3 678 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
Bilbyte... men till vad?
Sida 1 av 3
Vår VW Sharan har spelat ut sin roll då barnen börjat flyga ut. Dock så är frugan väldigt nöjd med bilen vad gäller den upprätta körställningen så efterföljaren ska vara av typen "sitter-mer-eller-mindre-upprätt-när-man-kör"-bil.
Vi är rätt så långa både jag och frugan så någon Hyundai Atos eller liknande småbilar går bort.
Övriga krav & önskemål:
KRAV:
Max 150.000:-
Max 12.000 mil
AC
"Kombi"
Max 1.0 l/mil
Önskemål:
Dragvikt med B-kort 1480 kg eller mer
4x4
Vi är rätt så långa både jag och frugan så någon Hyundai Atos eller liknande småbilar går bort.
Övriga krav & önskemål:
KRAV:
Max 150.000:-
Max 12.000 mil
AC
"Kombi"
Max 1.0 l/mil
Önskemål:
Dragvikt med B-kort 1480 kg eller mer
4x4
Köp en SAAB. Folk har panik just nu och dumpar priserna. Köpte själv en till i fredags, kunde bara inte låta bli . Mer bil för pengarna går inte att få just nu. En 9-5 2.0t BioPower kanske skulle vara ett bra val map dina krav.
En toyota rav4 kanske, vet inte hur det är med den nyare modellen om den har urkopplingsbar 4 hjulsdrift min från 02 har iaf permanent 4wd och har haft den sedan den var ny utan större problem det enda förutom vanlig service så som olja,bromsbelägg,filter etc är att 2 av 4 lambdasonder bytts annars inga problem ÄN
Där andra inte har kommit upp med sina bilar i kraftiga backar när ishalka varit så tuffar man på lite sakta uppåt bara med dubb eller friktionsdäck
Där andra inte har kommit upp med sina bilar i kraftiga backar när ishalka varit så tuffar man på lite sakta uppåt bara med dubb eller friktionsdäck
Jag har en ny sån(-06 och framåt är i stora drag samma som säljs nu), den har permanent fyrhjulsdrift, man sitter bra och högt, men det är väl inte riktigt nån direkt stor bil. Bakluckan är också en tveksam grej, man kommer aldrig att få den i huvet, men den blir i stort sett oanvändbar när man hängt på en släpvagn, tur man inte har den där oftare än ett par ggr i månaden. Flexibelt bagageutrymme då baksätet går att flytta i längsled, och lutningen på ryggstödet går att justera. I övrigt fyller den nog de allra flesta rutorna, tillsammans med de övriga konkurrenterna som Honda CRV, KIA Sportage/Hyundai Tucson mfl. Honda CRV -02-06 kan man nästan köpa bara för den urcoola handbromsspakenAlpha skrev:En toyota rav4 kanske, vet inte hur det är med den nyare modellen om den har urkopplingsbar 4 hjulsdrift min från 02 har iaf permanent 4wd och har haft den sedan den var ny utan större problem det enda förutom vanlig service så som olja,bromsbelägg,filter etc är att 2 av 4 lambdasonder bytts annars inga problem ÄN
Där andra inte har kommit upp med sina bilar i kraftiga backar när ishalka varit så tuffar man på lite sakta uppåt bara med dubb eller friktionsdäck
Saab går bort pga religiösa skäl. visst - mkt bil för pengarna men som frugan säger: inte en bil där man sitter på golvet!
RAV4 - hur är en sån komfortmässigt på långresor? Får jag dra 1480 kg med den? Bränsleförbrukning?
/Vojma
RAV4 - hur är en sån komfortmässigt på långresor? Får jag dra 1480 kg med den? Bränsleförbrukning?
/Vojma
Om man räknar 60 mil på en dag som långresa så har inte jag nåt problem med komforten,1480 drar man inte på B, men 50kg mindre,dvs 1430, 2000 med BE. 0,72 med bara landsvägskörning till strax under litern med vällastad släp bakpå har jag kört min på, de första 3-4 årsmodellerna med 152hk-motorn drog visst nån cl mer.vojma skrev:
Stoppa in dina kriterier i bytbil.com o se vad som kommer fram.
Tänk även på att miltalets betydelse är jättestort beroende på vilken märke man kollar på.
En merca eller Volvo med 12k på mätaren är bara inkörd medans en korean eller fransos kanske behöver en hjärt/lungmaskin konstant inkopplad.
Tänk även på att miltalets betydelse är jättestort beroende på vilken märke man kollar på.
En merca eller Volvo med 12k på mätaren är bara inkörd medans en korean eller fransos kanske behöver en hjärt/lungmaskin konstant inkopplad.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Instämmer å det bestämdaste med föregående talare.
får ju en ganska fin xc70 för dom pengarna iaf, där har du komfort! och drift säker om du tar en med haldex 4-krafs... dieslarna går snuskigt fint! å billigt...
När jag såg att ni ville ha en bli med upprätt körställning tänkte jag genast SAAB, just för att dom är ett av märkena som placerar föraren i centrum och lite högre och mer upprätt. Jämfört med t.ex. volvo där man sitter som i en soffa och får lyfta på hakan om man ska se över instrumentbrädan. Prova en subary legacy så ska ni få se "sitta på golvet". Annars är det nog något suv eller buss-aktigt som ger möjligheterna med lite större höjdskillnad mellan golv, säte och ratt.
Vill du ha bra komfort vid långresor ska du satsa på en Jaguar. Jag har en x-type och den har jag sträck-kört 100-160 mil vid tre tillfällen + en hel del 50+mil sträckor. Å väl framme känns det som det hade varit skoj att köra en bit till, särskilt i tyskland... Men komforten vid långkörningar är helt oslagbar.vojma skrev: