Öppen fråga
Finns det något intresse om att ha en allmän nyhetstråd för nya intressanta maskiner från tillverkarna? Dvs där alla kan gå in och uppdatera med info/länkar till nya maskiner man finner när man är ute och surfar?

Man kan ju som idag skapa en tråd om just den maskinen man springer på... och därigenom blir ju maskinen ifråga sökbar i arkiven. Kanske är good enough, men frågan om det inte är mer sporrande att bara fylla på i en nyhetstråd istället.

Själv skulle jag tycka en nyhetstråd skulle fylla syftet att se vad som dyker upp på marknaden, lite beroende på hur duktiga vi blir att fylla på den såklart. Vi är många som tillsammans som säkert hittar nytt både här när vi är ute och dreggelsurfar efter framtida verktyg och där med gott samarbete skulle man få lite bättre koll på vilka nyheter som dyker upp på marknaden, om man nu lägger manken till lite.

Hoppas på givande diskussion kring ämnet.

/Mattias :)

Problemet som jag ser är att de flesta intressanta maskiner som dyker upp leder till diskussioner om maskinen, det finns en risk att tråden spårar ur om det skulle dyka upp en alltför intressant maskin. Sätter 500 willys korv på att en nyhet från Festool kommer att få denna tråd att spåra ur. Men iden är god, kanske man borde definiera vad som får skrivas här? Med anledningen till att tråden är tänkt att ständigt vara uppdaterad med senaste nyheter är det nog ingen som kommer att läsa äldre post så kanske man borde endast fylla med nyheter och den maskin som förtjänar egen tråd får brytas loss till en ny tråd?

En nyhetstråd av det slag du förespråkar måste vara försedd med ett Festoolspamfilter. :D

En tråd per märke...?
Om jag är intresserad av bara ett märke så är det lite mer överskådligt om de är separerade.
Annars får man skumma igenom 100 inlägg om Meec (t.ex.) och hur kul är det!

Sent from my X10i using Tapatalk

En tråd per märke för att lättare hitta låter bra, men då skulle vi behöva ett separat underforum till verktygsdelen för att hitta dom trådarna !

Bra input!
Får fram i huvudsak tre punkter om man går på lösningen om nyhetstråd i någon form.
Fler synpuntker/ideer/lösningar?

*En stor fråga är hur man styr upp det så att det inte ballar ur.
*Nyhetstråd kontra diskussioner rörande en maskin. Hur hanteras detta?
*En samlad tråd eller per märke

Man vara märkesfixerad håller med (har viss dragning åt några märken jag med). Fördelen med en tråd alla märken är ju att man får just överblick av alla märken. Man slipper scrolla alla märkestrådarna om det skullef innas flera. Det är ju inte bara ett märke som är bra anser jag. Rörande icke intressanta vekrtyg så är ju scrollfunktionen möjlig och hur intresserad man är funkar ju olika för alla. Gissar jag rätt kanske det inte blir så många Meec inlägg men jag kan ha fel.

/Mattias

Jag tycker att en tråd till alla märken vore bäst.

Är det bara jag som tycker hela idéen är meningslös? Tråden skulle kräva massor med moderering och ändå bli lång och rörig med tiden. Vill man nämna en ny maskin vill man vanligtvis även diskutera den. Man måste då ändå skapa en ny tråd.

Ska det gå att få någon ordning på det hela, så bör det vara en tråd per ny maskin.

Sedan har man i en samlingstråd per märke ha referenser till den tråd som avhandlar maskinen av intresse.

Men egentligen, varför inte bara lägga upp en tråd per maskin och sätta maskinbeteckningen i trådens rubrik?

Det är väl bara för TS att starta en sån tråd. Det behövs väl inget konsensusbeslut för det?

Det är bra att ni har åsikter grabbar!

Men att nå något konsensusbeslut är det inte att prata om, mer om anledningar till tråd nedan.
Genom åren har jag erfarit att om man blandar in olika folks ideer och tankar så leder det ofta till ett bättre slutresultat än man själv tänkt på från början!

En av anledningen till att den startas är att jag tycker vi missar att en del maskiner. Få lite skjuts i ryggen samt att kanske få igång fler i samma tankebanor, om fler tycker likadant. Huvudstyftet har jag redan förklarat längre upp.

Har insett grundiden medför problem. Så kanske den bästa lösningen är att köra på som vanligt! Eller så provar jag. Vi får väl se! :)

Som sagts tidigare mottager gärna synpunkter och ideer.

/Mattias

Redigerat:
Idén är bra, ofta blir det flera trådar om samma nyheter med vissa mellanrum och det gör att sökfunktionen blir lite tjatig. Om man bara skriver ett inlägg i nyhetstråden och länkar och fortsätter i en specifik tråd så har man löst båda problemen. Förespråkar dock en nyhetstråd, inte en per märke, det känns ohanterligt. Om man bara är intresserad av ett märke duger kanske också tillverkarens sida väl så bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.