Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag tror inte att felet blir självläkande. Roterar man inte fräsen får man både en förskjuten och annorlunda form, roterar man fräsen så gott man kan mot en och samma punkt hela tiden, vilket inte är så enkelt när kopierringen sitter långt inne under sulan, men man kan förstås sikta med ett av handtagen eller så. Oavsett vilket man väljer kommer man få problem om det är inläggningar man gör, för endera får man fel form om det finns en kurva (på en kvadrat blir det bara en förskjutning), eller så blir storleken fel.Mats Bengtsson skrev:Om jag med centreringsdornen lyckas med centreringen så bir det inget fel. Lyckas jag rätt väl, så blir det inget nämvärt fel. Håller med. Så diskussionen just nu handlar mer om att jag försöker föstå om det finns ett fel eller inte, eller om det blir självläkande.
Risken att det skall bli en avvikelse om man använder portercable systemet eller trend systemet kan anses mer eller mindre noll (på av med ringen, enda felet är ojämnheten i cirkeln, den är säkert inte sämre än på Festools koperringar), medans festools blir klyddigare, har en större risk (beroende på om mattiasp har rätt eller ej), samt större minsta koperring. Tillkommer att till portercable/Trend finns det en massa att välja på för mallar och bussningar. Dessutom har nan till portercable justerbara kopierringar (finjustering).
Så ursprungligen ville jag ha ett metriskt system, men efter handymans inlägg känner jag att jag föredrar att köpa in mig i ett systemtänk (öppnar faktiskt hela engelska 1/4-tums markanden med), såvida inte den teoretiska risken med Festools lösa kopierringar är noll (vilket jag tvivlar på).
--- Mats ---
Det finns ytterligare en fördel med att ha små kopierringar, och det är att man kan göra mycket skarpare hörn. Däremot är jag tveksam till om Festools självcentrerande kopierringar skulle vara så dåliga. Argumentet är väl snarare omfånget på tillbehör om man har Trend OCH Porter-Cable.
Jo det är klart en kvarttumshylsa till OF1010 från Miles är inte såå dyrt, och öppnar möjligheter. För intarsia kanske man också bara använder kopierringarna för att gå fram och tillbaka och då är inte måtten så viktiga heller, sen finns det som sagt också metriska till både Trend och Porter-Cable (vet ej var i det senare fallet.)
Det är en väldigt bra bild. Så länge du inte vänder fräsen kommer kopierringen att följa samma spår. Var i det spåret fräsen sitter påverkar bara var inom kopierringen uttaget görs. Eftersom fräsen följer exakt samma bana som kopierringen gäller det även för två kopierringar.mattiasp skrev:Nej, man får inte vrida fräsen. Då tar inte felen ut varandra. Vi verkar faktiskt inte vara överens alls. Din kolumn G beräknar felets komponent i den riktning som kopierhylsan har kontakt med mallen. Inte i x-led. Felet i x-led är konstant. Det gäller även ett fel i y-led. Felcentreringen parallellförflyttar bara hela formen i felcentreringsvektorns riktning.
Jag började faktiskt vackla en aning när jag tittade i ditt excelblad, så jag ritade skissen ovan för att se om jag tänkte fel. Jag tycker att den ganska klart visar att det blir en parallellförflyttning av hela formen.
Du måste ha rätt, det blir identiska banor, så felcentrering av kopierringen är självläkande.
Som handyman säger, med Trend och portercable får man mindre diameter och köper in sig i ett systemtänk. Nu när jag vet att alla varianterna fungerar blir det ett svårt beslut, jag får fundera på valet.
--- Mats ----
Klicka här för att svara