man inte platsbrist kan man köpa en riktig bordssåg för de pengarna).hahel skrev:
--- Mats ---
Jag tyckte inte det var ett problem om man hade för vana att lätt trycka anhållet bakåt när man låste det. Framdelen på anhållet ser ut som ett T som glider på en aluminiumskena. Trycker man bara T:et mot skenan blev det repeterbart 90 grader. Förutsätter dock att man justerat in anhållet i 90 grader en gång för alla.Mr Handyman skrev:
Mailade Axminster ang. frakt och fick svaret 128£ för Boschen och 163£ för Makitan! Såg då att dom räknat med en vikt på 126kg resp. 163kg och trodde den höga frakten berodde på felräkning av vikten som borde vara ca. 50kg eller något. Fick då detta svar:
"The carriage costs and weights are correct. As I explained in my previous email to you our transport charges are not based solely on the actual weight of the goods, but on the volumetric weight as well. For instance, the Makita Saw Bench is around 50 kgs, but the volumetric weight is just under 168 kgs, and it is the higher figure that we have to go by to work the costs out. We use a selection of carrier companies to transport our goods and we will always quote you the cheapest out of all of them.
Kerry Rosling
Customer Service"
Jag vet inte vad jag trodde frakten skulle bli men så här dyr trodde jag då inte. Ni som beställt såg från UK, var det liknande frakt för er?
"The carriage costs and weights are correct. As I explained in my previous email to you our transport charges are not based solely on the actual weight of the goods, but on the volumetric weight as well. For instance, the Makita Saw Bench is around 50 kgs, but the volumetric weight is just under 168 kgs, and it is the higher figure that we have to go by to work the costs out. We use a selection of carrier companies to transport our goods and we will always quote you the cheapest out of all of them.
Kerry Rosling
Customer Service"
Jag vet inte vad jag trodde frakten skulle bli men så här dyr trodde jag då inte. Ni som beställt såg från UK, var det liknande frakt för er?
Jo, det är ett ganska rejält paket som kommer hem. Jag vill minnas att jag betalade 183£ för frakten av GTS10 + endel annat. Jag försökte få dem att skippa det röda stativet eftersom jag redan beställt ett GTA60 från annat håll. Då borde frakten kunna gå ner lite tänkte jag. Men se, det gick inte, eftersom det liksom ingick i paketet. Ja, rent fysiskt så visade det sig ju vara ett separat paket som jag gärna sluppit betala frakten för. Jag får väl se om jag kan komma på någon annan användning av stativet.
Min GTS10 haverrerade i fredags fm...(7 år gammal) Stod med en ny i verkstaden en timme senare och konstarerade att de nya inte bara har motorskydd utan även mjukstart.
Klicka här för att svara