phl skrev:
Finns inte så mycket tillbehör till själva sågen. Hade i stället investerat lite tid i följande:

- Automatsäkring som motorskydd på motorn
- Utsug i klingskyddet
- Zero-clearace insert runt klingan (original är farligt om man sågar småsaker på sågen)

Kom på två bra tillbehör:

- Klingor (kommer långt med en bra 40T + en riktigt aggresiv klyvklinga)
- Bevelbox eller motsvarande vinkelmätare för klingan.
Utsug i klingskyddet gör enorm skillnad. Och en riktig klyvklinga, jag har t.ex. en från Hammer, är väldigt bra för sågen är inte jättestark.

phl skrev:
Finns inte så mycket tillbehör till själva sågen. Hade i stället investerat lite tid i följande:

- Automatsäkring som motorskydd på motorn
- Utsug i klingskyddet
- Zero-clearace insert runt klingan (original är farligt om man sågar småsaker på sågen)

Kom på två bra tillbehör:

- Klingor (kommer långt med en bra 40T + en riktigt aggresiv klyvklinga)
- Bevelbox eller motsvarande vinkelmätare för klingan.
Vart hittar man en bra klyvklinga?Hur många tänder ska den ha?Upplever att min såg "matar undan" lite dåligt då man klyver lite tjockare saker....:)
//
M

Jag har samma klinga som Mr. Handman, dvs Hammers 250mm-klinga 12T. Det är en ren klyvklinga med aggressiv tandvinkel och spånbegränsare. Klingan finns hos Swedendro och butiker som säljer Felders sortiment. Köpte min på rea för något år sedan, tror jag gav strax under 300kr.

Med den klingan har jag klyvt en hel del 2" ekplank på min GTS10:a utan att den för den delen klagat. Ytan blir ju inte så fin men hellre det än att bränna upp motorn på sågen.

GTS10:an är numera utbytt mot en stöddigare såg med 2,25kW induktionsmotor men även på den brukar jag skruva på klyvklingan när det ska klyvas mer än någon liten stump.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.