Kul grej!

Kan tänka mig att det är lite pillrigt att kalibrera vinklar när man byter verktyg.
Vad är det för Makita fräs som används? Jag har nog inte tidigare sett en fräs som även funkar som slipmaskin.

Masses skrev:
Denna här mojängen vart ju faktiskt ganska häftig, innovativ om inte annat :cool:

[länk]
+1 på häftig och innnovativ. Troligen inte användbar annat ä för saker där man behöver en rejäl ställtid annars (typ fräsa slät ovansidan på en stor tjock ojämn träbit eller så).

--- Mats ---

Ja vad säger man uppfinningsrikedomen är oändlig. Det är onekligen en fantastisk maskin någon har tänkt till ordentligt, man fängslas lätt av den mångsidighet som uppvisas i videon.Och den verkar ändå vara hyfsat stabil.
Om det är minsta glapp på någon led så blir tex sågsnittet inte i vinkel.
Nja jag tror som vanligt att dikten överträffar verkligheten.
Jag har sett en annan "multimaskin" som påminner om en cnc portalfräs fast den var manuell och transportabel. Har för mig att arbets ytan var som en standard skiva.

Pär

Monterar man några servomotorer på den där och kopplar ihop den med en dator som styr hela härligheten, så tror jag att den kan bli riktigt trevlig!

Skickat med Ett knepigt tangentbord

Tills den får ett medvetande och går ut genom dörren.
Rise of the machines!

Cool pryl annars.

Det är som en blandning mellan en radialarmsåg och en cnc-fräs. Utseendet tycker jag tyder på att det är en radialarmsåg som varit utgångspunkten, vilket kanske också kan indikera hur mycket man kan göra med en sådan med lite fantasi.

En granne till mig har en liknande maskin. Armen gick inte att föra längs med bordet utan då var meningen att man låste fast verktyget och manuellt matade materialet. Armen var konstruerad på samma sätt. Om jag minns rätt så levererades den med cirkelsåg så den är väll att jämföra med radialarmsåg med det skulle finnas fäste för överhandsfräs. Är inte hundra men jag har för mig att den var köpt på Clas O. Cirkelsågen gick att köra med wobblande klinga....känns inte helt stablit.

Nu har jag inte kollat in http://www.stusshed.com/ så nog på ett tag men han har i alla fall en sån och verkar ha gjort några avsnitt där han visar vad den kan. Kan ju var kul att se om man är intresserad. Kolla under "Shed Tv."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.