6 539 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Skulle gärna få tips på en bra lupp
Du har helt säkert rätt Mats. Efter som jag inte lider av det så står det inte högst på listan.
Just nu är det en festool OF1400 på första plats efter den en fräslyft sen en domino efter det skall jag gå till en ögonläkare.
Tack Mats
Mvh Pär H
Just nu är det en festool OF1400 på första plats efter den en fräslyft sen en domino efter det skall jag gå till en ögonläkare.
Tack Mats
Mvh Pär H
Jag fortsätter ännu mer OT:
Nu vet jag inte hur djupskalan ser ut på OF1400 men den verkliga anledningen att jag kom iväg till optikern för några veckor sedan var att jag fått svårt att läsa av och ställa in diverse skalor eller märka efter linjal/måttband. Sedan har det varit lite jobbigt att läsa också på sista tiden men inte värre än jag kan stå ut med det. Än så länge räcker armarna till.
Jag har inte heller problem att läsa på den vanliga tavlan som brukar finnas på vårdcentraler mm men efter en riktig koll så fick jag "läsglasögon" med styrka 1,0 resp 1,25. (Jag frågade inte efter nonieskalglasögon.)
Hursomhelst så blev det en otrolig skillnad med dessa ganska svaga (tror jag) glasögon. Jag valde en smal modell som går att peta ned på näsan så kan jag se lite intellektuell ut också. På längre håll än 1-2 meter kan jag inte använda dom, då får jag kika över kanten istället.
Återstår bara att lära sig att ha glasögonen på samma ställe som ögonen, eller ivarjefall i samma byggnad.
Nu vet jag inte hur djupskalan ser ut på OF1400 men den verkliga anledningen att jag kom iväg till optikern för några veckor sedan var att jag fått svårt att läsa av och ställa in diverse skalor eller märka efter linjal/måttband. Sedan har det varit lite jobbigt att läsa också på sista tiden men inte värre än jag kan stå ut med det. Än så länge räcker armarna till.
Jag har inte heller problem att läsa på den vanliga tavlan som brukar finnas på vårdcentraler mm men efter en riktig koll så fick jag "läsglasögon" med styrka 1,0 resp 1,25. (Jag frågade inte efter nonieskalglasögon.)
Hursomhelst så blev det en otrolig skillnad med dessa ganska svaga (tror jag) glasögon. Jag valde en smal modell som går att peta ned på näsan så kan jag se lite intellektuell ut också. På längre håll än 1-2 meter kan jag inte använda dom, då får jag kika över kanten istället.
Återstår bara att lära sig att ha glasögonen på samma ställe som ögonen, eller ivarjefall i samma byggnad.
Styrka 1 motsvarar enkelt uttryckt perfekt syn på gammal man (låg förmåga att få linsen att ställa om). Det är skälet till att jag har två par (-0.5 för att se långt, plus 0.5 för att se kort). Min fru började köpa glasögon för tror jag tre år sedan. Jag började med läsglasögon för två år sedan. I början går det åt rätt många...jac skrev:Jag fortsätter ännu mer OT:
Nu vet jag inte hur djupskalan ser ut på OF1400 men den verkliga anledningen att jag kom iväg till optikern för några veckor sedan var att jag fått svårt att läsa av och ställa in diverse skalor eller märka efter linjal/måttband. Sedan har det varit lite jobbigt att läsa också på sista tiden men inte värre än jag kan stå ut med det. Än så länge räcker armarna till.
Jag har inte heller problem att läsa på den vanliga tavlan som brukar finnas på vårdcentraler mm men efter en riktig koll så fick jag "läsglasögon" med styrka 1,0 resp 1,25. (Jag frågade inte efter nonieskalglasögon.)
Hursomhelst så blev det en otrolig skillnad med dessa ganska svaga (tror jag) glasögon. Jag valde en smal modell som går att peta ned på näsan så kan jag se lite intellektuell ut också. På längre håll än 1-2 meter kan jag inte använda dom, då får jag kika över kanten istället.
Återstår bara att lära sig att ha glasögonen på samma ställe som ögonen, eller ivarjefall i samma byggnad.
--- Mats ---
http://www.axminster.co.uk/axminster-eye-loupe-set-prod366140/ riktigt gangsterbilligt
http://www.axminster.co.uk/axminster-foldaway-eye-loupe-prod460311/ också galet billigt, dessutom med skydd så man kan slänga den i fickan.
Förmodligen inte en massa olika linser på någon av dem men så pass billiga så man kan slänga ner dem i varukorgen om man ska ha något annat bara för att testa om de duger eller man måste lägga en massa tusenlappar på något bättre.
De kan ju vara dagens boktips..
http://www.axminster.co.uk/axminster-foldaway-eye-loupe-prod460311/ också galet billigt, dessutom med skydd så man kan slänga den i fickan.
Förmodligen inte en massa olika linser på någon av dem men så pass billiga så man kan slänga ner dem i varukorgen om man ska ha något annat bara för att testa om de duger eller man måste lägga en massa tusenlappar på något bättre.
De kan ju vara dagens boktips..
Tack, ja, det tål att fundera på. Efter Bengts inlägg insåg jag att jag bland elektronikprylarna hade ett rätt starkt förstoringsglas som jag haft till att fixa lödning kring IC-kretsar. Det är starkt, men förvränger kraftigt. Har tittat på Peak 10x, som är suveränt. Så egentligen handlar det nog om varifrån nästa köp blir. Blir det från USA satsar jag på ett Peak (60$ är ok), blir det england får jag nog satsa på något billigt först (80£ är lite dyrt för ett fösök).CCPusher skrev:[länk] riktigt gangsterbilligt
[länk] också galet billigt, dessutom med skydd så man kan slänga den i fickan.
Förmodligen inte en massa olika linser på någon av dem men så pass billiga så man kan slänga ner dem i varukorgen om man ska ha något annat bara för att testa om de duger eller man måste lägga en massa tusenlappar på något bättre.
De kan ju vara dagens boktips..![]()
--- Mats ---
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden