23 959 läst ·
25 svar
24k läst
25 svar
Hur stort hål till insatsgänga/rampamuff?
Sida 1 av 2
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Insatsgänga är bättre än islagsmutter för det mesta men jag har alltid problem att få i dem på rätt sätt. De tenderar att bli sneda och gud vet allt. Montering med hjälp av pelarborr gör det lättare att få till vinkeln, men jag funderar på om jag haft fel storlek på hålen att skruva ner insatsen i. Det här gäller ju inte en specifik dimension utan snarare en tumregel eller en standardrelation mellan hålet och insatsgängan. Det kan förstås också variera mellan material att skruva i.
Håller med phl, hålet bör vara lite större än gängans bottenmått. Själv brukar jag använda en enkel jig för montering av rampamuffar. En googling på "jig threaded insert" ger en del inspiration, som tex:

Min lilla jig påminner ganska mycket om den i mitten, med tillägget att den har fått en fot i form av en ca 100x100 mm MDF-bit för att stå lite stadigare. Lite overkill kanske, men det kändes rätt när jag gjorde den... Sen kan det vara en god idé att förse jiggen med några bultar i olika storlekar så att man kan använda den till mer än en sorts rampamuff.

Min lilla jig påminner ganska mycket om den i mitten, med tillägget att den har fått en fot i form av en ca 100x100 mm MDF-bit för att stå lite stadigare. Lite overkill kanske, men det kändes rätt när jag gjorde den... Sen kan det vara en god idé att förse jiggen med några bultar i olika storlekar så att man kan använda den till mer än en sorts rampamuff.
Varför är en rampamuff bättre än en islagsmutter? Är det hållfasthet, utseende, eller vad?
Jag har aldrig använt en rampamuff, dock ofta islagsmuttrar, och spontant så känns det som om islagsmuttern med sin större krage borde hålla bättre, eller tänker jag fel?
/fth
Jag har aldrig använt en rampamuff, dock ofta islagsmuttrar, och spontant så känns det som om islagsmuttern med sin större krage borde hålla bättre, eller tänker jag fel?
/fth
Bättre vet jag inte precis, det beror snarare på situationen skulle jag vilja säga. Jag väljer islagsmuttern när det funkar, men ibland behöver man använda en rampamuff istället, tex om man inte kommer åt "baksidan" eller om hålet av olika skäl inte kan vara genomgående.fth skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Visst är det enklare med islagsmutter, men inte lika snyggt. Och som sagt enda alternativet om det är genomgående.
Min erfarenhet är att islagsmutter brukar så småningom lossna om man skruvar i och ur ofta och när den väl har börjat att lossna så lossnar den ännu lättare och då början den även att snurra så vingarna på muttern frasar sönder materialet. Rampamuffen däremot tycker jag aldrig släpper inte för mig i alla fall.
Angående håldiametern så tycker jag att borrens diameter måste vara större än godsets tjocklek på muffen. Beror även på materialet som muffen skall sitta i.
Jag tycker även att det fungerar bättre med muff i tex plywood där i princip muffen har samma längd som plywoodens tjocklek.
Pär H
Angående håldiametern så tycker jag att borrens diameter måste vara större än godsets tjocklek på muffen. Beror även på materialet som muffen skall sitta i.
Jag tycker även att det fungerar bättre med muff i tex plywood där i princip muffen har samma längd som plywoodens tjocklek.
Pär H
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag summerar läget:
En röst på att hålet ska vara som rampamuffens diameter i gängbotten.
Några röster på att det ska vara större, frågan är hur mycket större?
Ska fixa nån sån där jigg och pröva mig fram då.
En röst på att hålet ska vara som rampamuffens diameter i gängbotten.
Några röster på att det ska vara större, frågan är hur mycket större?
Ska fixa nån sån där jigg och pröva mig fram då.
Redigerat:
Jag tror på en borrdiameter som är samma eventuellt aningen mindre än diametern för muffen. Dock, om det är hårt trä så kan man använda gängverktyg, det är bättre än att borra med större diameter än mufffen.Mr Handyman skrev:
--- Mats ---
Redigerat av moderator:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Menar du då alltså muffens ytterdiameter?
Jag var nere och mätte på en rampamuff M6 jag använde en borr som var 1mm större i diametern än rampamuffens gängbotten har för mig muffen var 8mm borren jag använde var 9 mm längden var 12 mm.
Monterade i 15mm björkplywood.
Pär
Monterade i 15mm björkplywood.
Pär
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är alltså inte ett gängverktyg som motsvarar gängorna på insatsgängan utan en "vanligt" gängverktyg.