... och med bakgrundsbelyst display också! Vill minnas att jag valde bort Någon av Bosch tidigare modeller just för att den saknade detta.

Det blir nog ett köp nu.

/Vojma

Raceman skrev:
Varför läste jag denna tråden. Nu är man 2000 kr fattigare igen...:(
Nåja jag har i alla fall något hippt att visa på nästa cocktailparty. :)
Har prylarna kommit? Testat? eller fullt upptagen av att kolla vinklar :D

Nu har jag testat lite och jag köpte den med skena.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja… samt är lite tveksam till om den här minirecensionen är något att ha...:blushing:
Man kan ju använda den till avståndsmätning, vinkelmätning, areamätning och som digitalt vattenpass, och jag kan inte säga att jag har något direkt negativt att säga om produkten.

Avstånd:
För korta avstånd upp till 2m kommer jag fortsätta använda min Talmeter, men den här är ju tänkt till lite längre avstånd. :)
Funkar bra utomhus om det är molnigt och inte direkt solsken då punkten blir lite svag. Den indirekta avståndsmätningen är ju kanon, jag vet nu för första gången hur högt det är från marknivå upp till toppen av skorstenen. :P Väldigt bra även när man vill veta höjden mellan två punkter som inte börjar vid markplan. Blev också positivt överraskad av att den passar i mitt stativ för krysslasen.

Vinkelmätning:
Fungerar naturligtvis bara för vertikala mätningar. Hade varit toppen om den hade haft en magnetremsa på sidan så man hade kunnat fästa den mot sågklingan på gersågen för att kolla tiltvinkeln. Men det kanske går att ordna på något sätt.

Areamätning:
Riktigt användbart för att snabbt räkna ut väggytan i rum med många vinklar och hörn t.ex. i ett badrum för att få en uppfattning om kakelåtgången.

Digitalt vattenpass:
Äntligen vet man när någonting är i exakt lod eller våg utan att behöva plocka fram krysslasern. :) Mycket användbart också när man skall sätta upp ett antal reglar som alla skall ha en viss lutning, eller montera trappräck. d^_^b

Mojängen har i vilket fall som helst en klart hög impfaktor på grannarna, när man på avstånd kan mäta exakt hur höga deras hus är. :D

Robert-san01 skrev:
Efter ha använt den ett tag så är det bara utsättning av avstånd jag saknar. Dvs man ställer in den på ex 60cm så piper den när vid var 60.
Hej,
Är du säker på att den inte har den funktionen? Har för mig jag läste det någonstans, eller såg någon demonstrationsvideo. Men jag kan ha fel.

Raceman skrev:
Funkar bra utomhus om det är molnigt och inte direkt solsken då punkten blir lite svag.
Hur svag? Kan jag se pricken på en elstolpe, träpinne eller liknande på 40 meters avstånd om det är dagsljus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.