Hallåj,
Jag är på jakt efter en billig kompressor och spikpisttol.
Typ Jula, CO eller Biltema.

Vilka är det som gäller?

Ska sätta upp foder och socklar.

Mikael_L
Köpte jag en spikpistol idag skulle jag nog leta efter en med enkelskotts-reglage.
Dvs att en ny spik inte kan skjutas före man släppt avtryckaren en gång.

Den jag har nu, motsvarar ungefär modellerna som Biltema/Jula har; kan t.o.m vara exakt samma som någon av dom, har inte denna funktion och kräver i princip att jag "bump-spikar" för att det inte ska slå in flera spik på samma ställe pga av rekylen.
Bump-spika går förvisso rätt bra, men sämre precision, man träffar rätt på en cm när, typ.
Är det riktigt trångt funkar det dåligt, men är det så trångt ska kanske inte spikpickan in där öht. :)

Sen känns ju spikpistolen pga av denna "finess" väldigt jobbig att använda för tillfälliga medhjälpare, de flesta vågar inte skjuta mer än en spik, innan dom räcker över den till mig.

Gebe är ett lågprismärke som har en modell med enkelskotts-spärr:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3212
Även K-rauta har jag för mig har Gebe i sortimentet, du kan ev kolla där.

Mikael, skulle du anvävnda den du länkar till för foder och socklar? ;)

Mikael_L
Nej, givetvis inte, jag läste tydligen ursprungsinlägget lite dåligt ... :blushing:

OK, själva har jag en 18ga T-dyckert-pistol. Idag skulle jag nog se till att köpa en 16ga, eller varför inte båda ... :)
ga16 är svårhittade som billiga märken, biltema har väl fortfarande kvar sin i sortimentet?

Jag har alla Biltemas spikpistoler, och dom funkar klockrent allihop, förutom att jag ibland laddar Ga16 pistolen med Ga18 dyckert, det blir måånga lådor med bandad spik/klammer när man har 8 pistoler :(
Det enda jag saknar är justerbart slagdjup, så jag fick köpa en Senco klammerpistol till "finliret" där det behövs.

Ga18 pistolen funkar väldigt smidigt att sätta upp lister med.

Mikael_L
Ja det är väl värt att poängtera, just till lister föredras nog en 18ga, det blir väldigt litet huvud att maskera med ev spackel + färg.

Men jag drog fast 13m tjock träpanel i taket med 18ga, och det kändes inte tryggt. Så jag gick efter och spikade på manuellt med dyckert sen.

Smart att ha alla slags pistoler, alltid något att lalla ut till garaget och beskåda vid slutet på festerna. :)

Mikael_L skrev:
Smart att ha alla slags pistoler, alltid något att lalla ut till garaget och beskåda vid slutet på festerna. :)
Tyvärr finns inget garage längre.. http://www.akkk.se/huset/garagerivning/ det var inte mycket att spara på.. så nu finns alla spikpistoler (och andra maskiner) inomhus istället.. tur att vi har 4 rum vi inte har användning för, 3 av dessa huserar nu mera virke, verktyg, maskiner och annat byggmateriel.

Daniel78 skrev:
Jag har alla Biltemas spikpistoler, och dom funkar klockrent allihop, förutom att jag ibland laddar Ga16 pistolen med Ga18 dyckert, det blir måånga lådor med bandad spik/klammer när man har 8 pistoler :(
Det enda jag saknar är justerbart slagdjup, så jag fick köpa en Senco klammerpistol till "finliret" där det behövs.

Ga18 pistolen funkar väldigt smidigt att sätta upp lister med.
Haha, jag trodde att jag ledde med mina 6 pistoler. Ändå ser jag inget glapp i min arsenal. Jag har nog en pistol för varje användningsområde:

23g
18g
18g klammer
15g
Pappspikare
Stomspikare/ankarspikare

Vad fattas?

mattiasp skrev:
Haha, jag trodde att jag ledde med mina 6 pistoler. Ändå ser jag inget glapp i min arsenal. Jag har nog en pistol för varje användningsområde:

23g
18g
18g klammer
15g
Pappspikare
Stomspikare/ankarspikare

Vad fattas?
Man behöver både smala och breda klammer..
Sådana som är "fyrkantiga" och sådana som är "runda" :)

Spikpistol för ankarspik hade varit smidigt ibland, och en palm-nailer har jag velat ha många gånger.

För 18G tycker jag att detta paket är lovande för vad Lawson-HIS vill ha i pengar. MAC610 kompressorn är dessutom väldans tyst med endast 68dB som angiven ljudnivå.
Tveksamt om det går med så mycket större pickor på den dock.

Makita AF505X och MAC610

10.000 spik på köpet! d^_^b

slacker skrev:
För 18G tycker jag att detta paket är lovande för vad Lawson-HIS vill ha i pengar. MAC610 kompressorn är dessutom väldans tyst med endast 68dB som angiven ljudnivå.
Tveksamt om det går med så mycket större pickor på den dock.

Makita AF505X och MAC610

10.000 spik på köpet! d^_^b
Frågan är vad frakten går på, spik är tungt :)

Du kan driva hur stor spikpistol som helst på den kompressorn, det kan dock bli så att du måste vänta då och då, men över lag så kräver inte spikpistoler speciellt mycket, min stora pistol som jag kör 90mm spik kräver t.ex. bara 1,6 liter luft per spik.

Daniel78 skrev:
Frågan är vad frakten går på, spik är tungt :)

Du kan driva hur stor spikpistol som helst på den kompressorn, det kan dock bli så att du måste vänta då och då, men över lag så kräver inte spikpistoler speciellt mycket, min stora pistol som jag kör 90mm spik kräver t.ex. bara 1,6 liter luft per spik.
10.000 stycken 18G väger inte mycket - Dom skickade minsann en GSH16-28 med 4 extramejslar till mig för 350 spänn! d^_^b

Jef skrev:
Jag kör med denna kombo:

[länk]
[länk]

Fungerar fint till lister, panel etc.

Helgens projekt.
Har du problem med att slagstiftet skjuter ut ~2mm ur nosen och punkterar fodret eller panelen?
Min motsv från Harald gör så :/ Inte så mycket nytta den då...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.