1 659 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fundering på bordssåg och långa smala sidor
Började såga ett antal sidor i 9 mm plywood. Alla är 570 långa, en del är relativt breda också (630 eller 500, eller 470). Alla sågas enligt samma mönster, det vill säga den icke 570 sidan görs klart, sedan justersågen mot en av de sågade sidorna för att få en 90 graders skav, och slutligen avkapning för längden (570) genom att lägga den nyss sågade sidan mot längdanhållet. Blir väldigt enkelt, längdanhållet är ställt, och justersågen är ställd, allt går utan mellanjusteringar.
Men sedan stoppade jag vid de två sista, de är 150 respektive 100 höga. 570 långa. Att köra en sida som är 150 lång mot längdanhållet, och ha 570 därifrån till sågklingan ser ut som något som kan fastna och kasta. Vill minnas att tumregeln är att skall man såga 570 från sågen skall biten man sågar vara runt 570 längs längdanhållet med.
Jag kan ju lägga en bit bakom den jag sågar. Det gör ju att jag föser fram den stabilt. Men det är ändå två bitar, och den sågade biten vrider sig ju ganska oberoende av den jag föser med, så det finsn kvar en risk för kast? Någon som kan säga om den risken är stor även med en fösbit bakom? Jag kan enkelt såga dem på justersågssidan istället. Inget svårt, funderar mest på om detta är något som är risk även om man lägger en fösbit bakom?
--- Mats ---
Men sedan stoppade jag vid de två sista, de är 150 respektive 100 höga. 570 långa. Att köra en sida som är 150 lång mot längdanhållet, och ha 570 därifrån till sågklingan ser ut som något som kan fastna och kasta. Vill minnas att tumregeln är att skall man såga 570 från sågen skall biten man sågar vara runt 570 längs längdanhållet med.
Jag kan ju lägga en bit bakom den jag sågar. Det gör ju att jag föser fram den stabilt. Men det är ändå två bitar, och den sågade biten vrider sig ju ganska oberoende av den jag föser med, så det finsn kvar en risk för kast? Någon som kan säga om den risken är stor även med en fösbit bakom? Jag kan enkelt såga dem på justersågssidan istället. Inget svårt, funderar mest på om detta är något som är risk även om man lägger en fösbit bakom?
--- Mats ---
Detta är helt klart en uppgift mest lämpad för ett justerbord eller en släde. Alternativt en kap/gersåg med ett stopp.
Men jag menar att en stor stabil bit bakom (gärna kraftig, tex en bit överbliven 40mm bänkskiva, ca 600x600) kommer att funka utmärkt. Se till att pressa plywooden mot biten och kör. Detta är det snabba sättet. Släde/justerbord är det bästa sättet. Alternativt en jigg som du pressar mot anhållet istället för att den löper i spår. Då kan du använda knäledspressar för att hålla fast plywoodbiten mot jigger och slipper hålla med händerna. Istället kan du placera händerna mer strategiskt för att lättare kunna hålla jiggen exakt mot anhållet.
Men jag menar att en stor stabil bit bakom (gärna kraftig, tex en bit överbliven 40mm bänkskiva, ca 600x600) kommer att funka utmärkt. Se till att pressa plywooden mot biten och kör. Detta är det snabba sättet. Släde/justerbord är det bästa sättet. Alternativt en jigg som du pressar mot anhållet istället för att den löper i spår. Då kan du använda knäledspressar för att hålla fast plywoodbiten mot jigger och slipper hålla med händerna. Istället kan du placera händerna mer strategiskt för att lättare kunna hålla jiggen exakt mot anhållet.
Efter att ha läst några gånger tror jag att jag förstår vad du vill göra. Min spontana reaktion är att din tvekan är korrekt. Om det inte känns riktigt rätt så skall man avstå "If in doubt -don't" är en bra regel när man håller på med snickerimaskiner.
Kör dem på justersidan i stället. Jag kan rekommendera anslagryttarrna som finna att köpa till ditt justerbord. Jag har två st på mitt. De ser lite flimsiga ut på bild, men de är faktiskt bra.
Kör dem på justersidan i stället. Jag kan rekommendera anslagryttarrna som finna att köpa till ditt justerbord. Jag har två st på mitt. De ser lite flimsiga ut på bild, men de är faktiskt bra.
Jigg med knäledspressar, samt att jiggen placerar biten på ett sådant sätt att biten in ligger mot själva anhållet är en utmärkt idé, generellt användbar. Har ett antal knäledspressar liggande, och faktiskt samma typ av jigg byggd, dock för andra ändamål, så den är också långsmal. Tack för tipset.Daniel_N skrev:Detta är helt klart en uppgift mest lämpad för ett justerbord eller en släde. Alternativt en kap/gersåg med ett stopp.
--- Mats ---
Om anslasryttare är de där nedfällbara grejerna som går i ett spår på anslagets överkant har jag sådana. Det jag också lärt mig är att dra ut aluminiumlisten ur längdanhållet och sätta i vinkelanslaget på justerbordet, så får jag ett anslag som är längre. Jag sågar färdig de stora, och sedan gör jag de smala på det sättet. Sedan skall jag såga till en jigg enligt Daniels förslag (när jag inte längre har anvädning för den just nu gjorda inställningen på längdanslaget).mattiasp skrev:Efter att ha läst några gånger tror jag att jag förstår vad du vill göra. Min spontana reaktion är att din tvekan är korrekt. Om det inte känns riktigt rätt så skall man avstå "If in doubt -don't" är en bra regel när man håller på med snickerimaskiner.
--- Mats ---
Jag vill bara kolla så att jag förståt rätt Mats B. Längdanslaget är det till höger om klingan (för att förtydliga mitt inlägg så kallar jag den för klyvanhåll) om så är fallet tycker jag Daniels förslag att en jigg med knäledspressar är alldeles utmärkt bra ide.
Andra alternativet är att din bit och biten bakom har större mått tillsammans än måttet mellan klyvanhållet och klingan spänn ihop båda bitarna med en tving då får du en hel enhet det är ett väldigt säkert sätt nu är ju i och försig dina bitar tunna kan vara svårt att montera en tving fast om du har parallell tving borde det fungera.
Det går det att använda sig av en större bit bakom gärna då en bit som är längre än måttet till klingan. Du kan använda dig av en redan sågad bit tex den som är 570*630. Du måste hålla ena handen på stora biten den andra håller du över skarven tex handloven på stora biten och fingrarna på lilla biten så att du kan pressa ihop bitarna med den handen spotta gärna på handen/fingrarna för att öka friktionen. Fast det hela bygger på att du har hyfsat stort sågbord (anläggningsyta)
framför klingan alltså stort bord mellan dig och klingan.
Du får absolut inte "fösa" den främre (lilla biten) utan att hålla i den på något sätt det är farligt.
Vad har du för såg har du ett justerbord ?
Mvh Pär H
Andra alternativet är att din bit och biten bakom har större mått tillsammans än måttet mellan klyvanhållet och klingan spänn ihop båda bitarna med en tving då får du en hel enhet det är ett väldigt säkert sätt nu är ju i och försig dina bitar tunna kan vara svårt att montera en tving fast om du har parallell tving borde det fungera.
Det går det att använda sig av en större bit bakom gärna då en bit som är längre än måttet till klingan. Du kan använda dig av en redan sågad bit tex den som är 570*630. Du måste hålla ena handen på stora biten den andra håller du över skarven tex handloven på stora biten och fingrarna på lilla biten så att du kan pressa ihop bitarna med den handen spotta gärna på handen/fingrarna för att öka friktionen. Fast det hela bygger på att du har hyfsat stort sågbord (anläggningsyta)
Du får absolut inte "fösa" den främre (lilla biten) utan att hålla i den på något sätt det är farligt.
Mvh Pär H
Redigerat:
Ja, längdanslaget är det till höger. En tving mellan två så tunna bitar skulle nog släppa om sågen tar tag och försöker kasta biten, 9 mm är inte mycket att greppa i och jag skall greppa över en längd runt 570 mm.pär h skrev:Jag vill bara kolla så att jag förståt rätt Mats B. Längdanslaget är det till höger om klingan (för att förtydliga mitt inlägg så kallar jag den för klyvanhåll) om så är fallet tycker jag Daniels förslag att en jigg med knäledspressar är alldeles utmärkt bra ide.
Mvh Pär H
Jo, det där med bit bakom som press var det jag funderade på, och en av de redan sågade skulle fungera. Som du säger, så länge jag håller ihop dem och ner dem så skall jag inte kunna få ett kast. Det är tillräckligt med yta mellan mig och sågen, och de kommer att ligga bra. Å andra sidan, så länge man har pressen mot längdanslaget (klyvanhållet) så det inte kan vicka och pressar nedåt så får man inget kast. Men skulle jag råka separera de två brädbitarna av någon anledning och får ett kast så flyger den lilla lätt över den stora innan jag reagerat. Det är det stora avtåndet, 570 mm mellan klinga och klyvanhåll som fick mig att stoppa på de små bitarna, det skall inte mycket vinkelfel till för att komma i kläm. Å andra sidan är sågen bara precis över ovansidan så jag har inte mycket "plan icke tuggande sågklinga" som jag kan klämma mot.
Jag går dock hellre på mattiasp idé tills jag är klar, och sedan bygger jag en jigg efter Daniels idé.
Jag har ett Festool CMS med justerbord och anslagsryttare. Så justerbordsidén från matiasp kommer att fungera utmärkt.
--- Mats ---
Ok du har alltså ett justerbord då skall du självklart använda dig av det i första hand tycker jag.
Jag brukar alltid tala för såg med justerbord än utan.
Nu kan ju du såga dina bitar på ett väldigt säkert sätt med justerbordet. Om du inte haft justerbordet så hade du fått göra en jigg som Daniel skrev som jag tycker ligger på plats två när det gäller säker sågning.
Pär
Jag brukar alltid tala för såg med justerbord än utan.
Nu kan ju du såga dina bitar på ett väldigt säkert sätt med justerbordet. Om du inte haft justerbordet så hade du fått göra en jigg som Daniel skrev som jag tycker ligger på plats två när det gäller säker sågning.
Pär
Klicka här för att svara