Sjukt nöjd med min nya såg, so far !
Jag vet att det diskuterats förr, men någon som har
byggt något riktigt bra underrede ?

• Bosch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bara byggt ett av spånskivor, utan några särskilda ambitioner förutom att öka förrådsutrymmet. Det röda stativet GTA? nånting är dock väldigt bra, och man kan lägga saker på tvärstagen mellan bordets ben. Ska man däremot ha hjul på blir det väl lite svårare med det stativet.

Jag byggde en plywoodlåda på hjul. Förvarade verktygsväskor i lådan samt förberedde för en utdragbar låda där jag skulle förvara sågklingor. Dock blev det ingen sådan låda då jag byggde in min spånsugsanordning i det utrymmet. Mer info här.

Hmm, insåg precis att där bara är ett halvt foto på underredet i artikeln. Ska se om jag kan rota fram något foto på hela underredet i stället.

Tredje gången gillt, hittade en bild;

gts10_underrede.jpg

Redigerat:
Grattis till ett bra köp. Jag har varit mycket nöjd med min såg.
Jag kan dock rekommendera att gör någon form av uttag för spånsugen i klingskyddet. Jag gjorde ungefär som phl har gjort på bilden, fast jag böjde till ett 50 mm avloppsrör med värme och satte uppåt i stället. Det gör en stor skillnad, även om det inte blir perfekt. Jag tycker att om du nu ska bygga ett underrede se till att få till någon form av utmatningsbord. Bordet känns ofta litet. Det finns gängade hål i bordet som säkert går att använda. Såg också att om kunde köpa till en digital mätskala till anhållet.

bosch+4100+digital+fence.jpg

Om man inte vill bygga kan jag rekommendera Boschs GTA60W som gör sågen lättflyttad samt tar mindre plats ihopfällt läge. :)
Finns till helt ok pris i bla. Tyskland.

katos skrev:
Det finns gängade hål i bordet som säkert går att använda. Såg också att om kunde köpa till en digital mätskala till anhållet.
Det finns utdragbara stöd som passar i de hålen på de amerikanska sågarna...

Tack för alla tips ! phl! grymt jobb med underredet, blev mycket impad av
klingskyddet i ek ! Det lutar nog åt GTA60W av praktiska skäl men ska definitivt
titta på utsug i klingskyddet !

Var får man tag på den digitala mätskalan?

bekin skrev:
Du känner väl till att du utan kostnad kan förlänga garantitiden till 3 år om du registrerar dig på [länk]
Nej det visste jag inte, fantastiskt, Tack!d^_^b

magnus.falun skrev:
Var får man tag på den digitala mätskalan?
Ring Boschs hotline, numret finns på bosch.se under industrimaskiner.

Axminster, Miles, Amazon.co.uk är också möjliga ställen, om det inte går med en helt vanlig återförsäljare.

Vad finns det för andra roliga saker man kan beställa till GTS10?

(Har precis köpt en begagnad, 3500kr med nybytt motor, kap tycker jag :-D)

Zynx skrev:
Vad finns det för andra roliga saker man kan beställa till GTS10?

(Har precis köpt en begagnad, 3500kr med nybytt motor, kap tycker jag :-D)
Fast det är ju en klyv...:D

Finns inte så mycket tillbehör till själva sågen. Hade i stället investerat lite tid i följande:

- Automatsäkring som motorskydd på motorn
- Utsug i klingskyddet
- Zero-clearace insert runt klingan (original är farligt om man sågar småsaker på sågen)

Kom på två bra tillbehör:

- Klingor (kommer långt med en bra 40T + en riktigt aggresiv klyvklinga)
- Bevelbox eller motsvarande vinkelmätare för klingan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.