Hej.
Står i begrepp att beställa en Makita bordssåg 2704 från Lawson men har några funderingar jag behöver hjälp med

1. Gäller garanti och hur lång är den, om den skulle gå sönder vart vänder jag mig i så fall?
2. På Lawsons hemsida står det att diametern på klingan är på 255 mm och på Makitas hemsida står det att den är på 260 mm. Vilket är riktigt?
3. Det står också på Lawsons hemsida sågkapacitet 90°: 89mm, 45°: 63mm. På Makitas hemsida står det 90˚ 93mm, 45˚ 64mm. Vilket är riktigt?
4. Har även tänkt beställa extra klingor, en 60T och en 40T, vilket märke är bra och vilken diameter ska jag skaffa? Hur vet jag om de passar Makita 2704?
5. Har alla klingor samma håldiameter, om inte vilken har Makitan?http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Table%20Saws%20Makita#37239
http://www.makita.se/2704_klyvsg

Redigerat:
Jag kollade också på Makitan innan jag köpte Bosch GTS10, hur har du tänkt där?
1.) Pass
2.) Kan faktiskt finnas två olika varianter i omlopp. Ring svenska Makita och få specen.
3.) Finns det två varianter verkar det rimligt att det skiljer. Passar också med den ev. variationen
i klingdiameter.
4.) Diametern bör vara samma som på sågens originalklinga, men om den är 260mm går det också med 255 och 250.
Vet inte vad du tänkt såga, men jag skulle rekommendera en klyvklinga före en av de två om du ska klyva brädor och plank.
Felder/Hammer gör en som är helt ok och prisvärd.
5.) Nej, det finns 20mm, 30mm, 35mm, 1" och 1-1/4", men 30mm är helt dominerande, väldigt troligt att Makitan har 30mm,
men det måste finnas uppgifter om det på makita.co.uk eller Lawson.

Tack för svar Mr Handyman.

Skall dock säga att det är min första bordssåg och jag var och klämde på PTS10, GTS10 och Makitan. Prismässigt hade jag tänkt PTS10 men för att få den som jag ville ha så förr valet på Makitan, Jag läste också på forumet att på Bosch GTS10 gick det inte att använda Incra Miter 1000, om jag ny får för mig att skaffa en sådan. Är nyfiken på vad som gjorde att du valde Boschen.

Upptäckte typen av lättviktsbordssåg när jag såg Makitan, hittade sen Boschen till ett bra pris med det röda stativet utan hjul, och det var det jag ville ha, därav Boschen. Egentligen en tillfällighet med andra ord.

Vassdal skrev:
Jag läste också på forumet att på Bosch GTS10 gick det inte att använda Incra Miter 1000, om jag ny får för mig att skaffa en sådan. Är nyfiken på vad som gjorde att du valde Boschen.
När jag kollade på det där för ett bra tag sedan hittade jag en amerikanare som körde Incras eller Kregs (spelar ingen roll i sammanhanget) kapanhåll på en Bosch 4000 (motsvarande GTS10:an i USA). Det enda han hade gjort var att försiktigt slipa upp spåret jämntjockt med slippapper och klots. Jag bedömde det som görbart på en GTS10:a men har nu sålt min.

Är det någon som vet om Makita 2704 har överlastskydd?

Har läst att den har elektronisk mjukstart, men efter att ha läst http://www.byggahus.se/forum/verkty...7-overlastskydd-pa-dw744-m-fl-bordssagar.html så tyckte jag att det kunde vara en bra idé att kolla upp om även 2704 är utrustad med, eller saknar detta.

Är fortfarande i valet och kvalet mellan 2704, GTS10 & DW744XP, men av någon anledning vill jag gärna ha Makitan..

Fast självklart inte på bekostnad av funktionalitet/kvalitet/finnesser.

Känns ju dessutom som om både 2704 & GTS 10 funnits med på marknaden väldigt länge nu, kanske är nya modeller på gång snart...?!

GTS10 kom ju nyligen med överlastskydd (och mjukstart enligt en användare här), vore det en ny modell på G tror jag Bosch väntat med att uppgradera GTS10an.
Men det är bara vad jag tror. :)

1. Gäller garanti och hur lång är den, om den skulle gå sönder vart vänder jag mig i så fall?

Tyvärr gäller inte garantierna för Makita om man köper ifrån England utan man skall vända sig dig man köpt den. Detsamma gäller egentligen för Bosch också.

Däremot kan en återförsäljare ta emot och skicka in en eventuell garantireparation för bosch reklamationer. Däremot skall man vara medveten om att om det blir avslag på garantion så tillkommer frakter och undersökningskostnader som sätts på den som skickat in varan.

Så om någon återförsäljare inte skulle vilja ta i en eventuell reklamation så skulle det kunna vara därför. Jobbar i branchen och har själv kommit i sitsen där jag bara för att jag varit snäll och hjälpt till med reklamationen har fått lägga timtal på att ena gången försöka få reda på vart maskinen tagit vägen och tillslut fått en ny maskin av bosch då den hade kommit bort i transporterna på något sätt. Andra gången så blev det avslag på garantin och kunden ville inte acceptera det och bosch ville skicka oss en faktura.

Detta är dock mest en förklaring till varför en återförsäljare som inte sålt varan inte skulle vilja ta emot den. För egentligen spelar det ingen roll vad bosch säger. Det är ju den som sålt produkten som också skall se till att en verkstad får produkten för garantibedömning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.