Vad kallar du sågen?

  • Bordssåg

    16 Röster 32,7%
  • Bordscirkelsåg

    4 Röster 8,2%
  • Byggsåg

    17 Röster 34,7%
  • Klyvsåg

    11 Röster 22,4%
  • Något annat - skriva gärna vad

    1 Röster 2,0%
  • Antal röster
    49
  • Omröstningen stängd .
Vad kallar ni denna typ av såg?
http://www.jula.se/byggsag-2200-w-278441
Verkar vara väldigt olika beroende på vem man frågar.
Rösta gärna, jag lovar att vinnaralternativet kommer att användas av mig i fortsättningen ;)

Börjar bli jobbigt att fråga svärfar, "kan jag låna den där sågen du vet som man brukar klyva virke med på längden, som är som en cirkelsåg fastsatt i ett bord ..."
 
Uteslutningsmetoden
Klyvsåg är det inte efter som den har ett litet juster bord men man kan klyva med den
Bordscirkelsåg låter som en handhållen cirkelsåg monterat i ett bord
Bordssåg är en mindre cirkelsåg utan ben som ställs på något
Byggsåg med justermöjlighet så skulle jag kalla den modellen men byggsåg i vardaglit tal
Cirkelsåg heter väl alla sågar som har en rund klinga

pär
 
K
Jag röstar på klyvsåg, jag klyver med sågen, alltså klyv-såg
 
ClasseClas
Det är ju en justersåg, fast bara med byggprecision, alltså en byggjustersåg!:wow:
 
Gjerdesåg? ;)
 
Skräpsåg från Meec skulle jag vilja kalla den...:)
 
Bordcirkelsåg.
 
En sådan som på bilden kallar jag byggsåg, men min GTS10 kallar jag bordssåg.
 
verktygsgurun skrev:
Skräpsåg från Meec skulle jag vilja kalla den...:)
Haha! Vadå det är ju en Meec plus !!!:D
 
MathiasS skrev:
En sådan som på bilden kallar jag byggsåg, men min GTS10 kallar jag bordssåg.
Intressant. Men om du sätter ben / stativ på boschen, blir det en byggsåg ? Eller var går gränsen tycker du? Finjusteringsmöjligheter, kvalitet ?
 
Trädelningsmaskin täcker väl in det mesta? :)
 
MathiasS skrev:
En sådan som på bilden kallar jag byggsåg, men min GTS10 kallar jag bordssåg.
Jag säger detsamma. Däremot vet jag inte hur jag skulle beteckna det om du satte ett stativ, det blir ändå bordssåg för mig

Sen har vi de lite tyngre maskinerna med justerfunktion = justersåg i mina ögon
 
dosken skrev:
Intressant. Men om du sätter ben / stativ på boschen, blir det en byggsåg ? Eller var går gränsen tycker du? Finjusteringsmöjligheter, kvalitet ?
Sätter jag ben på den är det fortfarande en bordssåg, eller bordscirkelsåg, dels för att den fortfarande är gjord för att stå på ett "bord", dels pga tilltänkt användningsområde med högre precision bättre kvalitet på snitten än vad jag förväntar mig av en "byggsåg".
 
Mitt tänk är åt samma håll som MathiasS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.