Om några veckor ska jag lyfta av en vedpanna och acktank från släpvagnen och funderar på hur jag ska få av dom.
Tänkte att jag skulle backa in släpet i garaget där pannan ska stå och sen på något sätt lyfta av den. Pannan väger ca 500 kg. Har kollat lite med hyrfirmor efter nån typ av pallyftare som lyfter högt men utan resultat, traktor går tyvärr inte.

Någon som har en ide´?
 
Hyr en kärra med tipp så funkar det med en vanlig palldragare.
 
Har du en krok i taket kan du lyfta med stroppar och ett spel.

Annars kan du bygga en temporär lyftanordning, Tänk stor pallbock/lyftbock.

/ATW
 
Nån sorts motorlyft/vinsch/vajerspel?

Har använt den transportabla motorlyften i tidigare garage till att få av tyngre saker och det funkar ypperligt med lite handlag :)
 
Lyft med en traktor utanför garaget och ställ ned den i porten, sedan pallyftare sista biten,

Eller om du har takhöjd nog och tilräckligt starka hanbjälkar/takstolar : http://www.jula.se/spakblock-med-stallina-229591 ( 45x175 spännvidd 4 m, höll för 980 kg vid ett motorlyft som råkade ta hela bilen med sig.. :) )

4 pers i varje hörn , 125 kg var att sänka ned

Ser att du redan fått bättre förslag medan jag skrev ..
 
Kan du inte få pannan hemkörd med en kranbil istället? Har du även en gammal panna så kan du ju få den hämtad på samma gång.
 
Tack för svar, det lutar nog åt att jag bygger en lyftbalk, den kan ju vara bra till annat också om man gör den demonterbar.
En 45x220 med spännvidd på ca 2500 borde man ju kunna belasta ganska mycket.

Visa bilaga Lyftbalk.pdf
 
Du kan kolla blocket och se om någon har burton eller haki(kopia) till salu i närheten, man behöver inte så många delar och dom är lättsålda eller bra att ha om det är lite fler bitar.

Jag letar hem ikring, men de flesta har tyvärr höga priser, eller för stora partier :(
 
Hej, funderar bara lite på varför det inte går med traktor??
 
@Daniel78 jo det är något liknande jag tänker mej, jag har tillgång till spel och lyftstroppar mm så den biten är inga problem.
Traktor eller kranbil går tyvärr inte eftersom det för tillfället är för trångt framför garaget, det är precis att jag kan få in släpet. Dessutom lutar det uppåt och är ganska ojämt så man kan inte ställa ner den utanför och dra in den, det skulle väl gå med en mindre lastare eller bobcat men det känns lite för dyrt.
Det enklaste vore en höglyftande pall lyftare som inte är för tung (så att man kan lyfta av den från släpet för hand:-) men jag kan inte hitta någon att hyra.
 
Grillad fläskfilè, potatisgratäng, ett flak öl och tio kompisar?
 
Göran.W
Lasta pannan liggande och baxa den ut för släp kanten tills ena änden kommer i marken och res den då.
Gjorde så med en ups på 240 kg i storlek med en panna dock lite högre.
Funkade hur bra som helst dock lite tungt att göra det själv.
 
Göran.W skrev:
Lasta pannan liggande och baxa den ut för släp kanten tills ena änden kommer i marken och res den då.
Gjorde så med en ups på 240 kg i storlek med en panna dock lite högre.
Funkade hur bra som helst dock lite tungt att göra det själv.
Borde fungera...

När jag och en vän skulle köra in luftvärmepannan 2m hög och 180kg tung på en säckkärra, gled den av kärran och välte. Som tur var fick jag under benet och kunde ta emot den. Pannan höll men benet gick av. Efter det har jag fått benet förstärkt med metall och skruv så nu skall det nog hålla...
 
Mikael_L
lillePer skrev:
Som tur var fick jag under benet och kunde ta emot den. Pannan höll men benet gick av. Efter det har jag fått benet förstärkt med metall och skruv så nu skall det nog hålla...
Ja det kallas prioriteringar... :cool:
skönt att du inte hänger läpp ... d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.