Hastighetsmätarplaceringen står inte på min kravlista.

Däremot har jag svårt att tro att man kör Cadillacen under liter/mil.

/Vojma

Jag är skeptisk till amerikanska bilar ur ett något slags kvalitetsperspektiv. Jag såg att Chevrolet placerade sig ganska bra i maskinskadestatistiken, men jag misstänker att det beror på alla Chevroletbrandade Daihatsu som rullar i Sverige.

vojma skrev:
Är det samma problem på RAV4:an som också har bakdörr?

Med obromsad släp utan stödhjul öppnar jag bakdörren på min RAV4, med bromsad släp stoppar det mot handbromsen så då blir det liten öppningsvinkel. Nödåtkomlighet via baksätet funkar ju också. I det fallet är nog CR-V bättre då bakrutan går att öppna och man kan komma åt en hel del på det viset.

mattiasp skrev:
Chevroletbrandade Daihatsu som rullar i Sverige.
Du menar Daewoo antar jag?
Amerikanska bilar av sen årgång drar ofta förbluffande lite på ren landsvägskörning. Kör man däremot mycket start och stopp drar det iväg.

vojma skrev:
Tack thomasx för din iver att öppna mina ögon för en Jaguar. Först tänkte jag att den faller på alla mina punkter i kravspec:en men efter att ha tittat på blocket så ser man att det faktiskt finns bilar som skulle kunna vara något. Men efter att ha kollat upp återförsäljarnätverket och insett att närmaste auktoriserade verkstad finns 80 mil hemifrån så kan jag meddela att någon Jaguar blir det inte.
Ja, auktoriserade verkstäder duggar det inte tätt av. Själv sköter jag all service själv. Laddade ner servicemanualen på nätet och investerade i en OBDII-läsare, den har betalat sig själv många gånger om. Beställer reservdelar från britishparts.co.uk och autoexperten. Men jag skulle tro att t.ex. mekonomens verkstäder gör ett bra jobb också. X-typen utvecklades när Jaguar var en del av ford och är baserad på mondeo-plattformen, så den har ganska mycket ford-prylar i sig vilket gör reservdelar lättare att hitta och billiga i pris. Trots detta har jaguar verkligen lyckats göra en egen bil som är otroligt rolig att köra. Men jag förstår ditt val.

L. Mäkinen skrev:
Du menar Daewoo antar jag?
Amerikanska bilar av sen årgång drar ofta förbluffande lite på ren landsvägskörning. Kör man däremot mycket start och stopp drar det iväg.
Jo, så var det nog. Jag är inte längre så enormt insatt i bilbranschen. Jag glömde nog också att påpeka att min kommentar var av karaktären eget tyckande, gissningar och spekulationer.

Jag känner som dig mattiasp, jag är skeptisk till nyare usa bilar.
Och det pga att jag har ägt och mekat med både min och andras.

Jag vet inte hur många motorer bland gm:s större som lider av kolvskrammel, men att 5,3 litarn gör det är illa nog.
Fönsterhissar kan inte jänkarna bygga tydligen, för båda fönsterhissarna på min firebird har kortis i motorerna och morsans tahoe har en trasig och en nybytt pga osmörjda vajrar från fabrik.

Men jag har iaf lyckats få morsan att fundera på en dodge eller något annat istället för ännu en cheva.

Jag själv har fixat en 60 år äldre pontiac än min firebird.
Sidventilsåtta is the shit! :)

sen finns ju Meca verkstäderna och en till som dom gör reklam för nu på radion men som jag glömt bort :)
om man vill serva på verkstad alltså

Subaru Outback eller Forrester kanske? Någon som har synpunkter eller erfarenheter?

/Vojma

Vi hade en legacy ett tag, och jag gillade bilen men stolarna var totalt värdelösa och en direkt ergonomidödare, rena tortyren vid längre sträckor, platta, låga och helt utan stöd för låren. Ja, så upplevde jag det i alla fall.

Är inne på en Skoda Octavia Scout (4x). Har haft en Scoda octavia för många år sedan och det välkändt höga kupe ljudet eller den sk vägåskan är betydligt förbättrad... Synd bara att dom har en leveranstid på +4 månader

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.